Jeg har hatt snekkere hjemme og disse har isolert ytterveggene mine. Nå har jeg kommet så langt at jeg skal begynne å sette opp gips overalt. Jeg hadde tenkt å ha OSB-plater bak all gips. Jeg mangler imidlertid noe å feste øverste kant av platene i, se mine bilder. Trenger jeg å sette opp noen planker der, eller klarer jeg meg med OSB og deretter gips?

• Veggisoleringsprosjekt med trestendere over to vinduer, viser plastfolie i tak og behov for festepunkter før montering av OSB- og gipsplater.
  • Veggisolasjon med synlige trebjelker i et uferdig rom, klar for gips- og OSB-plater. Synlig ventilasjonssystem i bakgrunnen.
Nå er jeg ingen nybygger, så jeg kan ta helt feil, men - med tanke på at takets dampsperre ser ut til å være brettet ned over isolasjonens innside, og med tanke på hvordan den der hvite firkantede tingesten stikker ut på det høyre bildet - er dette virkelig ferdigisolert, eller skal det på plast og så et lag til med lekter med isolasjon?

Ellers, skal det ikke være lekter ved tak og gulv når man monterer plater?

Ditt hammarband har jo forsvunnet i og med glesen som har kommet opp

Har du noe påspik på stommen?

kjøp plåtband som du kan skru fast i reglene, så kan du skru platen i plåtbandet :)

Farzan skrev:
Nå er jeg ingen nybygger, så jeg kan ta feil, men - med tanke på at takets dampsperre ser ut til å være brettet over isolasjonens innside, og med tanke på hvordan den der hvite firkantede tingen stikker ut på det høyre bildet - er dette virkelig ferdigisolert eller er det slik at det skal på plast og så et lag til med lekter med isolasjon?

Ellers, skal det ikke finnes lekter ved tak og gulv når man monterer plater.
Synes også de burde ha dampsperre på "gavelveggen". Men hvis du setter osb-plate før gipsen, så holder det og blir stabilt nok.

Dampsperren går under det synlige laget av isolasjon (70 mm regel og isolasjon/dampsperre/70 mm regel og isolasjon liggende/110 mm stender og isolasjon/vindsperre/trepanel). Det som vises på bildet er dampsperre fra veggen som er til overs i skjøten, den er klemt fast med en regel og deretter ble det omtrent 30 cm til overs som ikke gjør noen nytte. Overlappet fra taket går ned ca 30 cm innenfor veggens dampsperre, så det skal være riktig gjort. Man kan jo synes at snekkeren burde ha lagt det ut under lektene, men det gjorde han ikke.

Skal det være noen kortlinger når man monterer slike store plater 1200x2500 eller er cc 600 tilstrekkelig?

Bare å smelle opp skivene!
60cc er standard, og om du skal sette både osb og gips blir det stabilt nok.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.