Under vår entrétrapp i betong finnes det et rom som er ment som mat-/potet-kjeller.
Da jeg i dag skulle pusse av gammel maling og avleiringer, merket jeg at pussen satt løst i det ene hjørnet og var veldig lett å slå ned. Bak pussen finnes lettbetongblokker, og det var ca. 5 mm luft mellom blokkene og pussen. Noen av lettbetongblokkene er helt løse og kunne nok lirke løs helt, andre har sprukket totalt. Mørtelen mellom blokkene har fullstendig forvandlet seg til sand. Se bilder nedenfor
Synderen i dramaet er som vanlig vann, og det skyldes antagelig det litt sparsomme entrétaket og dets mangelfulle avvanning (avrenning skjer via den lille pinnen til venstre i bildet, og når det regner, samles vannet ofte i en pytt oppå trappa) se bilder utenfra:
Jeg antar at det første man bør gjøre er å få bort vann. En ordentlig takrenne og nedløpsrør som leder bort vannet ville nok gi en klar forbedring, men er det mulig å på en enkel måte gjøre noe med takstørrelsen? Den nåværende konstruksjonen er (ganske dårlig) blikktak på betongplate. Kan man sette på et større tak uten å måtte bygge ut betongplaten?
Når man først har forbedret fuktsituasjonen, hvordan fikser man best matkjelleren? Bør man bytte ut de løse og ødelagte lettbetongblokkene og mure inn nye med ny frisk mørtel? Eller er det bedre å bare smøre på husfix eller lignende og slamme dem fast der de sitter?