Hei forumet!!

Fikk en telefonsamtale fra en slektning i dag, når denne skulle sluttforhandle pris for nye takrenner. De skulle da ha 12 000 kr for ca. 6m takrenner og 1 stk nedløpsrør med tilkobling. Ingen nye kroker for renne eller klammer for nedløpsrør, da det gamle ble gjenbrukt.

Pratet med fyren som hadde utført jobben på telefon, og han hevder at de hadde blitt enige om 1200 kr per meter, og ved spørsmål om den høye prisen fikk jeg forklart at det er materiale av høyeste kvalitet (aluminium). Jeg har klart å spore opp materialet Trifa, et ungarsk merke, riktignok virker det å være belagt aluminium. Jeg skal få tilsvarende materialpriser fra min ofte brukte leverandør i morgen for sammenligning, men jeg har veldig vanskelig for å se at denne jobben skulle være verdt 1200 kr per meter. Spesielt da jeg har store spørsmålstegn for kvaliteten.

Dere som kan, skal det se slik ut?

Hvitt stuprør som går ned til bakken, omgitt av steiner, med vanndråper på overflaten. Mangler overgang til markrør.
Bilde 1 nedløpstilkobling til markrør. Mangler overgang og løvavskiller?

Stup ned hangingränneanslutning med synlige ujevnheter. Glippe mellom vindskive og rør, og mulige skarpe kanter. Fastsatt med feilaktige skruer?

Bilde 2 endene kun oppbøyd. Kobler ikke mot vindskiven, men det er ca. 3 cm glippe.

Hvitt stuprør med bulker og slitte fester, festet til vegg med gipsskruer, viser flisete kanter og utilstrekkelig tilpasning mot vegg.

Bilde 3 opplever det som slurvete avkuttet rør med sylskarpe fliser som stikker ut, er ujevn. I tillegg er det bulkete og festet i den gamle ikke passende klammeren med gipsskrue (?). Er ikke nedløpsrøret dessuten i feil dimensjon, se takrenne og markrør.

Jeg vet ikke om jeg er helt ute og kjører, men dette føles helt feil både i pris og kvalitet?

Skal møte dem i morgen for videre diskusjon…ville bare ha eventuelle innspill dere har å komme med...

• Nedløpsrør koblet til et markrør ved hushjørnet. Det er en stor åpning mellom renne og vindski, og røret festet med gipsskruer.
  • Hjørne av takrenne med rørkoblede renner og stuprør som er koblet til, merket på siden. Skyet himmel i bakgrunnen.
  • Stuprør med rynker og slitasje, koblet til en takrenne. Manglende overganger og skjev montering, med fokus på rørtilpasning.
  • Wow
  • Trist
  • Sint
  • Haha
  • Liker
guggen og 36 andre
  • Laddar…
Wtf... ville ikke betale 120,- for dette..

Med vennlig hilsen, fremax

• Liker
Hellwiz og 56 andre
  • Laddar…
Nei det der ser forjævlig ut.
Ingen hull i rennen så klart. De monteres med klips. ingen oppvikt uten man monterer en "ende"
I bunnen av nedløpsrøret monteres en rensesil for det meste

osv osv osv

pris på det der materialet ville jeg si er 1000 kr. Max

er det campingvognkjørere fra Irland eller hva er det der for idioter?

• Liker
Plåtis22 og 37 andre
  • Laddar…
Og fremax har rett. mEd tanke på hvordan de har behandlet materialet er det verdt maks 110 kr.

De har ødelagt snarere enn forbedret.

• Liker
Hellwiz og 18 andre
  • Laddar…
Trolltråd!

• Sint
  • Liker
  • Haha
leffeisala og 7 andre
  • Laddar…
Hei!!

kan bekrefte at dette ikke er en spøk. Dette ble montert i dag hos en slektning og jeg vet faktisk ikke hvordan jeg skal håndtere dem. Har mest lyst til å ta ned dritten igjen…

Med vennlig hilsen,

Pär

• Liker
  • Trist
redep og 7 andre
  • Laddar…
P PNF skrev:
Hei!!

kan bekrefte at dette ikke er en spøk. Dette ble montert i dag hos en slektning og jeg vet faktisk ikke hvordan jeg skal håndtere dem. Har mest lyst til å plukke ned dritten igjen…

Med vennlig hilsen,

Pär
Det der er så dårlig gjort at det skal monteres ned og man skal gjøre det ordentlig.

Prøv å helle vann i så ville jeg ikke blitt overrasket om det renner feil vei

Men til mitt spørsmål igjen. Hvem er det som har gjort det? Firma?
Har slektningen din funnet dem eller kom de forbi?

Ikke betal før det er ordnet opp

• Liker
Hellwiz og 13 andre
  • Laddar…
Bildesøk på Google og fant kun disse bildene (er likevel en ganske analog fyr så jeg kan ta feil)
Har sett verre resultater av håndverkere her på BH (er selv en og alle har en "dårlig" dag) så er ikke spesielt sjokkert over ts bilder. Men har aldri sett så dårlig takrennejobb som dette. Tror du noen som har vært medlem i 3 år venter så lenge med å trolle?

Med vennlig hilsen, optimist

• Liker
Maria T og 15 andre
  • Laddar…
@fremax Får snarere inntrykket av at den "vrange" i tråden er den som har drukket litt for mye....

• Liker
  • Haha
Peter U. Bäckström og 4 andre
  • Laddar…
Er det ikke en spøk så er det bare å bestride. Prisen skal være rimelig (?) Og arbeidet godt utført.

Materialvalg kan jeg ikke uttale meg om men arbeidet er under all kritikk. En gipskrue i svepet?

Begynn med ARN.

• Liker
kest og 9 andre
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det der er så dårlig gjort at det skal monteres ned og man skal gjøre det ordentlig.

Prøv å helle vann i så ville jeg ikke blitt overrasket om det renner i feil retning

Men til mitt spørsmål igjen. Hvem er det som har gjort det? Firma?
Har slektningen din funnet dem eller kom de forbi?

Ikke betal før det er gjenopprettet
det var "noen gutter" som kom forbi og tilbød seg å bytte rennene. Som forsåvidt var i stort behov av å bytte...

• Haha
  • Wow
  • Liker
Hellwiz og 11 andre
  • Laddar…
Om de faktisk har kommet overens om 1200/m så gjelder den prisen selv om den er urimelig. Men da er det opp til håndverkeren å vise noen form for bevis på avtalen.
Men slik som dette arbeidet ser ut, så er vel håndverkeren snarere erstatningsansvarlig. Betal ikke en krone!

• Liker
Callerto og 42 andre
  • Laddar…
Det ser jo for dårlig ut og er ikke noe man ville betalt for. Men det kan sikkert fungere en stund, helningen er sannsynligvis riktig hvis de har gjenbrukt rennkrokene og den var riktig tidligere, avslutt et par cm fra vindskien er normalt for å beskytte den mot fuktangrep, oppbøyningen har jeg aldri sett før, men burde vel fungere og man slipper en skjøt der som kan lekke. Skjøten i nedløpsrøret ser forferdelig ut og ubehagelig med skarpe kanter, men det vil sannsynligvis ikke lekke særlig mye der vannet går vertikalt (men litt vil nok krype ut langs skruene). Klart man kan være uten løvrister, men da bør man helst ha et nett ved ombukkammen og det er upraktisk.

Jeg kan forstå hvis en dør-til-dør-håndverker synes at det er godt nok hvis man ikke tydelig har avtalt en skikkelig installasjon, men "bare bytte takrenner og nedløpsrør". Men det er jo svindlere selvfølgelig.

• Liker
ullis54 og 4 andre
  • Laddar…
P PNF skrev:
det var ”några killar” som kom forbi og tilbød seg å bytte rennene. Som i og for seg var i stort behov av å bytte…
Går folk fortsatt på sånt, til tross for alle advarsler og samlede erfaringer? :surprised:
Og 1200 per m var jo ikke engang billig!

• Liker
  • Haha
ullis54 og 20 andre
  • Laddar…
A
P PNF skrev:
det var ”noen karer” som kom forbi og tilbød seg å bytte rennene. Som for så vidt var i stort behov av å bytte…
Het de Pettersson og Bendel?

• Liker
  • Haha
ullis54 og 10 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.