Vi har et metalrekkverk ved trinnene opp til vår ytterdør som vi har demontert (med MYE strev) for å sandblåse og male. Rekkverkene er festet med 3 stk sekskantskruer M15(16?)x120 på hver side. De er altså festet på utsiden av trappen. Skruene er imidlertid ganske rustne, og spesielt er mutter og den "ekspanderende" (??) delen rustne. Kunne selvsagt byttet alt, men på de fire skruene som sitter lavere er de festet liksom INNI selve trappen. De er liksom halvt innstøpt. Tenkte at jeg skulle kjøpe nye skruer i samme dimensjoner og bruke i de gamle hullene, men en av skruene er dessuten brukket, inne i trappen.

1: noen generelle tips?
2: hvor finner man sekskantskruer i de dimensjonene? M15/16x120?
3: hva heter den typen av sannsynligvis ekspanderende mutterløsning som brukes?

Jeg legger ved bilder av skruer, av hvordan festene ser ut i dag med rekkverket nede og fra under trappen der jeg har forsøkt å ta bilde av festet/mutteren fra innsiden.

• Rustet mutter på terrazzo trappetrinn, del av diskusjon om utskiftning av metallrekkverk og montering med metallskruer.
  • Tre rustne sekskantbolter ligger på en kornet overflate, brukt for å feste et metallrekkverk ved en trapp.
  • Rusten mutter festet i en betongtrapp med synlig skade på overflaten. Feste har kraftig korrosjon rundt kantene.
  • Rusten bolt sittende i betongtrappen, delvis inngravd og omgitt av rustfarget overflate.
  • Rustet skruefeste i betongtrappetrinn, med hul for sekskantsskruen.
  • Rustet bolt festet i en betongtrapp, med deler som er halvt fjernet eller ødelagte. Skyggene antyder solrikt vær.
  • Rusten skrue og mutter festet i betongtrapp fra undersiden, med korroderte deler synlige. Skruen er delvis ødelagt og sitter fast i trappen.
  • Rusten skruv i betongkonstruksjon, nærbilde av feste for metallrekkverk, hvor sekskantsskruv er delvis innebygd og rustet fast.
  • Rustent metallboltfeste på betongoverflate, del av et rekkverk som har blitt demontert for sandblåsing, med synlige rust- og slitasjeskader.
Sist redigert av en moderator:
Åsa Lund
Tror det du søker heter slaganker og bolt. Sjekk på Beijer og lignende.

Sist redigert:
  • Liker
Cykelstigar og 1 annen
  • Laddar…
Det var den jeg var litt lur på selv også! har vært rundt hos de fleste nå. Innsett at det er rom-sporing på skruen og ikke M.. ‍♀️ Gjorde ikke saken lettere. Landet i at jeg sannsynligvis ikke kommer finne lik skru, men håper kunne rense pluggen for rust på en grei måte og det samme med skruene (ligger i coca cola over natten nå som et første steg). sanger vi håper det går an å få i de samme skruene igjen når rekkverkene skal opp..

• Liker
Åsa Lund
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.