Hei!
Vi ble ferdige med renoveringen av trappeoppgangen. Det eneste som gjenstår er å montere håndløperen. Har allerede skaffet en 3,5m lang rund (45mm diameter) håndløper og noen (tydeligvis ikke nok) kroker. Har nemlig kjøpt bare 3, men for lengden anbefales det 4 stk.
Mitt problem er veggens konstruksjon og holdbarhet. Det finnes en 6mm tykk renoverings gipsplate under tapeten. Veggen selv var noe slags obs/plywood. Vet ikke hvor tykk og sterk denne er.
Trenger man noen spesielle plugger for montering eller holder det med gipsskrue og plugg? For montering av beslag (som består av en skrue) på gipsplate anbefaler selgeren en spesiell plugg, men her brukes vanlige skruer....
Hvordan skal jeg montere håndløperen?
Beklager om spørsmålet stilles i feil forum, admin kan gjerne flytte den.

• Ritning av en håndløperstøtte med mål, viser monteringsplaten og vinkler.
  • Instruksjonsbilde av gummiexpander for montering i vegg, viser boren, monteringshullet, og skruing av ekspanderen på plass.
Sist redigert:
Forsøk å undersøke hva som sitter bak mer nøye. En ekspansjonsplugg må tilpasses etter hvor tykk begge platene er.
Hvis det sitter en byggplywood burde vanlige treskruer uten plugg være nok.

• Liker
drbodyjr
  • Laddar…
drbodyjr drbodyjr skrev:
Hei!
Vi ble ferdig med renovasjon av trappehuset. Den eneste tingen som er igjen er å montere rekkverk. Har allerede anskaffet en 3,5m lang rund (45mm diameter) rekkverk og noen (tydeligvis ikke tilstrekkelig) kroker. Har kjøpt nemlig bare 3, men for lengden anbefales 4 stk.
Mitt problem er veggens konstruksjon og holdbarhet. Det finnes en 6mm tykk renoverings gipsplate under tapeten. Veggen selv var noen slags obs/plywood. Vet ikke hvor tykk og sterk denne er.
Trenger man noen spesiell plugg for montering eller holder det med gipsskrue og plugg? For montering av beslag (som består av en skrue) på gipsplate anbefaler selgeren en spesiell plugg, men her brukes vanlige skruer....
Hvordan skal jeg montere rekkverket?
Beklager om spørsmålet stilles i feil forum, admin må gjerne flytte det.
drbodyjr drbodyjr skrev:
Hei!
Vi ble ferdig med renovasjon av trappehuset. Den eneste tingen som er igjen er å montere rekkverk. Har allerede anskaffet en 3,5m lang rund (45mm diameter) rekkverk og noen (tydeligvis ikke tilstrekkelig) kroker. Har kjøpt nemlig bare 3, men for lengden anbefales 4 stk.
Mitt problem er veggens konstruksjon og holdbarhet. Det finnes en 6mm tykk renoverings gipsplate under tapeten. Veggen selv var noen slags obs/plywood. Vet ikke hvor tykk og sterk denne er.
Trenger man noen spesiell plugg for montering eller holder det med gipsskrue og plugg? For montering av beslag (som består av en skrue) på gipsplate anbefaler selgeren en spesiell plugg, men her brukes vanlige skruer....
Hvordan skal jeg montere rekkverket?
Beklager om spørsmålet stilles i feil forum, admin må gjerne flytte det.
Det kan jo bli en del belastning på rekkverk så forsøk å finne stendere å skru i. Hvis du ikke gjør det, finn ut veggens tykkelse og kjøp riktig ekspanderplugg.

• Liker
tergo og 1 annen
  • Laddar…
Jeg har den originale tekniske beskrivelsen fra 1978. Huset er et Myresjhus, trappen ble ikke renovert før oss, man bare tapetserte om en gang, så selve veggen er i original tilstand...

• Dokument med tekniske spesifikasjoner fra 1978 for et Myresjöhus, inkludert detaljer om materialer og isolasjon.
  • En teknisk beskrivelse fra en Myresjöhuskatalog fra 1978 med detaljer om innvendige og utvendige veggmaterialer og isolasjon. Teksten er på svensk.
Ja da er din totale tykkelse 15mm om du har 9mm board og 6mm gips.
Men som ovenstående skrev, om mulig fest dem i regel og da med treskrue. Ellers expander som fungerer for 15mm.

• Liker
drbodyjr
  • Laddar…
Hva betyr 2x9 byggboard? En på hver side av regel eller plasseres 2 stk på samme side?

drbodyjr drbodyjr skrev:
Hva betyr 2x9 byggboard? En på hver side av regel eller plasseres 2 stk på samme side? ,
En på hver side er min tolkning da både yttervegger og støttemursvegger har en 9mm board.

Er det lytt i huset kan du isolere innerveggene da disse ikke har noen isolasjon.

• Liker
tergo og 1 annen
  • Laddar…
Takk for anbefalingene!
Da prøver jeg å finne regelverket bak veggen. Ifølge beskrivelsen skal det være 7cm stendere i veggen, da burde det ikke være et problem å skru fast krokenes 6cm brede plater. De krokene som ikke treffer en stender skal festes med 15mm ekspander.

drbodyjr drbodyjr skrev:
Takk for anbefalingene!
Da prøver jeg å finne regelverket bak veggen. Ifølge beskrivelsen skal det være 7cm reglar i veggen, da burde det ikke være et problem å skru fast krokenes 6cm brede plater. De krokene som ikke havner på regel skal festes med 15mm ekspander.
Ja en ekspander som takler en dybde på 15mm, bredden på ekspanderen spiller mindre rolle :rofl:

• Liker
drbodyjr
  • Laddar…
drbodyjr drbodyjr skrev:
Takk for anbefalinger!
Da forsøker jeg å finne regelverket bak veggen. Ifølge beskrivelsen bør det finnes 7cm reglar i veggen, da burde det ikke være et problem å skru fast krokenes 6cm brede plater. De krokene som ikke havner på regel skal festes med 15mm ekspander.
Reglene er nok 45 brede og 70 dype. Det der beskrivelsen ovenfor er for bærende vegger, er det du skal skru i?

• Liker
drbodyjr
  • Laddar…
Øvrige innervegger har også 70 regelverk, misforstår jeg? Vet ikke om denne er bærende vegg faktisk...

Håndløperen skal sitte her på den markerte veggen.

• Planløsning for loftetasje på 73 m², med markert vegg der en rekkverk skal monteres mellom soverom og WC.
  • Plantegning av første etasje med markert vegg i stueområdet, mulig plassering for en ledestang vurderes. Angir rom som inngang, bad og vaskerom.
drbodyjr drbodyjr skrev:
Øvrige innervegger har også 70 regelverk, misforstår jeg? Vet ikke om denne er bærende vegg faktisk...
Normale stendere har en bredde på 45mm, så har de forskjellige dybder på 70, 95, 125, 145mm m.m.
Men en treskrue på 70mm holder for en stor belastning. Hvis du måler mellom to hull, hvor langt er målet sentrum til sentrum.

Jeg skal sjekke det senere i kveld.

drbodyjr drbodyjr skrev:
Jeg skal sjekke det senere i kveld.
Hvis du kan feste to av tre skruer i bjelken så vil det sitte som fjell. Den tredje skruen kan du feste med en enklere gipsplugg.

det kan være at de har brukt 1200 mm veggbiter fra ytterveggen og inn da sitter det en regel i midten på 1200mm biten

• Liker
Tompafix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.