Hei, min samboer og jeg eier et Rikshus bygget i 1952, vi holder på å renovere et rom i kjelleren der ca 60 henholdsvis 80 cm av begge ytterveggene er under bakken, der vi nå kontrollerer fuktigheten i veggene.

Spørsmål 1 - Vet noen mer nøyaktig hva dette er for materiale, hullbetong, lecablokk lettbetong, annet?

Spørsmål 2 - Jeg har leid en fuktmåler der vedlagt avlesningstabell fulgte med, hvilken rad bør jeg ta utgangspunkt i eller vet noen i forumet mer mellom hvilke verdier veggene bør ligge mellom før man tar tiltak?

Takk på forhånd,

Med vennlig hilsen,
Joel & Nathalie

• Veggen i kjelleren med synlig hul murstruktur ved siden av et glassblokk-vindu, mulig spørsmål om materiale som hulbetong eller lecablokk.
  • Hull i murvegg med synlig grovporet materiale.
  • Vegg med lett skadet puss ved vinduskarm i kjeller, eksponerer betongmateriale bak.
  • Veggen i et kjellerrom med ujevne blokker, noe som kan være lecablokker eller lettbetong. En hvit slange er festet til veggen.
  • Kjellerrom med et lite vindu over en vegg med ujevn puss og synlige rør; deler av veggen avdekket, viser mulig fuktskadet materiale.
  • Kjellerrom med delvis underjordiske yttervegger, grønnmalt overflate, glassblokk-vindu, gulv og rør. Klar for renovering og fuktinspeksjon.
  • Fuktindikator tabell fra Gann Uni 1 som viser indikative fuktverdier for ulike materialer, inkludert lettbetong og lecablokk.
Helt vanlige betonghullstein i veggen.

Tusen takk for raskt svar, kan vi da helt gå på rad C når vi leser av fuktmåleren?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.