Bør jeg matche nedbøyningen på takstolen på den regelen som sitter øverst på gavlspissen i bildet?

Takstolene har ca 10mm nedbøyning i midten, skal jeg sette regelen så den følger samme form eller skal jeg sette den rett? Hvordan gjør snekkeren?

Håper dere forstår hva jeg mener, er jo bare et kosmetisk spørsmål
Takstoler med en regel øverst på gavlspissen, delvis kledd, med isolasjonsmateriale synlig mellom sperrene.

I det minste har jeg veldig vanskelig for å forstå hva du mener. Det er et vanskelig perspektiv på bildet også.

Hva er din tanke, isolere mot yttertaket eller sette regel mot gavl for å sette veggplater i?
Det er ulike teknikker, hvis du skal ha den til veggen så spiller det ingen rolle med disse 10 mm.
Hvis du har tenkt å sette den for takinnkledning som panel eller plater hadde jeg satt den uten bøy, om taket buer litt synes det ikke, men om det buer i et hjørne mellom forskjellige materialer ser man det mer.
Sett rett, følg ikke bøyingen.

Vennlig hilsen P-A

prøver å forklare bedre,

Nedbøyning takstol RØD

Rett eller matchende regel: BLÅ

45x45 tverrgående med isolasjon: GUL
Takstol med røde, gule og blå linjer som markerer bøyning og plassering av regler og isolasjon i et byggeprosjekt.

så skal man jo ha på gles og gips på vegger samt tak.

Hele taket har jo en litt buet overflate på grunn av den lille nedbøyningen, så spørsmålet var jo om jeg skal passe på å matche den blå reglen for å få de gule tverrgående rette eller la den blå reglen være rett?

Joda, jeg forstod deg rett, svaret er det samme, sett den "blå" rett.

Jeg ville ha satt den blå litt lenger ned enn eksisterende regner, deretter rettet opp, satt nye, rette, mot takstolene, så lektene.

Dette ville jeg ha gjort om det var mer enn dine 10 mm, hvis dette stemmer er det ikke mye skjevt/heng.

Når du setter lekter, gips, eventuelt annet overflatesjikt så har disse få millimeterne forsvunnet.

Mvh P-A

ps
Det viktige er å sette regelen uten bøy mot gavlen, ellers synes boken, svikten i det andre taket vil ikke merkes spesielt, det ligger akkurat i nærheten av de byggestandarder som en håndverker har etterlatt som godkjent arbeid.

Jeg ville ha skrudd regel i regel, rettet opp svikten..... Kanskje!

ds.

Takk for svaret!

blir rett da så får resten være som de er, har satt panel direkte på takstolene før og aldri tenkt på at de er litt nedbøyd.

man må jo bli ferdig en gang også :D

• Liker
Pagno
  • Laddar…
hmm, mitt siste innlegg endret bøyningen til boken, tror at du forstår likevel.
mvh P-A

P Pagno skrev:
hmm, mitt senaste inlägg ändrades böjen till boken, tror att du förstår ändå.
mvh P-A
jodå forstod de! :D

Men skadet som man er så etter litt googling på justerskruv så blir de en tur til byggevarehuset nå allikevel så man kan sove godt fremover :geek::)

• Liker
Pagno
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.