9.490 lest ·
10 svar
9k lest
10 svar
Må vegg ha gipsplate for våtrom bak våtromsbelegg?
Jeg skal lage innervegger til mitt framtidige våtrom. Jeg har tenkt å sette opp OSB-plater mot mine stående veggstendere (CC=600 mm). Deretter gipsplater og til slutt våtromsbelegg. Må (eller bør) jeg i mitt tilfelle ha våtromsgipsplater i stedet for vanlige gipsplater (jeg vil jo uansett ha mitt overflatesjikt som tettesjikt)?
Notat 1) Jeg har oppfattet det som at veggstendernes CC-avstand ikke trenger å være 450 mm i mitt tilfelle siden jeg ikke skal ha keramisk overflatesjikt. Er det korrekt?
Takk for motiverte svar!
Notat 1) Jeg har oppfattet det som at veggstendernes CC-avstand ikke trenger å være 450 mm i mitt tilfelle siden jeg ikke skal ha keramisk overflatesjikt. Er det korrekt?
Takk for motiverte svar!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.194 innlegg
Det er godkjent med kartongbekledd gipsplate i våtsone 1 og 2 under plastmatte. Se her: https://www.gvk.se/branschregler/vagg/skivmaterial
Om ikke produsentene av plastmatta og limmet skriver noe annet i sine instruksjoner.
Om ikke produsentene av plastmatta og limmet skriver noe annet i sine instruksjoner.
Paul-Staffanstorp
Renovator
· Skåne
· 8 988 innlegg
Paul-Staffanstorp
Renovator
- Skåne
- 8.988 innlegg
Det kreves ingenting bak gipsen og vanlig gips er nå godkjent...
MEN...
Skal du kunne gjøre godkjente innfestinger senere så hadde jeg byttet OSB mot 15mm kryssfiner da det er nesten umulig å vite på forhånd hvor du trenger å felle inn kortlinger så da er det bedre å bruke litt ekstra penger på kryssfiner og være på den sikre siden etterpå.
MEN...
Skal du kunne gjøre godkjente innfestinger senere så hadde jeg byttet OSB mot 15mm kryssfiner da det er nesten umulig å vite på forhånd hvor du trenger å felle inn kortlinger så da er det bedre å bruke litt ekstra penger på kryssfiner og være på den sikre siden etterpå.
Takk! Så kryssfiner er altså bedre å feste i sammenlignet med OSB (om de skulle være like tykke)?Paul-Staffanstorp skrev:
Det kreves ingenting bak gipsen og vanlig gips er nå godkjent...
MEN...
Skal du kunne gjøre godkjente innfestinger senere så hadde jeg byttet OSB mot 15mm kryssfiner da det er nesten umulig å vite på forhånd hvor du trenger å felle inn kortlinger, så da er det bedre å legge litt ekstra penger på kryssfiner og være på den sikre siden senere.
Paul-Staffanstorp
Renovator
· Skåne
· 8 988 innlegg
Paul-Staffanstorp
Renovator
- Skåne
- 8.988 innlegg
De er ikke like tykke for OSB er bare 11mm og ifølge BBV ikke godkjent for innfestninger, hvilket 15mm kryssfiner er, så da må man lekte overalt der det skal gjøres innfestninger.
Så er kryssfiner generelt mye bedre enn OSB selv når man snakker samme tykkelse da densiteten i OSB er mye lavere.
Skrur du i en OSB, tar ut skruen og forsøker å skru i samme hull så fester ikke skruen igjen.
Skrur du for langt og drar skruen for hardt i en OSB så ender det med at skruen bare fortsetter rundt og du lager et hull typ.
I et normalstort bad kan vi snakke typ 1500-2000 kr dyrere med 15mm kryssfiner så det er ganske forsumbart for å få det 100% godkjent.
Så er kryssfiner generelt mye bedre enn OSB selv når man snakker samme tykkelse da densiteten i OSB er mye lavere.
Skrur du i en OSB, tar ut skruen og forsøker å skru i samme hull så fester ikke skruen igjen.
Skrur du for langt og drar skruen for hardt i en OSB så ender det med at skruen bare fortsetter rundt og du lager et hull typ.
I et normalstort bad kan vi snakke typ 1500-2000 kr dyrere med 15mm kryssfiner så det er ganske forsumbart for å få det 100% godkjent.
Takk for utførlig svar!Paul-Staffanstorp skrev:
De er ikke like tykke for OSB er bare 11mm og ifølge BBV ikke godkjent for innfestinger hvilket 15mm kryssfiner er, så da må man legge kortlinger overalt der det skal gjøres innfestinger.
Skruer du i en OSB, tar ut skruen og prøver å skru i samme hull så tar ikke skruen igjen.
Skruer du for langt og drar skruen for hardt i en OSB så ender det med at skruen bare fortsetter rundt og du skaper et hull typ.
I et normalstort baderom snakker vi typ 1500-2000kr dyrere med 15mm kryssfiner så det er ganske ubetydelig for å få det 100% godkjent..
Jeg ville følge Säkervattens våtromsvegg, følg lenken.W widheg skrev:
fohttps://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/02/folder-vatrumsvagg-2012.pdflder-vatrumsvagg-2012.pdf (sakervatten.se)
Paul-Staffanstorp
Renovator
· Skåne
· 8 988 innlegg
Paul-Staffanstorp
Renovator
- Skåne
- 8.988 innlegg
Gulvleggeren jeg hyret sa bestemt at jeg ikke burde bruke våtromsgipsskiver, på grunn av dårlig feste for limet. Lykke til.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Borsta falu rödfärg timmerfasad, piassavakvast eller borstmaskin?
Fasad -
Kan bottenbrädor räddas eller måste bytas?
Fasad -
går det att tvätta bort mörkpigmenterat hårdvax eller måste man slipa
Golv -
Må jeg bore inn taklekter i bjelkelag, eller kan jeg legge lekter langs med bjelkelaget?
Bygningsfysikk -
göra runnda hål 55 mm - multimaster eller borr?
Verktyg & Maskiner