Vanskelig list i to vinkler. Jeg har ingen "rett" løsning. Men har sett at noen deler opp vinkelen slik at du gjør en vanlig 45/45 vinkel i hjørnet, som om den ikke også skal vinkles nedover. Dette i form av en kile der bunnen er 0. Den andre siden av kilen deler du opp i vinkel med tilsluttende list nedenfra altså typisk 22,5.
En annen løsning er å sette en hjørnekloss. Kanskje ikke den mest ønskede løsningen, men kan faktisk bli virkelig stilig hvis man finner eller lager en i riktig stil.
Lykke til! =)
En annen løsning er å sette en hjørnekloss. Kanskje ikke den mest ønskede løsningen, men kan faktisk bli virkelig stilig hvis man finner eller lager en i riktig stil.
Lykke til! =)
Et alternativ er å jobbe med to små passbiter. Disse har til oppgave å agere maler så du finner riktig vinkel. Passbitene bearbeides med rasp til du er fornøyd. Deretter må du prøve å stille inn sagen etter disse. Det er flere momenter, (prøvesage til sagen er riktig innstilt), før riktig list settes i sagen, da blir det ingen overraskelse at det kommer til å passe.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg har testet problemet i et 3D-program. Jeg tror også at hjørnekloss blir den peneste løsningen. Hjørneklossens overside bør være horisontal.
Gjærsag og bruk en restbit som du sager til den passer riktig (ha sagen i nærheten) og deretter tar du din lange bit når sagen er stilt inn. Vær nøye med at den første biten virkelig ligger riktig, midt i hjørnet, en millimeter feil og det er umulig å lykkes pent.
Enig, men hvis man gjør som jeg skrev tidligere vil man innse at man må ta det siste med rasp/fil på oversiden av den nedre, der får man lakkere på litt farge på den overfladiske lille snittflaten, akkurat i hjørnet.useless skrev: