Hei.
Som så mange andre skal jeg innrede rom i kjelleren i mitt rekkehus. Huset er bygget i 1946, kjelleren er 90 % under bakken og ikke omdreneret.
Kommer mest sannsynlig til å ta utgangspunkt i boken Husets ABC, Ica bokförlag. Der sier forfatterne at man skal bruke stålregler, cellplast og til slutt gips. Så langt alt greit. Derimot vil de bygge veggen direkte mot kjellerveggen, og det er der dere "eksperter" kommer inn. Har nemlig for meg at det skal være et luftspalte mellom isolasjon og vegg. Hva sier dere? Spiller det noen rolle når det ikke er organiske materialer direkte mot veggen?
Takk for svar
jeppe
Som så mange andre skal jeg innrede rom i kjelleren i mitt rekkehus. Huset er bygget i 1946, kjelleren er 90 % under bakken og ikke omdreneret.
Kommer mest sannsynlig til å ta utgangspunkt i boken Husets ABC, Ica bokförlag. Der sier forfatterne at man skal bruke stålregler, cellplast og til slutt gips. Så langt alt greit. Derimot vil de bygge veggen direkte mot kjellerveggen, og det er der dere "eksperter" kommer inn. Har nemlig for meg at det skal være et luftspalte mellom isolasjon og vegg. Hva sier dere? Spiller det noen rolle når det ikke er organiske materialer direkte mot veggen?
Takk for svar
jeppe
Luftspalte er bra, men det skal være betydelig mer enn du har tenkt deg. Jeg synes nemlig du skal ta bort celleplasten helt. Isolasjon på innsiden er som å be om problemer. Isoler utenfor kjellerveggen i stedet, eller la være.
Jeg synes ikke ICAs løsning er bra.
Slik skal du gjøre:
http://www.isola.se/pdf/Insida Kallarvagg.pdf
Isoleringen i en slik løsning reduserer antakelig ikke energiforbruket nevneverdig, men den gir en varmere overflate på innerveggen, noe som oppleves som varmere/behageligere. (Beskrives formelt med begrepet Rettet Operativ Temperatur, som er teknisk mumbu jumbo. Tenk på hvordan det føles å sitte foran et vindu, det er samme fenomen.)
Velg en løsning med så lite isolering som mulig. Og fikse deretter utsiden.
Slik skal du gjøre:
http://www.isola.se/pdf/Insida Kallarvagg.pdf
Isoleringen i en slik løsning reduserer antakelig ikke energiforbruket nevneverdig, men den gir en varmere overflate på innerveggen, noe som oppleves som varmere/behageligere. (Beskrives formelt med begrepet Rettet Operativ Temperatur, som er teknisk mumbu jumbo. Tenk på hvordan det føles å sitte foran et vindu, det er samme fenomen.)
Velg en løsning med så lite isolering som mulig. Og fikse deretter utsiden.
takk for svarene.
Borettslaget har til hensikt å drenere om innen en nær fremtid, men fram til da leter jeg etter en løsning som gjør at jeg kan innrede kjelleren. Får gruble videre.
Borettslaget har til hensikt å drenere om innen en nær fremtid, men fram til da leter jeg etter en løsning som gjør at jeg kan innrede kjelleren. Får gruble videre.
Det er større risiko for at det blir problemer om han ikke tar celleplasten. Celleplast mugner ikke, derimot baksiden på gips.MathiasS skrev:
Har man bare en luftspalte så er risikoen stor for muggsoppvekst på baksiden av gipsen pga luftfuktigheten, men man kan erstatte gipsen med minerittplater, men det er kostbart sammenlignet med om man først har celleplast og så gips på den.MathiasS skrev:
Medlem
· västernorrland
· 2 innlegg
hvordan skal man ventilere veggen på hvilken måte? borre hull i platen - nede og oppe eller hvordan mener du?
Klikk her for å svare