Hei,

Jeg har i løpet av høsten brukt tid på å renovere et soverom i min nye borettslagsleilighet. Siden jeg mangler erfaring har det vært tidkrevende og jeg har møtt mine motbakker, men samtidig har jeg lært masse og hatt en del moro underveis. Jeg er glad og stolt over å ha gjort det selv. Nå gjenstår det bare å sette listene (noe jeg kanskje vil ta opp i et separat spørsmål).

I løpet av renoveringen har jeg fulgt mange hyggelige diskusjoner på Byggahus og hatt en utrolig stor hjelp. Jeg har funnet all informasjonen jeg trenger og har derfor ikke stilt noen egne spørsmål. Nå er imidlertid min grense nådd og jeg må be om hjelp med en i sammenheng enkel sak.

Jeg skal sette opp en stringhylle på en gipsvegg. Enkelt, tenkte jeg, og kjøpte disse gipskrokene (http://www.drywallinfo.com/drywall-news/wp-content/uploads/2009/07/hercules-hooks2.jpg) som jeg selv har brukt i den gamle leiligheten. Det stoppet opp. Det går an å føre dem inn, men ikke å vri dem i noen retning. Skyldes det for tykke gipsvegger?

Jeg kjøpte i stedet en mollyplugg (4 mm http://baatplassen.no/img/15/15276/expanderskruv_mollyplugg_1.jpg). Man skulle bare trenge en skrutrekker. Når vi skrudde den inn, lagde den et mindre krater (ok, jeg overdriver, men mitt sparkelhjerte verket). Vi får den ikke til å ekspandere, den bare snurrer i stykker et større og større hull. Kan det skyldes for tykk gipsvegg?

Merkelig nok er det denne motgangen som har fått meg til å ville gi opp. Hullet verker i meg. Jeg må nå få opp hyllen slik at den dekker hullet. Mitt spørsmål er, hvordan gjør jeg for å ikke risikere at det blir et nytt stort hull? Jeg orker ikke med et unødvendig hull til.

Takk for tid og hjelp!

Linn

Her kommer et bilde på hvordan den spiser opp gipsveggen.

• Hull i gipsvegg med skrue delvis synlig og skadede kanter.
  • Liker
jorsig
  • Laddar…
Molly monterer man med en mollytang ellers blir som for deg.
Kan se ut f.eks. slik.
702248.jpg

Takk for svar! Som jeg forstod det av de beskjedne instruksjonene på emballasjen skulle denne typen ikke trenge Mollytang, men det trengs altså alltid? Tror du at det, om jeg kjøper en mollytang, vil fungere? Du tror ikke det kan være noe mer som spøker?

Nå ser jo gipsen allerede skadet ut så det kan bli vanskelig å få til akkurat den mollyn. Test og se.

Når du borer, noter gjerne hvor dypt det går slik at du vet om du har enkel eller dobbel gips - Det er forskjellige molly avhengig av antall gips.

1 gips 13mm tykt
2 gips 26mm tykt

Skaff også en molletang for en enklere og bedre montering.

Det går an å montere molly uten spesialtang. Man skal prøve å skru skruen uten at platen bak river i gipsen. Hvis jeg husker riktig pleier det å gå lettest hvis man trykker inn platen som har små fliker på seg i veggen før man begynner å skru slik at platen blir ordentlig fiksert. Se på de skruene som du har igjen for å få en oppfatning av på hvilken måte de fungerer.

Du er helt sikker på at det er en gipsvegg da? så det ikke er pusset lettbetong f.eks.?
Ellers er det tang som gjelder, burde gå å få den til å feste selv om den har snurret i hullet for når den har ekspandert er den betydelig større enn det der hullet.

Den ekspanderer ikke om platen bak snurrer med.

Takk for alle svar.

Ja, er ganske sikker på at det er gips.

Oppsummert virker det som at 1) Jeg kjøper en mollytang i morgen 2) Jeg prøver å ekspandere den som sitter der 3) Ellers burde det funke å sette nye mollys på nye steder ved hjelp av mollytangen.

P
Jeg kjøpte min mollytang på Ö&B for 15 år siden, og den er fortsatt med meg... Den kostet ikke mange kroner.. Jeg husker at jeg tvilte da på om man virkelig trengte den. Men jeg forstår ikke at man ikke forteller at en slik tang er gull verdt når man skal montere molly. Det man kan gjøre hvis man ikke har tangen er å sette en skikkelig stor skive mellom pluggen og skruen når man strammer pluggen..

Som nevnt ovenfor, er det viktig at du har riktig tykkelse på plugg etter mengde gips. Se på "halsen" på pluggen. Er den 26 mm så er det for dobbeltgips.. De pleier også å hete 4D (D==dobbel) hvis 4E (E==enkel). 4-tallet står for grovhet på skruen.

Fischer gkm ! Så slipper du både vite antall skivelag og kjøpe tang. Lettere å fjerne og gjenopprette om hylleplasseringen blir uaktuell senere også.

Har du riktig lengde på mollyen da? Det finnes for enkel, dobbel og trippelgips.
En for kort molly kan ikke ekspandere da vingene havner i hullet. å pleier de å rotere i stedet.
/C

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.