Hei!
skal sette opp en innervegg for å dele et rom. Har aldri gjort det før. Vil gjerne ha forholdsvis lydisolert (det ene rommet skal bli vårt soverom, det andre barnerom). Tenkte å bruke trestendere 45x95 med dobbeltgips og glassfiberisolasjon.
Når man leser ulike byggeveiledninger foreslås det som regel å ha tettebånd eller gummimatte mellom bunnsvill, hammarbord og veggstendere, og gulv, tak henholdsvis vegg, for å optimere lyddempingen. Jeg har imidlertid vanskelig for å finne et produkt i byggevarehusene som kan passe? Kan dette være noe? https://www.bauhaus.se/grundpapp-tecca-remsa-yep-2500-syll-fotplat-25cmx10m
eller finnes det andre tips? Obs at det må være tilgjengelig i handelen, rekker ikke å bestille…
takk på forhånd!
skal sette opp en innervegg for å dele et rom. Har aldri gjort det før. Vil gjerne ha forholdsvis lydisolert (det ene rommet skal bli vårt soverom, det andre barnerom). Tenkte å bruke trestendere 45x95 med dobbeltgips og glassfiberisolasjon.
Når man leser ulike byggeveiledninger foreslås det som regel å ha tettebånd eller gummimatte mellom bunnsvill, hammarbord og veggstendere, og gulv, tak henholdsvis vegg, for å optimere lyddempingen. Jeg har imidlertid vanskelig for å finne et produkt i byggevarehusene som kan passe? Kan dette være noe? https://www.bauhaus.se/grundpapp-tecca-remsa-yep-2500-syll-fotplat-25cmx10m
eller finnes det andre tips? Obs at det må være tilgjengelig i handelen, rekker ikke å bestille…
takk på forhånd!
Eller kanskje klippe til slik som dette? https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ggspackningar/gummiduk-250-x-300mm-2000017978
Beste svar
Huseier
· Stockholm
· 714 innlegg
Du kan ta en vanlig tape gummilist under om du bruker trestendere. Eller bare klemme vanlige silikonlister.E elikaufman skrev:Hei!
Skal regle opp en innervegg for å dele av et rom. Har aldri gjort det før. Vil gjerne ha noenlunde lydisolert (det ene rommet skal bli vårt soverom, det andre barnerom). Tenkte trestendere 45x95 med dobbelt gips og glassfiberisolering.
Når man leser ulike byggeveiledninger foreslås det som regel å ha tetningsremse eller gummimatte mellom bunnsville, hammarbjelke og veggstendere, og gulv, tak, henholdsvis vegg, for å optimalisere lydisolering. Jeg har imidlertid vanskelig for å finne noe produkt i byggevarehusene som kan passe? Kan dette være noe? [lenke]
eller finnes andre tips? Obs at det må være tilgjengelig i handelen, rekker ikke å bestille…
takk på forhånd!
Bruker du metallstendere bruker du skp rundt om.
et tips her er at om du bruker 2 lag per side, noe jeg antar på grunn av lydspørsmålet, kan du la det være 5 mm rundt om på det første laget og fuge tett med latexfug før du smeller på det andre laget. Fungerer både med og uten forutgående løsningsforslag med lister/skp.
Gummilist - hadde jeg søkt på det hadde jeg funnet masse. Føler meg dum. Nå ble det biltemas 1mm gummimatte som jeg klippet til i stedet - håper det skal fungere brukbart iallfall.I Installation skrev:Du kan ta en vanlig tejp gummilist under om du kjører trestender. Eller bare klemme vanlige silikonlister.
Kjører du metallstendere kjører du skp rundt om.
et tips her er at om du kjører 2 lag per side, hvilket jeg forutsetter iom lydspørsmålet. Kan du la det være 5 mm rundt om på første laget og fuge tett med latexfug før du smekker på det andre laget. Fungerer både med og uten forrige løsningsforslag med lister/skp.
MVH Eli
Huseier
· Stockholm
· 714 innlegg
Klikk her for å svare