Hei!

Vi tenkte å gjøre om et eksisterende rom til et soverom. Rommet grenser til kjøkkenet og har for øyeblikket en 95-100mm vegg som er hul, med en OSB-plate på hver side av trestenderverket.
Jeg vil gjerne lydisolere veggen så godt det går uten å gjøre den tykkere.

Doble forskjøvne stendere blir nok overkurs.

Tenkte bare å åpne opp veggen fra én side og beholde stenderne og OSB-en nærmest kjøkkenet.

Vurderer om jeg skal lime og fugge fast en gipsplate på OSB-platen slik at den ligger MELLOM stenderne. Deretter ca. 30mm isolasjon også den mellom stenderne for så å avslutte med en OSB og dobbelt gips. Blir 93mm totalt.

Hva sier dere om tanken med en fastlimt gipsplate som ligger mellom stenderne? Har det noen effekt? Eller blir det bare mer komplisert/dyrere?

Alternativet jeg vurderer er å bare legge 45mm isolasjon (steinull) mellom stenderne og deretter en OSB etterfulgt av dobbelt gips.
De bilde.

Har dere andre forslag?
Håndtegnet skisse på rutete papir viser tverrsnitt av en vegg med lag av gips, OSB og isolasjonsmateriale mellom soverom og kjøkken.

Så har vi en dårlig isolert dør også men den tar vi etterpå.

Mvh Marcus

Oppdaterer meg selv da jeg har tenkt litt galt.
Veggen er ganske nøyaktig 100mm (laget borehull) og består av to OSB ca. 11mm/stk. og så en eller annen form for stender. Spørsmålet er hva slags stender det er? Jeg antok at det var 45mm, men da ville jo veggen bare vært 67mm.. Og med 69mm stender burde veggen vært 91mm.

Hva tror dere? De kan vel neppe ha satt 45mm stendere med forskyvning uten isolasjon eller en annen lyddempende konstruksjon/materiale.

Å bytte ut stenderverket blir litt for stor jobb føler jeg, så det er nok ikke så mange alternativer igjen enn å gjøre veggen 2x13mm tykkere enn nåværende. Kan jo lett fylle på med mer isolasjon selvfølgelig.

BirgitS
Er du sikker på at OSB-platene er 11 mm?
De pleier vel å være 13 mm tykke.

Isolasjon i midten som fyller bra bør man jo ha så det ikke blir en resonansboks.

Inn med isolasjon og avsluttet med dobbeltgips blir nok bra. Vær nøye ved taket, taket pleier å være den letteste veien for lyden å gå.

Silentswede...googla. der har du alt for lyd

Osb pleier å være 11mm men har veggen bare osb som kledning på begge sider nå?
Jeg hadde 13mm gips 45mm stender og 13mm gips. Ble en mye større forskjell med å legge inn 45mm isolering deretter dobbelt gips på siden jeg rev. Gips har bra lyddempende egenskaper.

Kun OSB som bekledning som det er nå ja, så alt annet blir en forbedring..

Tompa fix: det er omtrent slik jeg tenker, godt å høre at det ble bra!

DanielPinjegård DanielPinjegård skrev:
Silentswede...googla. der har du alt for lyd
Brukt produktene deres selv? Skulle i så fall være deres dempeskiver eller dempematte. De er laget for å ha i veggene?
Følte at prisen dro av gårde en del der, så er jeg kanskje litt fundersam på om de avgir gifter med tiden. Men da er kanskje ikke OSB det beste valget heller iofs

M marcusL79 skrev:
Bare osb som kledning som det er nå ja, så alt annet blir en forbedring..

Tompa fix: det er omtrent så jeg tenker, godt å høre at det ble bra!
M marcusL79 skrev:
Bare osb som kledning som det er nå ja, så alt annet blir en forbedring..

Tompa fix: det er omtrent så jeg tenker, godt å høre at det ble bra!
Det gikk fra en resonanskasse til en vegg som faktisk gjør det stille mellom rommene

M marcusL79 skrev:
Brukt deres produkter selv? Skulle i så fall være deres dempeskiver eller dempematte. De er laget for å ha i veggene?
Følte prisen dro av gårde en del der, så er jeg kanskje litt usikker på om de avgir giftstoffer over tid. Men da er kanskje ikke OSB det beste valget heller forsåvidt
Nei, ikke ennå. Men jeg syntes utvalget var bra og vil lete etter alternativer til de dyre tingene nå når vi skal dempe vårt nybygde steinhus som er alt annet enn stille. Det gir veldig god klang her hos oss, og barna trenger å dempes de også.

M marcusL79 skrev:
Brukt deres produkter selv? Ville i så fall vært deres dempeplater eller dempematte. De er laget for å ha i veggene? Følte at prisen dro av gårde litt der, og så er jeg kanskje litt usikker på om de avgir gifter over tid. Men da er kanskje ikke OSB det beste valget heller forresten.
Jo, jeg kom på at vi kjøpte jo tetningslister til dører der. Vi har massive svarte dører, og de kom uten list, en feil i bestillingen. Og det gikk ikke an å ettermontere. Har prøvd alle typer som finnes på markedet, men ingen funket for rommet den skulle sitte i var for trangt. Men med deres svarte 2mm list ble det perfekt. Dørene føles som en saferdør nå når man lukker dem. Og ingen skrangling i huset når noen lukker en dør.

Tenkte dele et lydklipp av resultatet.

Satte kjøkkenviften på maks, vannet fra kranen spruter for fullt og min kone rasler i bestikkskuffen mens jeg åpner og lukker soveromsdøra.

Det ble 45mm steinull, OSB, dobbeltgips (forskjøvne skjøter) på soveromssiden, fuget skjøter langs tak, gulv og hjørner med latexfog. Samt en 35db lydklassifisert dør, drevet og fuget (på soveromssiden).

Ble mye, mye bedre enn hva vi hadde håpet på. Og da er det ikke et eneste gipslag på kjøkkensiden, bare en OSB...

Tidligere hørte vi alt! Vegg/dør gjorde knapt noen forskjell i det hele tatt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.