Hei!

Skal sette opp en TV som veier 23,9 kg med et veggfeste på en vegg bestående av 13 mm gips og 45 mm bjelker.

Veggfeste er dette:
https://www.komplett.se/product/112...ord-och-vaggfaste/iiglo-vaggfaste-tv-tvw1442#

Vektstangseffekten baseres altså på den maksimale lengden fra veggen og dybden da spesifiseres til 47 cm fra vegg.

Jeg hadde tenkt å montere dette med 4 stykker metallekspander M6 (molly). Eller er jeg helt på bærtur?

Det fulgte med fransk skrue for montering, 8x90 mm. Derfor følte jeg at min tanke var litt spinkel...

Sist redigert:
Hva mener du med "expanderbolt" M6? Er det typ "Mollyskrue" eller tilsvarende?

Det oppgitte festet må festes i veggreglene om du skal få det til å holde. Passer ikke festets hull må du først feste en plywood plate eller lignende i veggens regler som du deretter skrur festet til.

• Liker
Zyberus og 1 annen
  • Laddar…
Skal du kun skruve i bjelkene? Får du det til å passe med festet så er du jo i mål med vanlig treskrue. Alternativt kan man feste en treplate som du fester i bjelkene og maler i veggens farge. Så skruer du festet i denne.

• Liker
Kjol
  • Laddar…
Expanderbolt skal brukes i betong, så de vil neppe bli en suksess i gipsvegg, hadde nok skrudd en bit av tykkere plyfa, lr annet i to stendere, den skrur fester i treplaten
Edit to'er på den

P Patzie skrev:
Expanderbolt skal brukes i betong, så de vil nok ikke bli en suksess i gipsvegg, hadde nok skrudd en bit av tykkere kryssfiner, eller annet, i to reglar, den skrur man fast festet i treplaten
Edit to på den

Skrev selvfølgelig feil, korrigert nå.

Mente metallexpander "molly".

N noupe skrev:
Skal du kun skru i stenderne? Får du det til å passe med festet så er du jo i mål med vanlig treskrue. Alternativt kan man feste en treplate som du fester i stenderne og maler i veggens farge. Så skrur du festet i denne.
Først var tanken molly, men nå er jeg tvilsom til at det er nok?

Festet dekker ikke stenderne (cc60).

Er eneste sjansen jeg har da å sette stendere utenpå veggen?

T Tummen86 skrev:
Skrev givetvis fel, korrigerat nu.

Menade metallexpander "molly".
Rent statisk kan nok fire Molly holde TV-en din, men med bevegelsene vil de sannsynligvis løsne. Ingen god løsning. Du har fått tre identiske svar så du vet hva du skal gjøre iallfall :)

T Tummen86 skrev:
Først var tanken molly, men nå er jeg tvilende til at det er nok?

Festet dekker ikke bjelkene (cc60).

Er den eneste sjansen jeg har da å sette bjelker utenpå veggen?
Nei, ikke bjelker. En tynn plate av f.eks. kryssfiner eller annet tre som du maler i samme farge som veggen. Platen går over to bjelker og festes med fire skruer. Så skrur du festet i den.

prikker du en regel med treskrue så er du jo hjemme med å bruke metallekspander på de øvrige.
Ellers synes jeg at du skal skjære opp gipsen og legge inn en kortling bak gipsen og så sparkle og male så det blir usynlig. Ikke sette opp noen ekstra plate for å skru i. Muligens om du bor i en slitt leiebolig, men jeg synes at man like gjerne kan gjøre det ordentlig når man først er i gang.

N noupe skrev:
Nei, ikke lekter. En tynn plate av for eksempel kryssfiner eller annet tre som du maler i samme farge som veggen. Platen går over to lekter og festes med fire skruer. Så skrur du festet i den.

Lekter på den ene siden av festet og Molly på den andre? Eller leker jeg bare med ilden?

En tanke ellers, slippe å male og kluss.
En pen limplate 18 mm, holder det tro?

Minst to skruer må jo kunne festes i reglen med ordentlige treskruer? Å stole på bare en gipsplate blir nok ikke bra, selv om du bruker mollyplugg. Selve festet og pluggen holder nok, men det kan hende hele platen går i stykker.

T Tummen86 skrev:
Regler på den ene siden av festet og Molly i den andre? Eller leker jeg bare med ilden?

En tanke ellers, slippe å male og søle.
En pen limskive 18 mm, holder det tro?
Så lenge skruene fester i skiven så går det bra. Usikker på hva definisjonen av limskive er?

Skrue pluss molly: skruene i regla løsner ikke om man sier så, spørsmålet er vel heller om gipsplaten blir skadet over tid. Et alternativ er jo å sentrere skiven over en regel med 2-3 skruer hvis du virkelig vil holde nede størrelsen på den.

Treffer du stendere med den ene siden av festet så vil det sitte igjen.

Thomas59
Thomas59 Thomas59 skrev:
Snap Toggle M6 gipsanker holder for 100kg/st i enkelgips. Holder uten problem for din TV. Har selv testet. Satte også opp overskap i vaskerommet med 2st Snap Toggle per overskap i enkelgips. Testet å henge meg i innfestingen (over 100kg) uten problem.

[lenke]

Finnes i velassorterte byggevarebutikker.
Hei, sjekket opp disse Snap Toggle da jeg ikke har brukt de tidligere. Ifølge informasjonen jeg finner krever de dessverre 48mm fritt rom bak platen. Det er likevel 3 mm for mye

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.