W
Jeg skal lage innervegger til mitt framtidige våtrom. Jeg har tenkt å sette opp OSB-plater mot mine stående veggstendere (CC=600 mm). Deretter gipsplater og til slutt våtromsbelegg. Må (eller bør) jeg i mitt tilfelle ha våtromsgipsplater i stedet for vanlige gipsplater (jeg vil jo uansett ha mitt overflatesjikt som tettesjikt)?

Notat 1) Jeg har oppfattet det som at veggstendernes CC-avstand ikke trenger å være 450 mm i mitt tilfelle siden jeg ikke skal ha keramisk overflatesjikt. Er det korrekt?

Takk for motiverte svar!

W widheg skrev:
Not 1) Jeg har oppfattet det som at veggreglenes CC-avstand ikke trenger å være 450 mm i mitt tilfelle siden jeg ikke skal ha keramisk overflate. Er det korrekt?
JA

det går bra med vanlige gipsplater

setter du både osb+gips så går det også bra til fliser

• Liker
widheg og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS
  • Liker
Roger Fundin og 2 andre
  • Laddar…
MrJay
Så vidt jeg vet og har bygget så gjelder 15mm plyfa i baderom og ikke OSB…

• Liker
Roger Fundin og 4 andre
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Det kreves ingenting bak gipsen og vanlig gips er nå godkjent...

MEN...

Skal du kunne gjøre godkjente innfestinger senere så hadde jeg byttet OSB mot 15mm kryssfiner da det er nesten umulig å vite på forhånd hvor du trenger å felle inn kortlinger så da er det bedre å bruke litt ekstra penger på kryssfiner og være på den sikre siden etterpå.

• Liker
  • Elsker
redep og 8 andre
  • Laddar…
W
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det kreves ingenting bak gipsen og vanlig gips er nå godkjent...

MEN...

Skal du kunne gjøre godkjente innfestinger senere så hadde jeg byttet OSB mot 15mm kryssfiner da det er nesten umulig å vite på forhånd hvor du trenger å felle inn kortlinger, så da er det bedre å legge litt ekstra penger på kryssfiner og være på den sikre siden senere.
Takk! Så kryssfiner er altså bedre å feste i sammenlignet med OSB (om de skulle være like tykke)?

• Liker
snespikaren
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
De er ikke like tykke for OSB er bare 11mm og ifølge BBV ikke godkjent for innfestninger, hvilket 15mm kryssfiner er, så da må man lekte overalt der det skal gjøres innfestninger.
Så er kryssfiner generelt mye bedre enn OSB selv når man snakker samme tykkelse da densiteten i OSB er mye lavere.
Skrur du i en OSB, tar ut skruen og forsøker å skru i samme hull så fester ikke skruen igjen.
Skrur du for langt og drar skruen for hardt i en OSB så ender det med at skruen bare fortsetter rundt og du lager et hull typ.

I et normalstort bad kan vi snakke typ 1500-2000 kr dyrere med 15mm kryssfiner så det er ganske forsumbart for å få det 100% godkjent.

• Liker
Jsson83 og 7 andre
  • Laddar…
W
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
De er ikke like tykke for OSB er bare 11mm og ifølge BBV ikke godkjent for innfestinger hvilket 15mm kryssfiner er, så da må man legge kortlinger overalt der det skal gjøres innfestinger.
Så er kryssfiner generelt mye bedre enn OSB selv når man snakker samme tykkelse da densiteten i OSB er mye lavere.
Skruer du i en OSB, tar ut skruen og prøver å skru i samme hull så tar ikke skruen igjen.
Skruer du for langt og drar skruen for hardt i en OSB så ender det med at skruen bare fortsetter rundt og du skaper et hull typ.

I et normalstort baderom snakker vi typ 1500-2000kr dyrere med 15mm kryssfiner så det er ganske ubetydelig for å få det 100% godkjent..
Takk for utførlig svar!

• Liker
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
T Tim Uddfors skrev:
Jeg ville følge Säkervattens våtromsvegg følg lenken.

fo[lenke] (sakervatten.se)
Hva er forskjellen mot det jeg forklarte... 🤔

Bra med lenken dog så letter det for TS å bygge riktig. ;)

• Liker
Roger Fundin
  • Laddar…
Gulvleggeren jeg hyret sa bestemt at jeg ikke burde bruke våtromsgipsskiver, på grunn av dårlig feste for limet. Lykke til.

• Liker
widheg og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.