Hei,

jeg skal montere en fullstor ribbevegg mot en innervegg. Veggkonstruksjonen er trolig 3/4" spontet panel på 2 1/2" x 3" regelverk (standard for hustypen). På den andre siden av veggen er det garderober, så i prinsippet er det ikke noe problem å borre gjennom begge panelene om det trengs. Men jeg har ingen anelse om hva jeg skal bruke for type og dimensjon av festeskruer. Ribbeveggen skal stå mot gulvet og festes med fire forankringspunkter mot veggen (to på ca. 20 cm respektive 170 cm høyde). Den brukes av voksne og har en utfellbar ribbe for chins etc. øverst, så den bør tåle en del.

Supert om noen har tips og kanskje gjort det samme :)

Fransk treskrue burde funke.

S Småbrukaren skrev:
Fransk treskrue burde funke.
Normalt visst, men du tror ikke den spåntede panelen er for tynn for det?

Beklager, leste nok feil. Du har altså en 19mm panel som veggbekledning?

S Småbrukaren skrev:
Sorry leste nok feil. Du har altså en 19mm panel som veggbekledning?
Nei, veggbekledningen er tapet. Men veggkonstruksjonen er 3/4" spontet panel, 2 1/2" x 3" rammeverk, isolasjonsmateriale, undertakspapp og 3/4" spontet panel igjen. Standard innervegg for AB Svenska Trähus fra 1944.

• Liker
Småbrukaren
  • Laddar…
Har spurt profesjonelle og fått gode råd, som jeg tenkte å dele i tråden om flere skulle ha samme problemet.

Kreftene virker mest nedover, og ikke utover. Dette gjelder også når man henger i den øverste utslåtte ribben.

Man kan montere ribbeveggen på 28x70 regel (glespanel) mot veggen for å jevne ut belastningen. Ribbeveggen monteres med 5,5 mm vognbolt mot regelen. For å gjøre dette forbores regelen og man lager en forsenkning til mutteren på baksiden. Regelen monteres deretter med 5 mm spax forsenket skrue mot veggen. Den skal være så lang at den går gjennom veggen. Det er passe med to over og to under ribbeveggens festepunkt øverst, og en over og en under ved gulvet.

(Med forbehold om at jeg har forstått riktig :))

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.