2.320 lest ·
2 svar
2k lest
2 svar
Loftleilighet - rive sidevegg for å fremheve trebjelker TIPS TAKK!
Hallo alle hjemmeproffs!
Bor i en gammel loftsleilighet fra 1900-tallet som har skjulte trebjelker (kne) bak gipsveggene. Naboen har tatt fram sine kne ved å rive veggene, og det ble veldig stilig samtidig som man får litt ekstra gulvflate.
I motsetning til naboen har jeg ikke økonomi til å hyre inn håndverkere, så jeg kommer til å måtte gjøre alt arbeidet selv.
Jeg er gjennomsnittlig med hammeren (bygget terrasser og lagt litt gulv) men har lite erfaring med isolering og gjenoppbygging.
Arbeidet vil bestå av:
- Riving av eksisterende vegger for å ta fram trebjelkene under skråtak.
- Isolerering og bygging av nye vegger nærmere skråtaket. (det er her jeg har minst peiling på hva jeg skal gjøre)
- Sparkle og male
Kom gjerne med deres beste tips!
Med vennlig hilsen
Bor i en gammel loftsleilighet fra 1900-tallet som har skjulte trebjelker (kne) bak gipsveggene. Naboen har tatt fram sine kne ved å rive veggene, og det ble veldig stilig samtidig som man får litt ekstra gulvflate.
I motsetning til naboen har jeg ikke økonomi til å hyre inn håndverkere, så jeg kommer til å måtte gjøre alt arbeidet selv.
Jeg er gjennomsnittlig med hammeren (bygget terrasser og lagt litt gulv) men har lite erfaring med isolering og gjenoppbygging.
Arbeidet vil bestå av:
- Riving av eksisterende vegger for å ta fram trebjelkene under skråtak.
- Isolerering og bygging av nye vegger nærmere skråtaket. (det er her jeg har minst peiling på hva jeg skal gjøre)
- Sparkle og male
Tar gjerne imot alle tips om hva jeg bør tenke på angående arbeidet. Kanskje dere har gode lenker?
Vedlagt har dere bilder av hvordan det ser ut i dag og hvordan det ser ut hos naboen som har gjort tilsvarende.
Kom gjerne med deres beste tips!
Med vennlig hilsen
Moderator
· Stockholm
· 56 241 innlegg
Jeg har ingen håndgripelige tips. Men det som kan bli veldig feil (hvis man ikke gjør det riktig), er at man risikerer å "tette" for mye under yttertaket. Der må det være et mellomrom mellom yttertaket og isolasjonen for ventilasjon, ellers vil fuktig luft innenfra kondensere på undersiden av det kalde taket. Det gir muggsopp og råteskader.
Du trenger sannsynligvis godkjenning fra foreningen for dette. Og de bør kreve konstruksjonstegninger fra en profesjonell for å godkjenne.
En mulig innvending mot et slikt tiltak, er at hvis du fjerner gips, så tar du også bort brannsikringen. Så en brann i leiligheten din kunne få taket til å kollapse. Jeg vet ikke om det er et nivå som må vurderes. Det er dessuten relativt lite av bæreevnen i takstolene som ville bli påvirket hvis de synlige bjelkene brenner opp. Taket ville trolig begynne å "henge litt" men antagelig ikke rase sammen helt.
Du trenger sannsynligvis godkjenning fra foreningen for dette. Og de bør kreve konstruksjonstegninger fra en profesjonell for å godkjenne.
En mulig innvending mot et slikt tiltak, er at hvis du fjerner gips, så tar du også bort brannsikringen. Så en brann i leiligheten din kunne få taket til å kollapse. Jeg vet ikke om det er et nivå som må vurderes. Det er dessuten relativt lite av bæreevnen i takstolene som ville bli påvirket hvis de synlige bjelkene brenner opp. Taket ville trolig begynne å "henge litt" men antagelig ikke rase sammen helt.
Takk for raskt svar! som sagt alle tips er velkomne!H hempularen skrev:Jeg har ingen håndgripelige tips. Men det som kan bli veldig feil (om man ikke gjør rett), er at man risikerer å "tette" for mye under yttertaket. Der må det finnes et rom mellom yttertaket og isolasjonen for ventilasjon, ellers vil fuktig luft innenfra kondensere på undersiden av det kalde taket. Det gir mugg og råteskader.
Du trenger trolig godkjenning fra foreningen for dette. Og de bør kreve konstruksjonstegninger fra en proff, for å godkjenne.
En mulig innvending mot en slik tiltak, er at om du fjerner gips, så fjerner du også brannsikringen. Så en brann i leiligheten din kunne få taket til å kollapse. Jeg vet ikke om det er en nivå som trenger vurderes. Det er jo dessuten relativt lite av bæringen i takstolene som ville bli påvirket om de synlige bjelkene brenner opp. Taket ville trolig begynne å "henge litt" men antageligvis ikke falle sammen helt.
Klikk her for å svare