Hei jeg har et lite problem hjemme på gården, vi har innredet et hønsehus i den gamle smien, som ligger i skrånende terreng, og dessverre renner det inn ganske mye vann fra den indre veggen. Dette vannet gjør alt flis i hønsehuset vått.
I bilde 1 har jeg forsøkt å vise hvordan vannet renner inn langs de blå pilene:
Diagram som viser vann som renner inn i et rom gjennom den indre veggen, indikert med blå piler, foreslått tiltak for avledning.

Selvfølgelig kunne man jo ta ut gravemaskin og drenere skikkelig fra utsiden! men i et forsøk på å gjøre det litt enklere og billigere tenkte jeg å prøve å leve med vannet men prøve å lede det bort i hønsehuset i stedet.

Tror dere at jeg kunne mure opp en liten støttemur som i bilde 2:
3D-tegning av et rom, viser vannstrømmer markert med blå piler langs en innervegg. Forslag til å bygge en støttemur for å omdirigere vannet.

I så fall, hva skal jeg mure med, tegelsten? og hvordan skal jeg sørge for at det blir tilstrekkelig tett slik at vannet rekker å ta en annen vei? Gulvet er betong.

VH Johan

H
Renner det inn under muren langs med hele veggen

H Hjulbent skrev:
Rinner det inn under muren langs med hele veggen
Om jeg forstår deg rett, det trenger først og fremst inn vann ganske sentrert på indre veggen, men hele den øvre platåen blir våt og så renner det videre til det lavere gulvet der vi har spån,

Det er vanskelig å mure opp noe på betongen og ikke få lekkasje. Da er det bedre å lage et spor i den eksisterende betongen med f.eks. en vinkelsliper med diamantblad.

H
R Ryden skrev:
renn det videre til det lavere
Er det nedoverbakke til høyre på din skisse tro, det kan gå å mure opp en kloss med vanlig tegl, kanskje noen skruer ned i betongen i mellomrommet av teglet for at det ikke skal flytte seg og male på tykt med asfaltmasse mot den og ut til halvveis mot muren, betong og tegl bør være tørt da, samt prøve å få til et lokk oppå så det blir som en tunnel, det er jo ikke noe estetisk i det hele. Du må tenke litt på hvordan du kan gjøre det.

Hvorfor ikke bare legge opp et innergulv i hønsehuset, og la vannet renne derunder?
Altså et slett plankegulv som ligger oppå noen slags propper i plast.
Om det så renner vann der under, har nok hønsene bare godt av det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.