På vårt 1-planshus har bjelkene på loftet hengt seg ned så mye som 6 cm. Huset er bygd tidlig på 30-tallet og den huskroppen er veldig liten. En større utbygning vinkelrett mot eksisterende huskropp ble gjort på midten av 70-tallet.
Aktuelt rom med heng i taket er husets bredde = 5 m og 4 m på den andre retningen. I forbindelse med at tidligere eiere bygde ut huset, tror jeg de har vært på loftet og fjernet støttene til takstolene og kledd hele innertaket med panel. Sannsynligvis tatt bort støttene til takstolene for å få det enklere å bevege seg på loftet. Alt annet de har gjort på huset er veldig amatørmessig og tyder på stor uvitenhet, så jeg er ikke overrasket om det er slik. Jeg hørte en kommentar i forbindelse med at vi kjøpte huset som kan tolkes som at tidligere eiere så at yttertaket sank, og derfor er det nå enkle støtter mellom gulv og møne. Det synes på yttertaket at det svanker mot husets midt, men det har vært slik i 45 år.
Det var et dødsbo vi kjøpte av, og jeg er klar over at vi må ta det som det er. Det om bakgrunnen. Skissen viser hvordan det henger.
Min tanke på tiltak er å gå inn til den midterste bjelken og pumpe den opp og deretter feste den i en ekstra takstol i henhold til skissen. Fra den takstolen regner jeg også med å kunne støtte opp yttertaket. Kreftene vil havne i hver ende på gulvbjelken og resultere i strekkraft i dens lengderetning.
Jeg har ennå ikke åpnet loftsgulvet og målt dimensjoner på gulvbjelken.
Min tanke er å rette opp og forsterke så det holder for "evig" og jeg har tenkt å gjøre hva som trengs, men ikke mer. Takknemlig for synspunkter på denne løsningen.
Jeg tror at årsaken først og fremst er for lang spennvidde i forhold til bjelkedimensjonen. Det kreves riktig kraftige bjelker for å klare 5 meter. Har det i tillegg vært fuktig kan det ha bidratt til en varig deformasjon. Jeg synes din løsning er unødvendig komplisert og tror at det finnes enklere varianter. Enten en forsterkning av hver bjelke eller en bjelke i møneretningen over eller under bjelkelaget. Alt avhenger av gulvbjelkenes dimensjoner (jeg gjetter på 3x7 tommer) og hvordan du bruker plassen på loftet. Fjernede støtteben har mest effekt på takstolenes høyben.
Hvordan er det i første etasje? Det vanligste ellers er jo at svake takstoler bygges på bærende innvendige vegger som kanskje er borte? Din idé om forsterkning gjør jo ikke saken verre, men er takstolen svak, så bidrar den ikke til særlig mye annet enn takstolens egen bæreevne. Det er uansett samme vekt den bærer, og stolpen trykker jo også da nedover. Er det da mellomgulvets vekt som er større, vil jo stolpen i stedet trekke taket nedover og belaste endene feil dersom det også er svakt der.
Jeg tror at årsaken først og fremst er for lang spennvidde i forhold til bjelkedimensjonen. Det kreves ganske kraftige bjelker for å klare 5 meter. Har det i tillegg vært fuktig kan det ha bidratt til en varig deformasjon. Jeg synes løsningen din er unødvendig komplisert og tror at det finnes enklere varianter. Enten en forsterkning av hver bjelke eller en bjelke i møneretningen over eller under bjelkelaget. Alt avhenger av gulvbjelkenes dimensjoner (jeg gjetter på 3x7 tommer) og hvordan du bruker plassen på loftet. Fjernede støtteben har mest effekt på takstolenes høye ben.
Takk for svaret, jeg ville da åpne gulvet på loftet og samtidig som jeg pumper opp hver bjelke også skru-lime en ny bjelke, antagelig 2"x7", til hver eksisterende bjelke. Sannsynligvis er den 3"x7" som du skriver. Det blir samme løsning som du foreslo til gulvet i den utbygde delen der det gyngede og var ustabilt på grunn av for lange spenn med for svake bjelker.
Da kommer jeg til et oppfølgingsspørsmål, gulvet på loftet er 1"x4" spontet og ligger egentlig mer eller mindre løst festet med noen dykkert her og der. For å øke stabiliteten ville det vel være bedre å skru-lime 22 mm gulvspon i stedet? Fungerer det like bra som gulvtre på et loft som er tørt men uoppvarmet?
Hvordan er det i første etasje? Det vanligste ellers er jo at svake takstoler bygges på bærende innervegger som kanskje er borte? Din idé om forsterkning gjør jo ikke saken verre, men er takstolen svak så bidrar den ikke til særlig mye annet enn takstolens egen bæreevne. Det er uansett samme vekt den bærer og stolpen presser jo også nedover. Er det da mellomgulvets vekt som er større, vil stolpen i stedet trekke taket nedover og belaste endene feil om det også er svakt der.
Takk for svaret. Bunnveggene er ytterveggene, og det har ikke vært noen mellomvegg i det aktuelle rommet. I den andre halvdelen av den gamle huskroppen er det imidlertid en mellomvegg som gjør en forskjell. Ytterveggene i den gamle huskroppen har solide dimensjoner på stenderne og er kledd med 1" spontet virke på begge sider samt plater på innsiden og panel på utsiden.
Når jeg måler opp innertaket med laser så er høyden rundt om i ytterkant stort sett den samme og høydekurven er ganske lik rundt om jo mer mot rommets sentrum jeg kommer. Det tyder på at jeg vil kunne få opp omkring 6 cm svikt når jeg forsterker bjelkene.
Fortsettelsen deretter er å lekte ned for nytt innertak, og når jeg skrur 2"x2" i taket i hver bjelke og deretter fester 1"x4" lekter i disse, får jeg ytterligere styrke og stabilitet til bjelkelaget.
Nå har det skjedd litt for jeg har fått hjelp. Konstruksjonen er laget av 2”x8”uhøvlet med c/c mellom 75 og 80 cm. Hele spennet er 5 meter. Med hjelp av innleggene her om at min idé ikke var så smart har jeg tenkt om.
Vi har åpnet gulvet i to lengder diagonalt mot bjelkene på hver side av skorsteinsmuren og tømt ut sagflisen. Det er ganske jevnt fordelt avstand mellom det vi har åpnet og til ytterveggene. Der planlegger vi nå å kortle mellom hver bjelke etter vi har pumpet opp innertaket fra boligetasje og så legger vi doble 2”x9” lengde 4 meter oppå kortlingene mellom ytterveggsbjelken og bjelken som er lagt opp på støtte i skorsteinsmuren (den ligger også rett oppå en mellomvegg). Der forbinder vi hver tvillingbjelke ved hjelp av lange takåsfester ned i eksisterende takbjelkene.
Gulvet på loftet / innertaket på boligetasje, vil ikke kunne henge ned igjen. Vi får ta ulempen med å løfte på føttene på loftet når vi skal over de stående 2”x9” tvillingbjelkene på den halvdelen av loftet, men det er et oppbevaringsloft, og jeg synes ulempen er en lav pris for å utbedre problemet.
Det hadde selvfølgelig vært bedre å åpne hele loftsgulvet og lagt inn flere bjelker, men et sted må det være godt nok. Har de kunnet leve med hengende innertak i 90 år, så kan jeg leve i 10-20-30 år med synlige bjelker på loftsgulvet.
I og med denne løsningen får jeg også en stabil løsning som jeg kan bruke for å støtte bjelkene i yttertaket, det som jeg nevnte i det første innlegget.
Jeg har tatt til meg deres synspunkter og er takknemlig for synspunkter på løsningen som jeg har beskrevet ovenfor.
Nå er det gjort som jeg beskrev ovenfor, og det ble veldig bra. Bjelkene pumpet vi opp så mye jeg tror det gikk uten å risikere skader på andre steder, noe som betyr at den nå bare henger ned ~ 2-3 cm i stedet for som tidligere 6 cm. Det er nok det rette taket i dette huset
Takk for gode synspunkter
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.