Hei.
Har nå forsøkt å lese meg til noe, men det fungerer ikke så bra
Jeg har et stålrammebasseng på 7250 liter. Jeg kan ikke grave der det skal stå fordi bakken er fylt av alt mulig fra steiner i 1 tonns klassen til diverse toalettrør, takrenner og kabler som man syntes var en god idé å fylle med tidlig på 70-tallet. Så jeg satte sammen en liten platting på bakken med 45x145 bjelker cc60. Kanskje en 12-16 støtter fordi bakken ikke er helt jevn. 28x120 terrassebord på toppen. Så isolasjon og presenning. Men jo mer jeg tenker på det, jo mer tvilsom blir jeg på at det vil holde.
Bør jeg legge inn enda flere bjelker og sette flere støtter? Jeg forstår ikke helt dette med belastning på platting.
Målene:
Platting: 3x4,8m
Bassenget: 2,5x4,25m.
Det hele står fra 0cm til kanskje 15-20cm opp i luften.
Hvis jeg har klart å regne riktig, betyr det at jeg har en belastning på ca. 725kg / kvm.
Finnes det noen vennlig sjel som bare kan forklare raskt hvordan jeg skal gjøre dette?
Selve konstruksjonen er ikke et problem. Bare målene og dimensjonene
Har nå forsøkt å lese meg til noe, men det fungerer ikke så bra
Jeg har et stålrammebasseng på 7250 liter. Jeg kan ikke grave der det skal stå fordi bakken er fylt av alt mulig fra steiner i 1 tonns klassen til diverse toalettrør, takrenner og kabler som man syntes var en god idé å fylle med tidlig på 70-tallet. Så jeg satte sammen en liten platting på bakken med 45x145 bjelker cc60. Kanskje en 12-16 støtter fordi bakken ikke er helt jevn. 28x120 terrassebord på toppen. Så isolasjon og presenning. Men jo mer jeg tenker på det, jo mer tvilsom blir jeg på at det vil holde.
Bør jeg legge inn enda flere bjelker og sette flere støtter? Jeg forstår ikke helt dette med belastning på platting.
Målene:
Platting: 3x4,8m
Bassenget: 2,5x4,25m.
Det hele står fra 0cm til kanskje 15-20cm opp i luften.
Hvis jeg har klart å regne riktig, betyr det at jeg har en belastning på ca. 725kg / kvm.
Finnes det noen vennlig sjel som bare kan forklare raskt hvordan jeg skal gjøre dette?
Selve konstruksjonen er ikke et problem. Bare målene og dimensjonene
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Trallbordene tåler lasten, men for å kunne beregne på dine bjelker trenger man å vite den maksimale spennvidden hos disse.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Med 1,2 meter holder det med 45x120 C 24. Går du ned til 1 meter klarer du deg med 45x95 C 24. De sistnevnte pleier dog ikke å ha NTR/A kvalitet på impregneringen, hvilket er hensiktsmessig.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ved å regne på det ved hjelp av elastisitetsteorien. Det er fremfor alt nedbøyningen som må begrenses.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det finnes tabeller for visse situasjoner og også gratisapper, men de er knapt nyttige for en slik spesiell anvendelse.
Klikk her for å svare