Hvordan sager man brystlist i trappehjørner så det blir riktig? Har forsøkt på flere måter men det blir ikke bra. Legger inn bilde. Både gulv og hulkillist klarer jeg, men dette har faen meg beseiret meg føles det som.

Hvit brøstlist i et trapphjørne med synlig glippe; tapet med mønster på veggen. Sammenføyningen ser ut til å være feilskåret.

Hjelp!

Finnes det virkelig INGEN her inne som kan hjelpe meg?

Vanskelig list i to vinkler. Jeg har ingen "rett" løsning. Men har sett at noen deler opp vinkelen slik at du gjør en vanlig 45/45 vinkel i hjørnet, som om den ikke også skal vinkles nedover. Dette i form av en kile der bunnen er 0. Den andre siden av kilen deler du opp i vinkel med tilsluttende list nedenfra altså typisk 22,5.

En annen løsning er å sette en hjørnekloss. Kanskje ikke den mest ønskede løsningen, men kan faktisk bli virkelig stilig hvis man finner eller lager en i riktig stil.

Lykke til! =)

L
Et alternativ er å jobbe med to små passbiter. Disse har til oppgave å agere maler så du finner riktig vinkel. Passbitene bearbeides med rasp til du er fornøyd. Deretter må du prøve å stille inn sagen etter disse. Det er flere momenter, (prøvesage til sagen er riktig innstilt), før riktig list settes i sagen, da blir det ingen overraskelse at det kommer til å passe.

Jeg har testet problemet i et 3D-program. Jeg tror også at hjørnekloss blir den peneste løsningen. Hjørneklossens overside bør være horisontal.

• Liker
Semiproffset
  • Laddar…
A
Gjærsag og bruk en restbit som du sager til den passer riktig (ha sagen i nærheten) og deretter tar du din lange bit når sagen er stilt inn. Vær nøye med at den første biten virkelig ligger riktig, midt i hjørnet, en millimeter feil og det er umulig å lykkes pent.

Problemet er at snittflatene ikke er like lange så det er helt umulig å få dem til å passe sammen på en god måte.

• Liker
Semiproffset og 1 annen
  • Laddar…
richardtenggren
Sånn her ville jeg gjort:

• Kronlister i hjørne av rom med rød laserlinje for presisjon.
  • Liker
sultanen1 og 2 andre
  • Laddar…
L
useless useless skrev:
Problemet er at snittflatene ikke er like lange så det er helt umulig å få dem til å passe sammen på en bra måte.
Enig, men hvis man gjør som jeg skrev tidligere vil man innse at man må ta det siste med rasp/fil på oversiden av den nedre, der får man lakkere på litt farge på den overfladiske lille snittflaten, akkurat i hjørnet.

useless useless skrev:
Problemet er at snittoverflatene ikke er like lange så det er helt umulig å få dem til å passe sammen på en bra måte.
Snittoverflatene er nøyaktig like lange men omvendte. Det er det som er det vanskelige.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Så här skulle jag gjort:
Forsøkte meg på noe sånt der, men det var faen ikke lettere med innerhjørner.

• Liker
bjarbo
  • Laddar…
Kjør den enklere løsningen der du setter en hjørnekloss i innerhjørnet.

Prinsippet er slik:

Golvhorn.jpg

Du trenger en mellomdel. Det går ikke ellers. Hjørnekloss er stygt, juks og helt forkastelig. Innlegg #8 gir et hint om hvordan det skal se ut.

• Liker
Joak
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Du trenger en mellomdel. Det går ikke ellers. Hjørnekloss er stygt, juks og helt forkastelig. Innlegg #8 gir et hint om hvordan det skal se ut.
Har du noe godt forslag til hvordan man lager en bra mellomdel?

C Corsair skrev:
Har du något bra förslag på hur man gör en bra mellanbit?
Ja. Hvilke er vinklene i vegg og trapp? Hva har du for sag?

• Liker
Livetpålandet5
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.