Etter at jeg hadde vært mye nede i krypkjelleren på grunn av fuktproblemer oppdaget jeg en sak med husets svill.

Det ser ut til å være en 45* 192/220, (har ikke tatt målene) regel som står opprett. Den bygger altså 220 opp i stedet for 45 opp. På denne står det deretter en øvre svill. Tenk dere konstruksjonen nedre svill, bjelkelag, øvre svill men med manglende nedre svill. Så heller ingen innfesting av regelen. Bjelkelaget for gulvet er festet med bjelkesko i bjelkelaget. Hvis ikke hele huset ligger løst på muren så har man brukt bjelkeskoen for å feste regelen i grunnmuren.

Det ser ut som man har brukt konstruksjonen for pilargrunn selv om det er krypkjeller og forhåpentligvis festet den ved hjelp av bjelkeskoene? Jeg tror imidlertid ikke det, for reglene til bjelkelaget ser ikke ut til å "sveve" i bjelkeskoen, noe de burde gjøre hvis det var skruer under regelen. Man burde da sett en glipe mellom regel og bjelkesko.

Jeg har tre spørsmål angående dette. Første spørsmålet er om nedre svillen er viktig eller om det holder med "stående" 45*195 regel og deretter øvre svill.
Andre spørsmålet er hvor ille det er om huset ligger løst på muren hvis det er slik at bjelkeskoene ikke er brukt for å feste alt i muren. Siste spørsmålet er om dette kan gå som skjult feil, enten angående konstruksjonen eller mangelen på innfesting.

For øvrig ligger det papp under og ingen fuktskade i svillen så vidt jeg kan se. Oppdaget det da jeg begynte å løfte på bunnsvillplatene osv for å se på selve bjelkelaget for gulvet.

Du må legge inn noen bilder av hvordan det ser ut.

Bilder løser mye, start der

Hvis du selv kunne krype rundt uten å ha saget opp en åpning er det ingen skjult feil, men inngår i din undersøkelsesplikt.

Jeg forstår ikke beskrivelsen.

L Lappa123 skrev:
Etter at jeg hadde vært mye nede i krypkjelleren på grunn av fuktproblemer oppdaget jeg en ting med husets syll.

Det ser ut til å være en 45* 192/220, (ikke tatt målene) regel som står opp. Den bygger altså 220 opp i stedet for 45 opp. På denne sitter det så en øvre syll. Tenk dere konstruksjonen nedre syll, bærende bjelke, øvre syll men med fraværet av den nedre syllen. Så heller ingen innfesting av regelen. Bjelkelaget for gulvet sitter med bjelkesko i den bærende bjelken. Hvis ikke hele huset ligger løst på muren så har man brukt bjelkeskoen for å feste regelen i grunnmuren.

Det ser ut til at man har brukt konstruksjonen for plintgrunn selv om det er krypkjeller og forhåpentligvis festet den ved hjelp av bjelkeskoene? Jeg tror dog ikke det for reglene til bjelkelaget ser ikke ut til å "sveve" i bjelkeskoen, noe de burde gjøre om det var skruehoder under regelen. Man burde da sett en glipe mellom regel og bjelkesko.

Jeg har tre spørsmål angående dette. Første spørsmålet er om den nedre syllen er viktig eller om det holder med "stående" 45*195 regel og så øvre syll.
Andre spørsmålet er hvor ille det er om huset ligger løst på muren om det er slik at bjelkeskoene ikke er brukt for å feste alt i muren. Siste spørsmålet er om dette kan gå som skjult feil, enten angående konstruksjonen eller mangelen på innfesting.

For øvrig ligger det papp under og ingen fuktskade i syllen hva jeg kan se. Oppdaget det da jeg begynte å løfte på trossbotn platene osv. for å se på selve bjelkelaget for gulvet.
Om dere ser på bildet så mangler jeg den nedre syllen, nr 11 på bildet. Nr 1 er gulvbjelkene som sitter med bjelkesko. Jeg lurer på om bjelkeskoen brukes som innfesting mot grunnmuren.

Av en eller annen grunn er de der, det blir til å undersøke nærmere om det finnes bolt/skru eller annet som forbinder tre og sko. Kanskje de ??. sattes de dit i forebyggende øyemed men ikke brukt. Går ikke å se på avstand.

L Lappa123 skrev:
Om dere ser på bildet mangler jeg den nedre svillen, nr 11 på bildet. Nr 1 er gulvbjelkene som sitter med bjelkesko. Jeg vurderer om bjelkeskoen brukes som innfesting mot grunnmuren.
Hvilket bilde?

useless useless skrev:
Hvilket bilde?
Jeg fikk visst ikke med bildet?

• Illustrasjon av et tverrsnitt av en trebjelkelag-konstruksjon med isolasjon og anvisninger for montering.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.