Biltemas hvite trelim, vannfast, fungerer bra. Har sveiset sammen 14 vinkler som er veid av på lastpallene, som jeg pakker sammen lektene på, limer og skyter sammen med spikerpistolen, samt skruer. Vekten = ca 200 kg. Ja, jeg har laget samme type til garasjen tidligere, men da bygde jeg dem på høyden, og slo dem sammen for hånd, med 5:ere. Jeg har 50mm overspenning på disse, men ingen svikt blir det, så taket kommer til å bli litt pukkelrygget, men det ser friskt ut. Å kjøpe dette antallet bjelker ferdige hadde blitt dyrt, samt at transporten av dem hadde blitt et problem. Takk for interessen.
Interessant det der!
Jeg trenger en limtrebjelke til en carport, har regnet ut at den skal være 66x450 og 7m lang.
Kunne man klappe sammen 10 stk 45x70 på hverandre, og hvordan ville den i så fall stå seg mot en 'finbjelke'?
Jeg trenger en limtrebjelke til en carport, har regnet ut at den skal være 66x450 og 7m lang.
Kunne man klappe sammen 10 stk 45x70 på hverandre, og hvordan ville den i så fall stå seg mot en 'finbjelke'?
Bare du vet hva du gjør, så funker det. Har du regnet etter et program på nettet, synes jeg du skal gå opp litt i dimensjon. Har du kun 2 opplegg på 7 meter, stiller det krav til bjelken, kjedelig om den skulle begynne å henge ned en bit etter et år. Gå opp til 95X450, så ligger du på den sikre siden.injonil skrev:
Den skulle sannolikt inte hålla samma klass som en "finbalk" om du inte har koll på virkeskvalitet (C30 i ytterlamellerna och C18 i innerlammellerna på en L40-balk), dess fuktkvot, fingerskarvning, limtyp, limmängd, presstryck och presstid. Det ligger lite mera bakom än att bara sätta ihop pinnar.injonil skrev:
haha, pinner.......... Vi kaller 45X95 for lekter. Men er man mistenksom, skal man absolutt ikke lage egne. For min del synes jeg det er for mye svikt i ferdigkjøpte.
Her er mine tidligere limtrebjelker = modell "proffs"

Her er mine tidligere limtrebjelker = modell "proffs"

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
stålbjelke limtre eller tømmerstokk ??
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Sakstakstol kommer jeg til å trenge limtrebjelke også?
Tømmer vs limtrebjelke
Laminert bjelke mot tømmervegg med sveiset bjelkesko.
Kraftig limträbalk (vid mer isolering) fördyrar takkonstruktion (plattak)
Tak & Vind