5.833 lest ·
11 svar
6k lest
11 svar
Markfukt forvandlet betong til sand i kjellervegg
Planlegger å pusse om kjellerveggen og oppdaget da jeg skulle skrape rent at markfukt sannsynligvis har gjort at betong har forvandlet seg til sand ved gulvnivå på flere steder. Skrapte bort alt løst, og det ble ganske dype hull på flere steder. Under var det våt sand. Så vidt jeg har forstått, kan det være dårlig betong, typ "krigsbetong" (huset bygget sent 20-tallet). Har ingen synlige tegn på setninger i veggen ellers. Kan det være nok å fikse med en eller annen form for reparasjonsbetong, eller er det større inngrep som bør vurderes?
Huset er drenert for noen år siden med isodrän (dobbelt plater) men det blir likevel markfukt. Akkurat den aktuelle veggen er dog til stor del over bakken i en helling så jeg tenkte å sjekke hvordan det ser ut på utsiden til våren. Spørsmålet er dog hvordan jeg bør utbedre "hullene" i veggen og under muren. Vurderer ny betong opp til bakkenivå og deretter reparasjonsmørtel for veggene.O Ovation skrev:
Til veggene tenkte jeg å prøve Weber dry renovation som skal være veldig diffusjonsåpen.
Om du har isodrän med plasten oppe så kanskje det er så enkelt at fukten kommer inn mellom isodrän og vegg fra bakkenivået.R Rekoll skrev:Huset er drenert for noen år siden med isodrän (dobbelt plater) men det blir likevel jordfuktighet. Akkurat den aktuelle veggen er riktignok til stor del over bakken i en helling så jeg tenkte å se hvordan det ser ut på utsiden til våren. Spørsmålet er hvordan jeg bør utbedre "hullene" i veggen og under muren. Vurderer ny betong opp til bakkenivå og deretter reparasjonsmørtel til veggene.
Til veggene tenkte jeg å prøve Weber dry renovation som skal være veldig diffusjonsåpen.
Fikk råd om å reparere med hydraulisk kalk NHL5 fra Målarkalk (tydeligvis mye kalk i den opprinnelige veggen). Gikk lett å fikse. Får se hvor bra det holder.D dger skrev:
Bruken kan brukes for muring og fuging, ikke bare puss. Jeg kjørte i to omganger og fylte hullene helt med det kalkbruket, så ikke bare «overfladisk». Det finnes også kalkbetong for bl.a. gulv men ble anbefalt å bruke NHL5. Får se hvor bra det blir i lengden.F FDT skrev:
Bor selv i hus fra 1932 uten drenering. Det er ganske utvasket noen steder. Som sand. Men, hva jeg har hørt fra eldre byggere er at man kastet ned alle slags mulige ting samt rester fra lokale sementfabrikken for å holde kostnadene nede. Grunnmaterialet var problemet snarere enn fukten. Men, veggene er i vårt tilfelle kanskje 40 cm tykke. Ingen direkte setninger. Har fått pusset opp to av fire rom med hydraulisk kalkmørtel fra St Astier og deretter malt med silikatmaling fra Alabaster for et år siden. Veldig fornøyd med resultatet. Litt fuktgjennomslag noen steder, men det må man regne med hos en udreneret 90-åring. Dyktige håndverkere, med innretning byggnadsvård, syntes ikke at det var så farlig og jeg føler meg mye roligere nå.
Kan tilføye at jeg har fylt noen flere cm dype hull selv med det grovere hydrauliske bruket, 0-4mm) NHL 3.5. Håndverkerne finpusset også veggene med luftherdende CL90 (0-1mm)
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur montera bastudörr i vägg av lättbetong
Bastu -
Gjuta betonggolv i öppen källargrund, trotts markfukt?
Grund & Markarbeten -
Jordfukt har forvandlet betong til sand?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Nytt badrum ovan betongplatta med tillskjutande markfukt
Grund & Markarbeten -
Diffusionspärr, markfukt, betong och klinkergolv
Golv