Hei! Har et hus fra 1940 hvor vi har et mindre gjesterom som vi har tenkt å friske opp. Som dere ser på bildene, har det vært problemer med fukt tidligere, og tidligere eiere har lagt et parkettgulv. Planen er å få fikset veggene, male og legge klinkers på gulvet. Før dette påbegynnes, tar jeg gjerne imot tips om hva som er bra å tenke på.

Fuktproblemene tror jeg kommer fra før man gjorde drenering rundt huset, men det blir likevel fuktig der nede om sommeren.

Takk på forhånd

• Vegg med fuktskader og skadet parkett i et hjørne av et rom, vist på et bilde fra et hus fra 1940-tallet.
  • Veggen i et rom med et vindu over og en radiator under vinduet, viser tegn til fukt med avskallet maling og flekker.
  • Skadet veggområde i et eldre hus med fuktskader og avskallet maling, parkettgulv ved siden av. Veggen har hull som avslører murverk.
Du kunne jo ha sjekket med en fuktmåler om det kommer inn via veggen eller gulvet. Renoverer du veggen, men det fortsatt kommer inn fukt, er det stor risiko for at du må gjøre alt om igjen innen noen år.

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
N naikon skrev:
Du kunne jo ha sjekket med en fuktmåler om det kommer inn via veggen eller gulvet. Renoverer du veggen men det fortsetter å komme inn fukt, er det stor risiko for at du må gjøre alt igjen innen noen år
Og hvordan skal jeg tolke verdiene fra en fuktmåler? Hvis det er høyere i gulvet enn i veggen, kommer det inn via gulvet?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.