Hei! Jeg har lest på forumet over en lengre tid og holder nå på med min første renovering her hjemme. Har fått veldig bra informasjon og inspirasjon gjennom forumet hittil.

Jeg hadde tenkt å male om i stuen (borettslagsleilighet bygget på 1960-tallet med gamle slitte tapeter i 4 lag). Den eksisterende tapeten var i tvilsom festetilstand, så jeg bestemte meg for å fjerne den med tapetfjerner (vannavdamper) for å kunne begynne på nytt og få jevne fine vegger.

Veggene under tapeten viste seg å være noe som jeg antar er gipsmateriale. På noen steder var det i dårlig stand med sprekker og på noen steder bulet det også ut og gikk lett å fjerne. Tykkelsen på det fjernede sjiktet er varierende mellom 3-4mm til ca 10mm.
Vegg i stue med avrevet tapet, synlig gipsmateriale og skader. Venstre side viser ubrutt tapet, høyre side mot et vindu. Person delvis synlig. Vegg med avskallet tapet, avslørende ujevn betong og gipslag under; synlige sprekker og delvis fjernet materiale. Gammelt tapetarv i venstre hjørne. Hånd som holder biter av gipsplater, fjernet fra vegg, plassert på et hvitt bord under hjemmeoppussing.

I hjørnene i rommet er det i prinsippet ikke noe materiale i det hele tatt (det grå er underliggende betong, venstre i bildet er tapet som ikke er fjernet ennå)
Slitt gipsvegg med hull og rester av gammel tapet. Viser avrevet materiale og en synlig grå betongoverflate i et hjørne av rommet.

Hva er det for et produkt de har brukt og hvordan fyller jeg best igjen hullene for å avhjelpe det oppståtte problemet? Tykkere lag med sparkel mot betongveggen? Noe sement? Flytende gips?

MVH Daniel

Ser ut som gipsplate. Kanskje enklest å få ned den platen du har bearbeidet og sette opp en ny plate.

• Liker
Röksvamp
  • Laddar…
Tusen takk. Gipsplate tror jeg ikke at det er. Da antar jeg at det hadde vært samme tykkelse hele veien. Materialet går fra 0mm i hjørnene til ca 1cm der det er som tykkest og det finnes heller ingen skjøter. Daniel

Beste svar

Det er sparkel.
Ta bort det som sitter løst, så fyller du med gipsmørtel og avslutter med et lag sparkel.

• Liker
Röksvamp
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.