Hallo godt folk!

Nå begynner det å bli kaldt ute, og tankene på ovn kommer igjen. Vi har bestemt oss for ovnen, men planløsningen i stuen begrenser oss i plassering. Løsningen får bli en benk som fungerer som støtte for både ovn og som TV-benk med plass til all slags elektronikk. Se vedlagt bilde.

Så til det rent bygningstekniske. Min første tanke er leca som pusses og males. En enkel konstruksjon uten krusseduller. Men da støter jeg på problem nr 1.
Leca-blokkene jeg finner er kun 60 cm brede. Det ville innebære at de tverrgående/overliggende leca-blokkene ville begrense vedrom/elektronikkrom til en bredde på 40 cm, (regnet med 10 cm overlapping). Ifølge bildet som er vedlagt, er jo bare et rom ca 40 cm bredt. De øvrige rommene ser jo ut til å være ca 80-100 cm brede, noe som er klart penere. Hvordan løser jeg dette enklest? Finnes det lengre leca-blokker? Går leca-blokker å skjøte? Legge i armeringsjern eller støpe u-blokk?

Oppsummert, hvordan bygger jeg enklest en benk som ligner på den på bildet?

Er helt novise på dette.

God helg og takk på forhånd! :cool:

Stue med hvite vegger, peis sentrert på veggen, ved i hyller under, en sofa på høyre side, og en trebenk med puter til venstre. Peisen er i bruk.

Claes Sörmland
Jeg har brukt plattjärn under tegl for dette formålet.

Takk for raskt svar!
Hvilke fordeler i konstruksjonen får jeg av tegl? Leca føles utvilsomt mer lettarbeidet for en som meg. Plattjern og Leca, er det en kombinasjon som kan fungere like bra? Jeg tenker at plattjernet i så fall kan skjules i Lecas spor, og på den måten mures inn og skjules.

• Liker
Sellen
  • Laddar…
Jeg har sett på bjelkene tidligere, hos Beijer koster de fra 995 kr/m. Som gjør dem ufattelig dyre. :confused:

Da blir det litt vinkeljern i stedet ;)

Sveise en ramme med vinkeljern som er 50*50mm og mure inn blokkene i den for eksempel.

Claes Sörmland
Jeg har lest meg til at lecablokk ikke skal utsettes for høy varme fordi klinkerkulene er sementbundne. Sementen tåler rett og slett ikke varme og blokken forvitrer.

Gjelder dette i praksis når man plasserer en ovn på lecablokk? Blir ovnen så varm under at lecablokkene raskt eldes?

Nei, det er ingen fare med dyl ovn. Den kan stå på en plate på et tregulv, dvs undersiden vil aldri bli varmere enn 50-60c normalt.

Så murer man jo skorsteiner med sementmørtel, selv om de forvitrer litt så snakker vi om 25-30 år mellom renoveringer om det ikke lekker inn vann i skorsteinen?!

Claes Sörmland skrev:
Jeg har lest meg til at lecablokker ikke skal utsettes for høy varme fordi klinkerkulene er sementbundne. Sementen tåler rett og slett ikke varme og blokken forvitrer.

Gjelder dette i praksis når man stiller en ovn på lecablokker? Blir ovnen så varm under at lecablokkene raskt eldes?
Nå kan jeg ikke svare generelt. Men ovnen som er på bildet, samt den vi har valgt, har innebygd brannvegg og er godkjent for å stå direkte på tre.
Men et svar på hva som gjelder generelt ville bli satt pris på.

Kan Webers Bi-stål være et alternativ? La de horisontale blokkene hvile på Bi-stål for å avslutte med Bi-stål øverst som deretter mures inn?
http://www.weber.se/leca-registred-produkter/produkter/leca-registred-tillbehor/bistal.html

Om man lar ovnen likt bildet hvile på lecablokker uten skjøt, og regner med at øvrige fag skal tåle en last på ca 100 kg (sittende person).

Stålene + murpuss/puss mellom og rundt alle blokker kanskje kan bli sterkt nok?

Ingen av mine nærliggende byggevarehandlere tilbyr flattjern, har ikke hatt tid til å sjekke med blikkenslager/smed.

Tvilsomt, iallfall om den bare skal pusses inn.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.