Har lett rundt i forumet og prøvd å forstå litt hvordan man, med enkle midler, kan forbedre lydisoleringen av en innervegg når man uansett skal sette opp en ny. Ikke helt med på alle varianter, men ber ydmykt om anbefaling mellom disse to eksemplene.

Forutsetning:
Innerveggen (som da er ny) skal stå mellom bad og gang. Kravene, av plasshensyn, er at jeg bare kan bruke stendere 45x70. På siden mot bad blir det fliser, gips (13) samt kryssfiner (15). Siden mot gangen blir dobbelt gips (13).

De alternativene jeg har fundert på er ifølge skisse. Enten stendere vanlig med "45-siden" ut mot veggmaterialet ELLER snu stenderne med "70-siden" mot veggmaterialet og sette dem forskjøvet med samme cc innbyrdes. Det siste for å skape en luftspalte som jeg har forstått kan motvirke lyd og vibrasjoner(?).

Så, mitt spørsmål er ikke hvordan man generelt best lydisolerer en innervegg, men hvilket av disse to alternativene jeg bør velge, ut fra lydisolering men også bæreevne for veggen?
Og, bør jeg fylle hulrom med isolasjon i begge alternativene?

Anbefaling og synspunkter fra eksperter med teoretisk og/eller praktisk erfaring mottas takknemlig! 😌

• To veggskisser viser to alternative måter å montere 45x70 reglar for lydisolering, med detaljer om gips.
Å ha reglene som i alternativ 2 er bedre med tanke på lyd, men duger antagelig ikke stivhetsmessig som våtromsvegg. Skal vel være 70-regel cc450 om jeg ikke husker feil.

A Arga ingenjörn skrev:
Å ha stendere som i alternativ 2 er bedre for lyddemping, men holder antagelig ikke stivhetsmessig som våtromsvegg. Skulle vel være 70-stender c450 om jeg ikke husker feil.
Ok, så tradisjonelt som alternativ 1 da. Med isolasjon mellom stenderne?

D diceman skrev:
Har lett i forumet og prøvd å forstå litt hvordan man bør, med enkle midler, forbedre lydisolasjon av innervegg når man uansett skal sette opp en ny. Ikke helt med på alle varianter men ber ydmykt om anbefaling mellom disse to eksemplene.

Forutsetning:
Innerveggen (som da er ny) skal stå mellom bad og gang. Kravene, av plasshensyn, er at jeg bare kan bruke stendere 45x70. På siden mot bad blir det fliser, gips (13) samt kryssfiner (15). Siden mot gangen blir doble gips (13).

De alternativene jeg har tenkt på er i henhold til skisse. Enten legge stender vanlig med "45-siden" ut mot veggmaterialet ELLER snu stenderne med "70-siden" mot veggmaterialet og stille dem om som overlappes med samme cc innbyrdes. Det siste for å skape en luftspalte som jeg har forstått kan motvirke lyd og vibrasjoner(?).

Så, spørsmålet mitt er ikke hvordan man generelt best lydisolerer en innervegg men hvilket av disse to alternativene som jeg bør velge, ut fra lydisolasjon men også bæreevne for veggen?
Og, bør jeg fylle tomrom med isolasjon i begge alternativene?

Anbefaling og synspunkter fra eksperter med teoretisk og/eller praktisk erfaring mottas med takk! 😌
Alt.2 men ikke så tett med stenderne, finnes ingen plass ellers for isolasjon😂

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.