Jeg har en åpen peis i dag som er åpen i tre retninger. Jeg vil sette glass på sidene slik at den kun er åpen i én retning (dvs. fremover), men at man fortsatt ser ilden fra tre retninger. Selvfølgelig med ildfast glass.
Imidlertid vil jeg installere glasset på den mest diskre måten mulig. Dvs. helst ingen brede lister eller lignende det festes i.
Hvilke løsninger finnes det? Illusjonen jeg vil oppnå er i prinsippet at glasset står av seg selv eller så nært som mulig denne illusjonen. Helst ikke da heller inkludere noen store inngrep som å frese ut spor i selve peisen eller lignende. Målet er minst mulig inngrep.
Hadde en håndverker som gjorde et forsøk med å lime med spesielt lim. Men det ble så dårlig at vi måtte fjerne alt. Det ble altfor klissete. Vi hadde et bilde av at det skulle bli omtrent som en fuge mellom gulv og vegg på et baderom. Rent, enkelt og pent. Slik ble det ikke!
Siste forslaget er å bruke en list med u-profil likevel. Men jeg skulle helst ikke hatt en synlig profil i det hele tatt. Gjerne supergrunn profil i så fall.
Legger ved bilde av eksisterende peis og et inspirasjonsbilde som illustrerer hvordan jeg ønsker at glasset skal se ut. Materialet i peisen er svartmalt "tegel".
Ønsker å høre ideer om hvordan jeg kan oppnå målet mitt på best mulig måte!
Kanskje det kan gå med pannkitt, da får man se til å ikke få for mye kladd på glasset men det kommer til å holde, da de tåler 400C. blir til å være forsiktig når man limer å holde glasset på plass til det brent sammen
Interessant idé! Men hva mener du med ”stift” nederst?
Runde metallstift som sitter i komfyrens nederkant og som hindrer at glasset kan svinge sidelengs. Kan jo være praktisk hvis det er lett å ta bort glassene når man vil gjøre rent.
Der ser dere også sporene av det mislykkede forsøket med noe form for lim som tok med seg litt maling. Så tar gjerne også imot tips på den malingsorten dere tror er best for å friske opp der det ble litt merker. Har dessverre ingen fargekoder eller lignende.