13.601 lest ·
34 svar
14k lest
34 svar
Lukt i hus til tross for ventilert gulv
Kommer bli et langt innlegg for å beskrive alt..
Vi har kjøpt et hus fra 70-tallet. Huset er en suttereng med en halvtrapp mellom etasjene. Begge etasjene ligger på plate på mark. Huset har hatt inngjuttede lekter men alle er fjernet og et nivellgulv installert i hele huset. Mekanisk avtrekksventilasjon.
Vi kjente en svak lukt under besiktigelsen og påpekte dette til besiktigelsesmannen. Han sa at det var gamle tapeter og møbler som kunne avgi lukten. Dumme som vi var stolte vi på det, kjøpte og flyttet inn. Visste ingenting om luktproblem da.
Veggene er fra innsiden tretex (noen ganger med gips utenpå), rupanel, isolasjon, asfaboard, isolasjon (ingen luftspalte så vidt det ser ut) og murstein.
Bunnsvillen står på svillepapp og så ikke impregnert ut så vidt jeg kunne se.
Ganske snart merket vi at klærne luktet.
Ikke mugg, men innestengt. Vask med eddik får lukten til å forsvinne.
Personer som har vært hos oss og som er sensitive for mugg kjenner ingenting og det setter seg ikke i klærne med en gang, det kan ta et par dager i huset før man begynner å merke det.
Noen sier når man virkelig spør at de kjenner litt gammel lukt, noen kjenner ingenting.
Vi har hatt en "ekspert" her, han sa at han ikke kjente noen vond lukt, bare lukt fra et gammelt hus med sot og matos. Et rom på 2 kvm (garderobe under trappen) fant han lukt etter at jeg hadde diskutert med ham en stund om at jeg trolig følte vond lukt der.
Det er mot grunnmuren opp mot den andre delen av huset, ca 1,20 høy. Der er det murt med lettbetongblokker og lekter rett mot. Har revet bort det og alt materiale bortsett fra rupanelen. Til tross for det lukter det. Det er helt tørt, ingen fukt.
Kjørt med ozonrenser og muggsanering, lukter fortsatt.
Mistenker at det sitter i lettbetongen, noen som har erfaring med det?
Jeg mistenker at det er denne lukten som sprer seg i huset.
Vi har tenkt å bytte ut alle overflatebehandlinger inkludert tak i huset da vi vil fjerne tretex og tekstiltak men er redde for at lukten kommer tilbake.
"Experten" testet også funksjonen på nivellsystemet med en røkepenn. Gulvventilene sugde ikke ned noen røyk. Da vi åpnet alle spjeldene fullt og kjørte på høyeste hastighet så man at røyk ble sugd ned under gulvet. Skal det være nødvendig? Noe man kan reklamere som skjult feil eller burde man testet funksjonen på forhånd?
Man kjenner ved utblåsingen at det lukter vondt.
Har installert 2 tilluftsventiler til, da de som fantes i nedre etasje (70 kvm) var plassert mot et uterom og var av mindre modell.
Vi har renovert et rom nå, og når man går ut fra det om morgenen, møter man en annen lukt (rommet ble malt for ca 2 måneder siden) dog vi har kjent veldig svak lukt på klærne som henger der inne.
Hvordan ville dere gått videre med dette?
Vurderer å bytte alle overflatebehandlinger, også rupanelen evt. sperremale den.
Sette ventilert matte på hele grunnmuren mot etasje 2 for å ventilere bort eventuell lukt fra betongen.
Se om jeg kan finne noen utettheter ved gulvet for å øke funksjonen på nivellsystemet.
Takknemlig for hjelp og erfaringer rundt dette!
Vi har kjøpt et hus fra 70-tallet. Huset er en suttereng med en halvtrapp mellom etasjene. Begge etasjene ligger på plate på mark. Huset har hatt inngjuttede lekter men alle er fjernet og et nivellgulv installert i hele huset. Mekanisk avtrekksventilasjon.
Vi kjente en svak lukt under besiktigelsen og påpekte dette til besiktigelsesmannen. Han sa at det var gamle tapeter og møbler som kunne avgi lukten. Dumme som vi var stolte vi på det, kjøpte og flyttet inn. Visste ingenting om luktproblem da.
Veggene er fra innsiden tretex (noen ganger med gips utenpå), rupanel, isolasjon, asfaboard, isolasjon (ingen luftspalte så vidt det ser ut) og murstein.
Bunnsvillen står på svillepapp og så ikke impregnert ut så vidt jeg kunne se.
Ganske snart merket vi at klærne luktet.
Ikke mugg, men innestengt. Vask med eddik får lukten til å forsvinne.
Personer som har vært hos oss og som er sensitive for mugg kjenner ingenting og det setter seg ikke i klærne med en gang, det kan ta et par dager i huset før man begynner å merke det.
Noen sier når man virkelig spør at de kjenner litt gammel lukt, noen kjenner ingenting.
Vi har hatt en "ekspert" her, han sa at han ikke kjente noen vond lukt, bare lukt fra et gammelt hus med sot og matos. Et rom på 2 kvm (garderobe under trappen) fant han lukt etter at jeg hadde diskutert med ham en stund om at jeg trolig følte vond lukt der.
Det er mot grunnmuren opp mot den andre delen av huset, ca 1,20 høy. Der er det murt med lettbetongblokker og lekter rett mot. Har revet bort det og alt materiale bortsett fra rupanelen. Til tross for det lukter det. Det er helt tørt, ingen fukt.
Kjørt med ozonrenser og muggsanering, lukter fortsatt.
Mistenker at det sitter i lettbetongen, noen som har erfaring med det?
Jeg mistenker at det er denne lukten som sprer seg i huset.
Vi har tenkt å bytte ut alle overflatebehandlinger inkludert tak i huset da vi vil fjerne tretex og tekstiltak men er redde for at lukten kommer tilbake.
"Experten" testet også funksjonen på nivellsystemet med en røkepenn. Gulvventilene sugde ikke ned noen røyk. Da vi åpnet alle spjeldene fullt og kjørte på høyeste hastighet så man at røyk ble sugd ned under gulvet. Skal det være nødvendig? Noe man kan reklamere som skjult feil eller burde man testet funksjonen på forhånd?
Man kjenner ved utblåsingen at det lukter vondt.
Har installert 2 tilluftsventiler til, da de som fantes i nedre etasje (70 kvm) var plassert mot et uterom og var av mindre modell.
Vi har renovert et rom nå, og når man går ut fra det om morgenen, møter man en annen lukt (rommet ble malt for ca 2 måneder siden) dog vi har kjent veldig svak lukt på klærne som henger der inne.
Hvordan ville dere gått videre med dette?
Vurderer å bytte alle overflatebehandlinger, også rupanelen evt. sperremale den.
Sette ventilert matte på hele grunnmuren mot etasje 2 for å ventilere bort eventuell lukt fra betongen.
Se om jeg kan finne noen utettheter ved gulvet for å øke funksjonen på nivellsystemet.
Takknemlig for hjelp og erfaringer rundt dette!
Satte seg ikke i klærne hva vi noterte. Det virker som Tretex veldig lett blir "luktsmittet". I vårt hus handlet det nok om tidligere eiers levevaner, dårlig ventilasjon, langtidskoking på kjøkkenet og røyking.
Nivellgolvet skal være godkjent av en kyndig fra nivell... Har du papirer på det? De som bodde før oss hadde laget et ventilerende gulv sa de, men det var løgn... de hadde ikke gjort det ordentlig.... bare satt ned en vifte og der lå isolasjonen fortsatt direkte på platen så det ble ingen ventilasjon. Har et firma fjernet de trykkede bjelkene? Eller har privatperson gjort det? Har dere papirer på det også?
Det ligger nivellgulv med isolasjon og ordentlig vifte. Installasjonen ser riktig utført ut, og firmaet har gjort flere gulv tidligere. Injusteringsprotokollen har vi dog ikke fått. Dog ser vi at det ligger noen bjelker igjen som ikke er fjernet når jeg rev litt (2 stykker). Det er på steder der det er vanskelig å komme til. Vet ikke om det ligger igjen under innerveggssvillene. Har dog boret litt i de inngjødde bjelkene jeg har sett, og de ser tørre ut, lukter ikke så ille. Synes at nivellgulvet burde ventilere bort lukten. Dog har det i muntlige opplysninger fra eieren blitt skrevet i inspeksjonsprotokollen at man har hatt problemer med lukt fra inngjødde bjelker, men at det er utbedret. Dog vanskelig å bevise at lukten kommer fra gulvet...
Våre var ikke våte i det hele tatt... Og ofte er de ikke det. Det er cuprinolen som brytes ned over tid som lukter, og kanskje har de vært våte og så blitt tørre. Vi fikk tips om å sjekke så det ikke ligger en syll under syllpapiret. Nedsenket... dere bør nok fjerne alt trykkimpregnert for å være sikre. Det rådet har vi fått og skal fjerne det aller siste nå til tross for at vi egentlig ikke tror på det. Har en liten bit igjen under vårt baderomsgulv nede, og det baderommet gjorde vi i stand for 4 år siden ca.M Matteg01 skrev:Det ligger nivellgulv med isolering og ordentlig vifte. Installasjonen ser riktig utført ut, og firmaet har gjort flere gulv tidligere. Justeringsprotokollet har vi dog ikke fått.
Dog ser vi at det ligger noen bjelker igjen som ikke er fjernet når jeg rev litt (2 stykker). Det er på steder hvor det er vanskelig tilgjengelig. Vet ikke om det ligger igjen under innerveggsyllene.
Har dog Boret litt i de inngåtte bjelkene jeg har sett, og de ser tørre ut, lukter ikke så farlig. Synes at nivellgulvet burde ventilere bort lukten. Dog har det i muntlige opplysninger fra eieren blitt skrevet i inspeksjonsprotokollet at man har hatt problemer med lukt fra inngåtte bjelker, men at det er utbedret. Dog vanskelig å bevise at lukten kommer fra gulvet...
Jeg ville nok ha sett over ventilasjonen i huset. Finnes ventilasjonsdon med varmegjenvinning, disse går om hverandre. Når den ene suger ut, blåser den andre inn og viceversa. Mest seriøst ville jo vært å installere en skikkelig FTX.
Hvordan "tretex-sanerte" du huset? Byttet du ut all tretexen mot annet materiale eller gjorde du det på en annen mindre slitsom måte? Går selv og tenker om vår tretex bidrar til lukt i hjemmet, men alle innerveggene på entréplanet er i tretex, så det er mye jobb hvis de skal byttes ut.hscn skrev:
Har revet ut all Tretex og erstattet med renoveringsgips. Renoveringsgipsen, 6mm, er litt dyrere men mye smidigere å jobbe med sammenlignet med vanlig 13 mm. Er også mer føyelig der veggene ikke er helt rette eller konvekse/konkave som det er i gamle hus.
OK, takk for tips. En ganske omfattende renovering/sanering.hscn skrev:
Men
"Golvventilene sugde ikke ned noe røyk. Når vi åpnet spjeldene helt og kjørte på høyeste hastighet, så man at røyk ble sugd ned under gulvet. Man kjenner ved utblåset at det lukter vondt."
Er det ikke her du har ditt problem da?
Jeg antar at for at Nivell skal fungere, så skal det finnes en tynn 'hinne' med luft som drar over hele platen og ut på den andre siden med markfuktigheten.
tretexen er jo ikke så morsom, men at den skulle lukte, om den ikke har blitt våt, vete tusan. Men jeg har jo ikke så følsom nese
"Golvventilene sugde ikke ned noe røyk. Når vi åpnet spjeldene helt og kjørte på høyeste hastighet, så man at røyk ble sugd ned under gulvet. Man kjenner ved utblåset at det lukter vondt."
Er det ikke her du har ditt problem da?
Jeg antar at for at Nivell skal fungere, så skal det finnes en tynn 'hinne' med luft som drar over hele platen og ut på den andre siden med markfuktigheten.
tretexen er jo ikke så morsom, men at den skulle lukte, om den ikke har blitt våt, vete tusan. Men jeg har jo ikke så følsom nese
Det er ganske bra beskrevet på Nivells hjemmeside:
https://www.nivellsystem.se/produkter/ladda-ner-34603390
jeg spekulerte på et hus med betongplate på mark uten plast under og leste meg opp ganske grundig. Det er viktig at man får korrekt flyt og at det ikke er noe i veien for luftstrømmene. Er det et stort hus trenger man å dele inn i soner.
Du kunne ta opp et hull og måle fuktighetsinnholdet nær betongen.
https://www.nivellsystem.se/produkter/ladda-ner-34603390
jeg spekulerte på et hus med betongplate på mark uten plast under og leste meg opp ganske grundig. Det er viktig at man får korrekt flyt og at det ikke er noe i veien for luftstrømmene. Er det et stort hus trenger man å dele inn i soner.
Du kunne ta opp et hull og måle fuktighetsinnholdet nær betongen.