Hei.

Jeg har lest det meste her angående å sette opp vegger i kjelleren. Men lurer litt på dette med luftspalten. Hvor stor trenger den å være? I mitt kjellerprosjekt vil den i enkelte tilfeller få ca. 20 cm luft mellom veggen og stenderne. Dette fordi nederste delen av kjellermuren er mye tykkere enn oppe ved taket.

Er det slik at risikoen for mugg reduseres jo større luftspalten er? Et sted går jo grensen og det nesten klassifiseres som innervegg. :)
Bør det da bety at jeg kunne isolere lenger ned? Med andre ord, under marknivå, og kanskje spare ca. 20 cm fri nederst ved gulvet, siden jeg uansett har så store rom bak.

Spørsmål to er om det finnes noen mineralgipsplater som ikke koster skjorta? Nettopp gjort ferdig badet og de platene vil jeg ikke jobbe med eller kjøpe igjen på grunn av prisen... 180kr/stk for 600x2400.
Eller er papirgips risikofritt for så stor luftspalte.

Huset er ikke isolert utenfra og spørsmålet er om det skal gjøres eller trengs. Veldig tørr kjeller for tiden.

Ingen svar på 10 år er det virkelig ingen som vet svaret på dette først og fremst lurer jeg på det samme hvor stor luftspalte skal man ha bak vegg i en kjeller som man regel opp for å oppnå tilstrekkelig god ventilasjon bak.

L
Problemet med hele spørsmålet er jo at det ikke er en anbefalt metode å bruke i kjellere overhodet. Det kalles risikokonstruksjon å avstive mot yttervegger i kjellere. Det som skjer da er at det blir kaldere mot grunnmuren og fuktigere ettersom kald luft ikke kan bære like mye damp som varmere luft.

Med det sagt finnes det sannsynligvis tilfeller der det går likevel om forutsetningene tillater det. Det er umulig å svare nøyaktig på hvordan luftspalten skal være da det finnes flere ukjente faktorer angående grunnmuren og dens fuktbelastning.

I og med at det er en risikokonstruksjon du spør om, burde man i så fall ha aktiv ventilasjon bak avstivningen for å kunne ventilere ordentlig, samt ingen organiske materialer. Aktiv ventilasjon medfører jo tekniske problemer. Men spørsmålet er hvor mye ekstra arbeid det er verdt å legge ned på løsningen hvis det finnes enklere og tryggere metoder.

Det er også lurt at man har klart for seg hvorfor man gjør tiltaket i det hele tatt?
-Lyddemping, for f.eks. kinorom
-Varmerer kjellerrom
-Billigere enn å isolere utenfra
-Noe annet?

L Lenza skrev:
Problemet med hele spørsmålet er jo at det ikke er en anbefalt metode å bruke i kjellere overhodet. Det kalles for risikokonstruksjon å sette opp regler mot yttervegger i kjellere. Det som skjer da er at det blir kaldere mot grunnmuren og fuktigere ettersom kald luft ikke kan bære like mye damp som varmere luft.

Med det sagt finnes det sannsynligvis tilfeller der det går likevel hvis forutsetningene tillater det. Det er umulig å svare eksakt på hvordan luftspalten skal være da det finnes flere ukjente faktorer angående grunnmuren og dens fuktbelastning.

Ettersom det er en risikokonstruksjon du spør om så bør man i så fall ha aktiv ventilasjon bak oppreglingen for å kunne ventilere ordentlig, samt ingen organiske materialer. Aktiv ventilasjon drar jo med seg tekniske bekymringer. Men det er spørsmålet hvor mye ekstra arbeid som er verdt å legge ned på løsningen hvis det finnes enklere og sikrere metoder.

Det er også fornuftig at man har klart for seg hvorfor man gjør tiltaket overhodet?
-Lyddemping, for f.eks. biorom
-Varme kjellerrom
-Billigere enn å isolere utenfra
-Noe annet?
Hei!
I vårt tilfelle har vi drenert huset med 2x100 ISO drän videre har vi montert et Nivell ventilert gulv og med det tenker vi nå også ventilere veggene gjennom å ha en luftspalte bak den reglede veggen. Veggen regles med stålregler, så playwood og gips. Dette er meg bekjent en veldig god og godkjent løsning hvis man vil innrede en kjeller. Nivell er et godkjent system og ikke en risikokonstruksjon, og ventilasjonssystemet kan også ventilere veggene. Men spørsmålet gjenstår dog hvilken størrelse på luftspalten som er minimum bak vegg for å få et godt resultat.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.