skal henge opp to klesstenger a ca 1400 mm i vår garderobe med skråtak. Å feste i veggen er ikke et alternativ pga. estetikken og at jeg har tenkt å bygge hyller på sidene, se bildet.
Elfa ser ikke ut til å ha noen god løsning, deres "midtfeste" ser ut til å være en spinkel sak i plast; hvis man ikke fester stangen i veggene eller i deres konsollsystem ser Elfa m a o ut til å være uaktuelt.
Vurderer i stedet Habos klesstangholdere som finnes på Bygghemma, M5-gjenget i sink/zamak, i hvit utførelse:
Da får man en mer solid sak i metall, holder all innredning i hvit farge og da kan man dessuten få stangen i hvitt i stedet. Eller blir det fort ripete av kleshengerne?
Uansett, jeg tenker at det må holde med to holdere per stang og at det må gå å finne en bjelke bak skråtaket å bore fast festene med noen solide treskruer via. Det burde vel ta ganske mye vekt? Kommer ikke til å henge så mye vinterfrakker eller sånt, men mest skjorter, dresser, bluser og bukser.
Et annet alternativ jeg tenker på er klesstangholderne i lær fra Theofils, men kan de virkelig holde i lengden?
Hvor bratt er skråtaket? Stikker stangen nok ut til at kleshengeren ikke skal ligge mot skråtaket når festet er så kort?
En hvit stang vil få fargen slitt av på oversiden til slutt - slik har de hvite stengene vi har fjernet sett ut. Det synes ikke så mye, så det er vel egentlig ikke et problem, men vi valgte krommede stenger, krommede hengebeslag og veggbeslag. (de er skrudd oppover i en hvit plate og en hvit vegg så det "fungerer" fargemessig)
Selv om det "bare" er bukser, skjorter og så videre, blir det tyngre enn man tror på 1400 mm lengde - kanskje du skal sette en på midten også?
Ang. lær, så er det sterkt, så holdbarhetsmessig fungerer det nok, men hvis de henger løst, vil det vel gynge? Vet ikke om jeg ville synes det var gøy med en permanent klesstang som ikke sitter stille.
Hvor bratt er skråtaket? Kommer stangen ut tilstrekkelig for at ikke hengeren skal ligge mot skråtaket når festet er så kort?
En hvit stang vil få fargen slitt bort på oversiden til slutt - så har de hvite stengene vi har fjernet sett ut. Det synes ikke så mye, så det er egentlig ikke noe problem, men vi valgte krommede stenger, krommede hengbeslag og veggbeslag. (de sitter skrudd oppover i en hvit plate og en hvit vegg så det "funker" fargemessig)
Selv om det "bare" er bukser, skjorter og så videre så blir det tyngre enn man tror på 1400 mm lengde - kanskje du skal sette et på midten også?
Ang. läder så er det sterkt, så holdbarhetsmessig funker det nok, men om de henger løst så vugger det vel? Vet ikke om jeg ville synes det var gøy med en permanent klesstang som ikke sitter stille.
Bra input alt sammen, skal sjekke helling og ta i betraktning vuggfaktoren 🙂 takk!
Vi gjorde slik, med en støtte på midten da stangen er ca 2m lang. Støttene i endene har en kryssfinerplate skrudd på slik at stangen holdes fast i lengderetningen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.