Hei!

Det er nok enklest å forklare med et bilde, så jeg brukte litt tid på å lage en tegning:

Kjeller, skal bygge tak med spotlights. Gul sone har 2 x 15mm Gyproc branngips på seg, bjelkelaget sitter på stiplet linje på cc ~65cm. Klikk på bildet for bedre lesbarhet.

Plantegning av kjeller med gul markert sone, bjelkelag på cc ~65cm, og takplan for montering av spotlights; detaljer på gipsoppsett og kabling.

Jeg lurer på om jeg MÅ legge mine spikerslag som jeg har gjort på bildet nederst, 90 grader mot bjelkelaget, eller om jeg kan legge det i samme retning som bjelkelaget?

På mine spikerslag tenker jeg så montere takgips, én plate, og lage mange spotlights, ca. 20 stykker.

Hvis jeg legger mine spikerslag som man "skal" gjøre, blir det vel ekstremt vanskelig for elektrikeren, eller? Hvordan pleier elektrikere å gå gjennom takkonstruksjoner med spikerslag?

Jeg må dessverre sette opp mine spikerslag før tirsdag da elektrikeren kommer, takknemlig for alle synspunkter :o

mvh

S
du skal 1200 eller 900 gips = du skal minst ha cc300 28*700 skjut med 70mm

SBH skrev:
du skal 1200 eller 900 gips = du skal minst ha cc300 28*700 skyt med 70mm
Yes, absolutt, men kan jeg feste glesen i 2 x 15 mm gipsplater som allerede er satt opp eller må jeg inn i trebjelkelaget?

mvh

S
sjndk skrev:
Yes, absolutt, men kan jeg feste glesen i 2 x 15 mm gips-plater som allerede er satt opp eller må jeg inn i trebjelkelaget?

mvh
jaha da skal du bruke større spiker. har du ingen under gipsen?

SBH skrev:
jaha då skall du störra spik. har du ingen under gipsen?
Jo, sjekk bildet så kanskje det blir tydeligere hva jeg mener. Vil bare gjøre det lettere for elektrikeren, men det kanskje er dumt. Viktigere at taket ikke raser ned, hehe.

S
sjndk skrev:
Jo, se på bildet så kanskje det blir tydeligere hva jeg mener. Vil bare lette på elektrikerens arbeid, men det er kanskje dumt. Viktigere at taket ikke raser ned, hehe.
har du nabo over deg?
normalt setter man lekt på bjelkelaget. og skikkelige klassifiserte bokser.
om du setter lekt nå så får du antagelig bare rør til alt

SBH skrev:
har du nabo over deg?
normalt setter man spikerslag på bjelkelaget. og ekte klassifiserte bokser.
hvis du setter spikerslag nå så får du antageligvis bare slanger til alt
er min leilighet ovenfor, forstår ikke helt hva du mener "bare slanger til alt", beklager. Er veldig ny på alt dette :o

S
sjndk skrev:
er leiligheten min ovenfor, forstår ikke helt hva du mener med "bare slanger til alt", beklager. Er veldig ny på alt dette :o
byggehøyde for bokser blir feil når det allerede er gips.

SBH skrev:
byggehøyde for bokser blir feil når det allerede er gips.
Ah, akkurat, ja får nok droppe boksene.

Men jeg kan altså ikke komme unna å feste glesen i bjelkelaget?

Gles som sitter bare i 2 x 15 mm gips kan ramle ned om man setter takgips på det?

S
sjndk skrev:
Ah, akkurat, ja må nok droppe dosene.

Men jeg kan altså ikke unngå å feste lektene i bjelkelaget?

Lekter som sitter bare i 2 x 15 mm gips kan falle ned om man setter takgips på det?
det må du gjøre bare lengre skrue eller spiker.
du sikkert også kappe i lektene.
rørene tror jeg ikke at elektrikeren borer inn i lektene.

Sist redigert av en moderator:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.