Trenger igjen hjelp av stjernene her.

I leiligheten jeg bor i på øverste etasje, har jeg nettopp fått tillatelse til å rette opp bjelkelaget. Og samtidig vil jeg forsøke å fikse eventuelle mangler (gulvet ble 11 grader kaldt på visse steder i vinter).

Bjelkelaget ligger med cc på ca 50, det varierer med typ 3-4 cm. Deretter har den en blindbunn/trossbunn, for å bære opp den 14,5 cm tunge isoleringen av tegl, leire og mørtel. Og vindsperren på veggene slutter ca 10 cm før gulvet begynner, så det blåser inn, og spesielt i hjørnet.

Og da blindbunnen har en luftspalte på et par cm til takbjelkelaget, så finnes det gode muligheter for den kalde luften å få blåse "fritt".

Den ene veggen er av tegl, og den andre er en del av plåttaket, så der det er plåttak er det doble bord med vindsperre i mellom, som dog ikke går hele veien ned til gulvet.

Så til spørsmålene:

- Burde jeg passe på og sørge for at det finnes vindsperre hele veien ned til gulvet?

- Hvorfor har man en luftspalte, er det fordi man er redd for fukt?
- Burde man ikke kunne fylle opp luftspalten med noe som isolerer lysere lyd som ikke det tunge laget tar hånd om?

- Burde jeg overtale foreningen om å legge tilbake noe annet enn den gamle tunge isoleringen, som burde være fantastisk for å håndtere trinnlyd med mer.

All hjelp settes stor pris på!

Takk,
Christer

Har du skisser eller bilder? (Blir ikke helt klok på hvordan det er bygget.)

Tusen takk for at du tar deg tid!

her kommer en skisse, skal lete fram et par bilder med:
Tegning av en komponent med detaljerte mål: 7,5 cm bred, 14,5 cm høy, og lengde 39-43 cm. Skissen viser tekniske dimensjoner.

dvs under bjelken fester naboens takbjelkelag.

det merkelige er at vindsperren på veggene slutter noen centimeter før gulvet, og vi hadde i vinter 11 grader på deler av gulvet. Flere naboer har tilsynelatende samme problem. Men på den andre siden går bjelkelaget hele veien til teglet uten vindsperre...
Renoveringsområde med eksponerte gulvbjelker, synlig radiator under et vindu, og et åpent murverk på veggen. Verktøy og materialer ligger spredt.
Takhule med synlige trebjelker og isolasjon, samt murstein og betongvegger uten vindpapp.
Loftet mellom etasjerne hvor takbjelkelag er synlige sammen med isolasjon og murstein, mangler vindpapp nær gulvet.
Skadet treverk og utsette bjelker i en vegg, med manglende vindpapp under gulvnivå, viser problemer med isolasjon.

Takk! //Christer

Det blåser vel ikke så mye verken gjennom tegl eller stålplater men det skader jo ikke å tette. Det var sjelden de gjorde ting unødvendig, så luftspalten har garantert en hensikt, kan for øvrig være at ikke din isolering skal falle ned hos naboen, men jeg ville ha latt spalten være.
Jeg ville ha rettet bjelkene, kjøpt diffusjonsåpen papp og lagt i hvert gulvbjelkefag, så fylt fagene med steinull. Vil du være overdrevet så kan du legge en papp også på toppen av isolasjonen før du legger gulvet, og da la pappen gå litt opp på veggen.

Takk, noen synes at den gamle sand tegl spon blandingen er bra mot trinnlyd. Men du stemmer for steinull? Hvordan fungerer det i et hus som "puster"?

Super takk!

Ja om du har trekk i gulvet og vil isolere så absolutt isolering. Isoleringen puster, det er plasten utenfor isolasjonen som vanligvis brukes for å hindre fuktvandring. Vil du ha bort trinnlyd kan du legge i et par lag gips i bunnen kanskje, gips demper lyd bra. Du trenger jo ikke ha isolasjonen mer enn en meter (eller 60-80 cm) inn fra veggen om du vil legge dit din gamle blanding igjen.

Leire ble tidligere brukt til å tette for eksempel bjelkelag med, altså tilsvarende vindsperre, men gnagersikkert.

Antageligvis er det sprekker i teglveggen og/eller gliper i glassullen som en ser stikke ned fra kaldloftet som gjør at kald luft kommer inn.

Så, akkurat som leby sier, legg vindsperre i bunnen på bjelkelaget og fyll opp med glass- eller steinull, (det isolerer best). Det holder å gjøre fra innerkant på veggene dine og utover, eller om det er uisolerte yttervegger så ca. 50 cm inn. Resten av rommene kan du godt legge tilbake den gamle massive og lydisolerende fyllingen. Ikke glem vindsperren her heller. Sørg for å overlappe og tette (teipe) vindsperren på veggene også. Vær gjerne nøye med å tette alle sprekker, skjøter, rørgjennomføringer osv. der det kan tenkes å trekke. Selv svært små slike. Når vinden blåser til, er mikroskopiske sprekker/smuger nok til at det blir skikkelig kaldt. Det ville vært trist å oppdage neste vinter at det bare ble 95% tett, når vegger, gulv, lister, maling og tapet er på plass igjen...

Et par/doble gipsplatebiter under ullen, for lydisolering er ikke feil. Jeg anbefaler tetting rundt alle kanter for å sikre lydisoleringen. Med trelister rundt omkring blir det sannsynligvis hakket stillere likevel, (inkludert tetting). Minste luftspalte og lyden sniker seg gjennom.

Gutter, dere er fantastiske! Takk =)

Man trenger ikke ha noen tanker om fukt og gipsplatene?

I dag er blindbunnen av planker med gliper imellom, burde jeg bytte dem ut mot rupanel for å få det bedre fra et lydperspektiv?

Igjen takk!

Kom på et spørsmål til. Hva bruker man for tape til vindsperre?

Du kan bytte bordene mot osb om du vil. Ikke er det så fuktig at det kan påvirke gips ikke, det trenger du ikke å tenke på. Tape, hva som helst som er ment å sitte lenge. Finnes spesiell tape ment for taping av duk skjøter i byggevarehandelen som er billig og bra.

Ikke vurdert EPS sement?

EPS ville sikkert også fungert, men klissete og litt dyrere... Så vet man jo aldri hvilke hull det renner ned i, kanskje havner hos naboen.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.