Nå begynner tankene rundt carportbyggingen foran garasjen. Det blir 6 stk 115*115mm limtrestolper på hver side som holder hver sin 225*115 limtredrager, deretter blir det saltak med ferdige takstoler. Alt er allerede beregnet og klart. Stolpene vil stå på søylene med pallskiver mellom.
Skal olje, grunne og male stolpene før de settes opp. Vel deretter... Hvordan fester jeg de innerste stolpene best mulig i fasaden på garasjen? Som man ser på et av bildene er det en stående list på innsiden, dog forskjøvet fra sentrum av stolpen. Skal man satse på å feste stolpen i listen, eller "holder" det at den sitter i panelen? Tenker meg stolpe, panel, spredt, list, vi er jo oppe på ca 160-170mm før stående lister fra ytterkanten av stolpen. Skal man bore hull for skruer eller skal man bruke grove trebor rett inn? Eller holder det med profiler som holder stolpen på hver side inn mot panelen?
Boltene for stolpene i søylene, type galvaniserte 6-kant med mutter?
Når stolpene først er oppe med limtredragerne, hvordan ville dere andre stabilisert begge sidene før takstolene kommer opp? Skjevstøtter rett over? Eller skjevstøtter ned til bakken? Føler at jeg vil ha dem der hele tiden til undertaket ligger på taket og man har fikset stasjonære skjevstøtter.
Skjevstøttene som jeg skal ha permanent deretter skulle jeg gjerne se noen eksempler på hvis noen har

Sender med noen bilder på de tenkte stolpene, fasaden på garasjen og der den kommer til å bli.