Jeg har påbegynt et prosjekt med å mure igjen en av våre garasjeporter for å kunne gjøre dette til boligareal. Det skal også inn et vindu i åpningen. Når jeg nå har åpnet opp en del og fått fjernet dørforing m.m., ser jeg at blokkene (hele huset er lettklinkerblokker 590x250x190) som er over garasjeporten ligger og "hviler" mot selve portkonstruksjonen. Jeg hadde trodd at det skulle sitte en murbjelke over hver åpning, men det gjør det ikke... Har jeg noen mulighet til å fjerne port og dørkarm på en sikker måte uten å sette hele konstruksjonen i fare? Vil ikke at hele huset skal rase.

Har tenkt å mure opp med samme dimensjon blokker minus plass til vindu.

Det er trolig forsterket med armeringsjern ovenfor i konstruksjonen, slik er det i mitt hus, men det går ikke an å svare på generelt.

A
Ruztan Ruztan skrev:
Jeg har påbegynt et prosjekt for å mure igjen en av våre garasjeporter for å gjøre dette til boareal. Det skal også inn et vindu i åpningen. Når jeg nå har åpnet opp en del og fått bort dørkarm m.m., ser jeg at blokkene (hele huset er lettklinkerblokker 590x250x190) som er over garasjeporten ligger og "hviler" mot selve portkonstruksjonen. Jeg hadde trodd at det skulle sitte en murmester over hver åpning men ikke... Har jeg noen mulighet til å plukke ut port og dørkarm på en sikker måte uten å risikere hele konstruksjonen? Vil ikke at hele huset skal rase.

Har tenkt å mure opp med samme dimensjon blokk minus plass til vindu.
Om det er en trekarm så kan den knapt bære opp ovenetasjen.
Har du bilder?

Her er noen bilder. Legg merke til min halvpåpanikk etter å ha begynt å dra ned litt ting, to svake bjelker får fungere som støtter imens jeg får orden på dette... Legg også merke til skjøtene i blokkene på de siste bildene, som viser at det ikke er en kontinuerlig bjelke. To tynne trestendere brukes som midlertidige støtter over en døråpning under en renovering. Skjøtene i blokkene viser at bjelken ikke er kontinuerlig. Trevende oppussingsarbeid med synlige skjøter i blokkene, midlertidig støttet av to svake bjelker, uten kontinuerlig bjelke. Treverk støtter opp en åpning i veggen med synlige skjøter i blokken. Midlertidige støtteelementer brukes for å stabilisere strukturen. Tre planker brukes som midlertidige støtter for en struktur, med skjeve skjøter synlige mellom blokkene, som antyder ingen kontinuerlig bjelke. Tømmerstøtter og skarv i blokker avslører manglende kontinuerlig balk i byggeprosjektet. Skarv i murverk med ujevne blokker mellom treplanker, viser mangel på kontinuerlig balk.

A
Ruztan Ruztan skrev:
Her er noen bilder. Merk min halvpågåtte panikk etter å ha begynt å dra ned litt greier, to svake bjelker får agere bærepilar i mellomtiden mens jeg får orden på dette... Merk også skjøtene i blokkene på de siste bildene, som viser at det ikke er en kontinuerlig bjelke.[bilde][bilde][bilde][bilde][bilde][bilde]
Karmen er ikke bærende men den ser ut til å holde lecablokkene på plass, hva er det ovenfor den raden med leca?

Jeg har ikke kommet opp høyere, men har ingen grunn til å tro at det er noe annet enn 2 eller 3 rader leca til. På utsiden er det puss ca 40-50 cm til over den synlige lecaraden. Overetasjen er i tre med panel (sokkelhus). Kan ikke redegjøre nøyaktig for hvordan etasjeskillene eller overgangen mellom etasjeplanene ser ut. Vi flyttet inn for knapt et år siden. Huset er fra -86.

Kan man ha byttet port en gang og den nye har vært lavere så man har lagt et lag med leca ovenfor?
Ser åpningen like stor ut på begge sider?

Karmen bærer ikke noe som helst, så det ligger en eller annen bjelke eller armering over.
Bare å mure igjen, er du bekymret går det an å mure opp til 1cm ifra og trykke i ekspanderbetong.

• Liker
Ruztan
  • Laddar…
Det er et dobbelgarasje og den andre porten er identisk med denne så jeg tviler sterkt på at noe er byttet siden -86.

Det føles litt tryggere etter deres svar. Jeg skal åpne opp mer på toppen i dag og se hvordan det ser ut over den synlige leca-raden. Men det føles jo iallfall som at det finnes noe annet enn karmen som bærer oppoveretasjen.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.