nikasp
Dags å legge om tak på det lille torpet som har gavelfot på 3,30 meter og er 9 meter langt. Senere i år eller neste kanskje vi begynner å male om villaen og da ville det være topp med et stillas som kan stå i måneder uten stress. Har dessuten en klart større og høyere låve enn torpet også.

Jeg vurderer denne https://www.stallning.se/sv/artiklar/villapaket-1-ram-alu.html

Bredde: 3,07 -6,14 m
Dybde: 73 cm
Plattformhøyde: 2,0-4,5 m
Arbeidshøyde: 4,0-6,5 m

Spørsmål:
  1. Om jeg kjøper til sparkelistpakke og tar meg opp med stige, er det noe jeg kommer til å savne likevel? Føttene er justerbare og det følger med øyne for å feste i vegg.
  2. Går det å komme billigere unna enn drøyt 18000 kr (frakt går på drøyt 2000)? Jeg bor i Sollentuna i Stockholm og skulle kanskje kunne hente med tilhenger og kjøre til Katrineholmskrokarna om det finnes konkurrenter i norrort Sthlm.
  3. Nybegynner, er plattformhøyde på noen måte trinnløst justerbar mellom 2-4,5 meter eller er det et par faste innstillinger bare?
  4. Kan man enkelt frakte et sånt pakket på en vanlig tilhenger? Vekten er drøyt 200 kg i aluminium.
Rødt torp med en stige mot et gammelt, tekket tak. Solfylt dag, trær uten løv i bakgrunnen.

nikasp nikasp skrev:
På tide å legge om taket på lille torpet som har en gavlefot på 3,30 meter og er 9 meter langt. Senere i år eller kanskje neste år kan vi begynne å male om villaen, og da ville det være flott med et stillas som kan stå i måneder uten stress. Har dessuten en betydelig større og høyere låve enn torpet også.

Jeg vurderer denne [lenke]

Bredde: 3,07 -6,14 m
Dybde: 73 cm
Platåhøyde: 2,0-4,5 m
Arbeidshøyde: 4,0-6,5 m

Spørsmål:
  1. Hvis jeg kjøper i tillegg sparkelistpakke og tar meg opp med stige, er det noe jeg vil savne allikevel? Føttene er justerbare, og det følger med øyne for å feste i veggen.
  2. Går det an å komme billigere unna enn litt over 18000 kr (frakt koster litt over 2000)? Jeg bor i Sollentuna i Stockholm og kan kanskje hente med tilhenger og kjøre til Katrineholmskrokarna dersom det finnes konkurrenter i nordre Stockholm.
  3. Nybegynner, er platåhøyden på noen måte trinnløst justerbar mellom 2-4,5 meter, eller er det kun noen faste posisjoner?
  4. Kan man enkelt frakte en slik pakke på en vanlig tilhenger? Vekten er litt over 200 kg i aluminium.
[bilde]
Hei,

Det var litt vanskelig å se inne på nettsiden, men så vidt jeg kunne tyde, ser det ut til å være et ramme-stillas.

Et ramme-stillas består av ferdige rammer som er f.eks. 2 meter høye, og høyden kan kun justeres med føttene.

Platåene kan altså kun legges oppå rammen i motsetning til f.eks. en Haki-stillas som består av spirer og bjelker som kan monteres på hvilken som helst høyde.

Ved fasadearbeid som maling, pussing med mer fungerer det bra med et ramme-stillas, men ved takarbeid vil man komme med stillaset rett under takfoten og da er ofte ikke et ramme-stillas egnet.

Det finnes "kopier" av Haki som er billigere enn originalen.

Du har betydelig mer nytte av en Haki, pluss at du kan få en større dybde på stillaset.

73 cm dybde er veldig trangt når man arbeider.

Her er lenke til de som selger Haki "kopier"

https://unihak.se/51-paket-140cm-trall?page=1

Sist redigert:
Enig med Filip94

Hold øynene åpne etter brukt haki eller lignende, så får du en mye mer brukervennlig stilling som også tåler litt last.
En annen ulempe med ramme-stillas lik den du ser på, er at de er vanskelige å sette opp hvis ikke bakken er relativt jevn. Hvis nivåforskjellen er for stor fra gavl til gavl, kan du ikke kompensere for det med føttenes skruer og likevel få stillaset i plan (noe som er et must av sikkerhetshensyn)

Lykke til!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.