Hei
Jeg skal begynne å banke trommer i kjelleren igjen, og dette gagner jo også mine naboer i det tilstøtende huset da de får gleden av å lytte til mine mesterlige fremføringer helt kostnadsfritt.
Men jeg vil ikke at de skal høre meg alt for mye siden de ikke engang betaler for forestillingen, så derfor tenkte jeg å høre med dere om det finnes noen enkle måter å lydisolere på slik at det ikke høres ut like godt.

Det er et ca 4x3m kjellerrom. Gulvet er betongplate med laminatgulv som jeg har lagt et tykt teppe på. Veggene er steinblokker/betongblokker med enkelgips. Et stykke 2-lags kjellervindu fra 60-tallet (vil gjerne beholde lysinnslipp).
Det er ikke plass til så mye mer i rommet enn trommene, men jeg har i hvert fall en bokhylle fylt med gamle bøker som visstnok skal dempe ganske bra.

Jeg har to ideer som dere gjerne må kommentere på om det er smart eller helt verdiløst. Prio her er enkelt og billig. Orker ikke overarbeide noe komplisert.

1. Sette inn en ekstra glasskassett i vindushullet. Type sette på et selvklebende drevbånd og så bare trykke den inn foran eksisterende vindu. På Glasgiganten.se koster en 70x50cm kassett 500kr som da demper 31dB. Alternativt kan man komme unna enda billigere om man kan finne et brukt 70x50cm vindu på typ Återbruket. (Har modulmål 80x60 på eksisterende).

2. Lydisolere mot veggene ved å henge opp tykke gardiner på skinner som jeg stapler opp glassull bak som jeg allerede har hjemme. Typ sånn blir det da (enkel skisse i Paint). Gardinene holder glassullen på plass så jeg slipper å regle.
Diagram av en veggoppbygging med gardin, glasull, gips, og betonglag. Gardinen holder glasullen på plass for lydisolering.

Tar gjerne imot tips.

Noen som har noen tanker?

Før vi gir noen, et par spørsmål:
Er det altså flerfamiliehus?
Om ja, hva kan du gjøre av inngrep i kjelleren?
Hvordan ser ventilasjonen ut?
Er det et rom med en eneste dør?

ricebridge ricebridge skrev:
Før vi gir noen, et par spørsmål:
Er det altså flerfamiliehus?
Om ja, hva kan du gjøre av inngrep i kjelleren?
Hvordan ser ventilasjonen ut?
Er det et rom med en eneste dør?
Nei, det er eget hus, men naboens hus begynner ca 7-8 meter borte, og de hører inn i deres kjøkken når jeg har spilt tidligere. (Ingenting de har irritert seg på, men jeg foretrekker likevel å la mindre)

Ventilasjonen er bare en lukket veggventil (har avfukter på i kjelleren)
En dør til rommet, vurderer å henge gardin på skinne over døren, alt noen annen lydabsorbent på døren

Kjøp et par baller isolasjon og sett i hjørnene.

Legg fallbeskyttelsesmatter (de som ligger på lekeplasser) på gulvet. Sett deretter trommesettet på et par kryssfiner oppå.

Fyll ventilen med noe tett.

Så ser du og naboen hvor langt dette rekker.

Virker det greit kan du pynte opp senere. Isolasjonen kan du enten gjenbruke eller returnere.

• Liker
naikon
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Kjøp et par baller med isolasjon og sett dem i hjørnene.

Legg fallsikringsmatter (de som ligger på lekeplasser) på gulvet. Sett deretter trommesettet på et par kryssfinerplater oppå.

Fyll ventilen med noe tett.

Så ser du og naboen hvor langt dette rekker.

Ser det ut til å fungere kan du pynte opp senere. Isolasjonen kan du enten gjenbruke eller returnere.
Bra ideer, takk! Skal sjekke ut mattene som du nevner. Ellers tenkte jeg å legge tre lag med overflødige tepper på gulvet, jo mer masse jo bedre tenker jeg. Isolering har jeg allerede, så det tenkte jeg som sagt stable opp på veggene. Skal huske å fylle hjørnene også da.

Hadde helt glemt å tette ventilen, smart!

N naikon skrev:
Nja, det er eget hus, men naboens hus begynner ca 7-8 meter borte, og de hører inn i deres kjøkken når jeg har spilt tidligere. (Ingenting de har irritert seg over, men jeg foretrekker likevel å la være mindre)

Ventilasjonen er bare en stengt veggventil (har avfukter på i kjelleren)
En dør til rommet, vurderer å henge gardin på skinne over døren, alt noen annen lydabsorbent på døren
Mja, ventilasjon må jo finnes, ellers blir det raskt vanskelig i et lite rom. Så det er litt av en avveining.

Jeg vil anbefale deg å lese gjennom dette innlegget som jeg skrev nylig:
https://www.byggahus.se/forum/threads/oisolerade-innervaeggar-ljudisolera.517137/post-5742685

Mja, ventilasjon må jo finnes, ellers blir det raskt besværlig i et lite rom. Så det er litt av en avveining.

[lenke]
Takk, skal lese!
Angående ventilasjon så har jeg jo bare lukket døren når jeg spiller. Når den er åpen så kommer det inn godt med luft.

Mja, ventilasjon må jo finnes, ellers blir det raskt ubehagelig i et lite rom. Så det er litt av en avveining.

[lenke]
Synes du det er en spesielt god idé å sette inn en ekstra glasskassett og tette rundt, for å kunne beholde lysinnslipp.
Eller er det eneste fornuftige å også fylle igjen vindushullet med glassull+plywood?

Uten å kunne så mye om lydisolering så synes jeg det er omtenksomt av deg å sette inn en ekstra glasskassett, 31dB demping vil vel likevel gi en merkbar forskjell om det lekker ut mye lyd tidligere. Du virker som en bra nabo 👍 Litt overkill å tette igjen det eneste vinduet ditt helt med isolasjon synes jeg.

Spontant synes jeg ideen din om isolasjon på veggene er ganske bra. Det vil jo i alle fall gi litt bedre akustikk for deg selv ved å dempe de verste lydrefleksene fra veggene. Man vet jo hvordan det høres ut å spille i et rom med harde vegger sammenlignet med isolasjon. Og vil jo dempe en del ut også.

• Liker
tobbbias
  • Laddar…
N naikon skrev:
Syns du at det er en særlig god idé å sette inn en ekstra glasskassett og tette rundt, for å kunne beholde lysinnslippet.
Eller er det eneste fornuftige å også tette igjen vindushullet med glassull+plywood?
Ja. Nei.

D Dr.E skrev:
Uten å kunne så mye om lydisolering så synes jeg det er omtenksomt av deg å sette inn en ekstra glassenhet, 31dB demping vil vel uansett gi en merkbar forskjell hvis det tidligere lekker ut mye lyd. Du virker som en god nabo 👍 Litt overkill å tette helt igjen det eneste vinduet ditt med isolasjon, synes jeg.

Spontant synes jeg ideen din om isolasjon på veggene er ganske bra. Det vil jo i det minste gi litt bedre akustikk for deg selv ved å dempe de verste lydrefleksene fra veggene. Man vet jo hvordan det høres ut å spille i et rom med harde vegger sammenlignet med isolasjon. Og det vil jo dempe en del utover også.
Takk, så hyggelig sagt! Jo, jeg prøver å vise så mye hensyn jeg kan. Selv om naboene synes det er helt OK, kan man fortsatt ha en dårlig dag med hodepine, da vil man kanskje ikke høre meg spille for fullt. Jeg selv er ganske lydfølsom og kan irritere meg over alle slags lyder

Ja. Nei.
Flott, da prøver jeg å finne en ekstra rute å sette inn.
Hva synes du om ideen med gardiner med glassull stablet bak langs veggene? Vil det hjelpe mot at lyd lekker ut, eller vil det bare dempe lyd inne i rommet?

Googler man på lydisolering virker det som en hel vitenskap, og de fleste ser ut til å si at det er veldig dyrt å isolere, og at det absolutt ikke finnes noen billig løsning som hjelper. Noen skriver at å henge opp tepper/gardiner/dyner ikke hjelper i det hele tatt, de må være spesifikt lydisolerende. For eksempel finnes det lydisolerende tepper, men de koster jo multum
https://www.amazon.se/Audimute-ljudabsorberande-ark-ljuddämpande-ljudisolerande/dp/B07ZQN747S/
Så finnes det jo en hel mengde produkter når man googler "akustikkpanel". Typ denne https://www.bauhaus.se/akustikpanel-ek-18x600x2400mm
Men hvis jeg skal gjette, er disse mest designet for kontorer og kanskje ikke direkte for trommer
"MLV", masselastet vinyl ser også ut til å komme opp som forslag akkurat for trommer. Typ dette
https://www.amazon.se/Advanced-Acoustics-ljudisolerande-matta-Tunn/dp/B00BSBMFBM
Men spørsmålet er om ikke det må bygges inn i veggen, eller om det fungerer å bare henge

Ja, nei, kjøp ikke en masse mirakelprodukter som lover total støyreduksjon, og deretter når man skal reklamere dem for at de ikke gjør det, så skylder forhandleren på "brukerfeil" i den grad denne ikke allerede har gått opp i røyk.

Stålstendere med vanlig kommunal glassull og deretter tykt og fint stoff utenpå høres ut som et bra sted å begynne. Spesielt siden det også vil gjøre lydmiljøet for deg der inne mer utholdelig. Og en ekstra vindusrute som du skriver bør du absolutt satse på, den kan gjøre stor forskjell.

Deretter er det trial and horror som gjelder...

• Liker
naikon
  • Laddar…
Ja, nei, kjøp ikke en masse mirakelprodukter som lover total lyddemping, og så når man skal reklamere dem for at de ikke gjør det, så skylder forhandleren på "brukerfeil" i den grad denne ikke allerede har gått opp i røyk.

Stålstendere med vanlig kommunal glassull og deretter tykt og fint stoff utenpå det høres ut som et bra sted å begynne. Spesielt da det også vil gjøre lydmiljøet for deg der inne mer utholdelig. Og en ekstra vindusrute som du skriver skal du helt klart satse på, den kan gjøre stor forskjell.

Deretter er det trial and horror som gjelder…
Rått, takk for all info! Da vet jeg omtrent hvordan jeg skal gå frem. 👍

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.