Gammelt murverk i et hus fra 1901 med løs leire og synlige ytterplanker, omgitt av mursteinsrester og støv på gulvet. Har et gammelt hus fra 1901
Var nødt til å bytte innervegger.
Nå er det sånn at under de forbannede tretex-platene satt det original pussa vegg som var malt med blomster mønster.
Denne ramlet jo av når jeg tok tretexen i hånden.
Ikke nok med det, men leirteglen er så løs at hele store biter av muren med stein falt inn.
Mørtelen raser jo.
Dette må jo bort.
Se bilde så ser dere at ytterplankene syns.
Hva anbefales i leirteglets sted?
Leca, siporex, vanlig tegl?
Syller er ok.
Takknemlig for svar.
Mvh

Sist redigert:
Microkatten
Lerstein kan jo føles verdiløst når man får halve veggen som smuler i fanget, men det har også sine fordeler, f.eks. lett å reparere, bidrar til godt inneklima og lydisolerende.

Selv har jeg en haug med lerstein etter at forrige eier renoverte en del bindingsverk (yttervegg) der lersteinen ble fjernet og lecablokker ble satt inn i feltene i stedet. Femten år senere var bindingsverket råttent og vi måtte rive ned og bygge opp en ny vegg, nå på korrekt måte med slått tegl og kalkmørtel.

Så å fortsette med lerstein i veggen er ikke så dumt, denne kan f.eks. pusses med kalk og deretter males eller tapetseres om man vil. Eller så kan du leirklinne på gammeldags vis. Du kan også mure med vanlig brent stein og kalkmørtel.

Microkatten Microkatten skrev:
Lerstein kan jo føles verdiløst når man får halve veggen som smuler i fanget, men det har også sine fordeler, f.eks. lett å reparere, bidrar til godt inneklima og lydisolering.

Selv har jeg en haug med lerstein etter at forrige eier renoverte en del bindingsverk (yttervegg) der lersteinen ble fjernet og lecablokker sattes inn i feltene i stedet. Femten år senere var bindingsverket råttent og vi måtte rive ned og bygge opp en ny vegg, nå på korrekt måte med slagen tegl og kalkmørtel.

Så å fortsette med lerstein i veggen er ikke så dumt, denne kan f.eks. pusses med kalk og deretter males eller tapetseres hvis man vil. Eller så kan du bruke leirpuss på gammelt vis. Du kan også mure med vanlig brent tegl og kalkmørtel.
Ok
Takk for svar
Da er det brent tegl som gjelder antar jeg for lersteinen smuldrer opp
Mvh
H.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.