Hei!

Vi er i ferd med å renovere huset vårt og ønsker å rive en bærende vegg mellom kjøkken og spiserom.
Jeg har lest en mengde tråder her på nettsiden og sett at det finnes masse dyktige folk som kanskje kan gi sine synspunkter på saken eller tipse om noen.

Inngrepet innebærer å rive en bærende vegg i et 60-talls trehus på 4,6m.
Jeg har regnet i Svenskt trä's beregningsprogram og funnet ut at det skal gå med en Limträ 115×495 GL30c, deformasjon 9 mm (L/503), utnyttelsesgrad 62% på 2 stk Limträ 90×90 GL30h, utnyttelsesgrad 72%.
Men takhøyden er 2,4m og ønsker ikke å gå bøyd på kjøkkenet, så mitt spørsmål er om det går an å omforme limtre til stålbjelke ifølge en formel for å få ned høyden på bjelken? En HEA/B 180-200 f.eks.?

Bredden på huset er 8000mm, mål til bærende innervegg 4000mm. 45 graders helling på taket.

Takk for all hjelp vi kan få!

Det bør gå med en ganske mye klenere stålbjelke, mellom tommelen og pekefingeren gjetning, så ville jeg tro at du kan klare deg med 180mm høy stålbjelke, eller mindre..

Men du bør/må også ansette en bygningsingeniør som kan beregne nøyaktig hva som er riktig i ditt tilfelle. Du vil uansett trenge å levere styrkeberegninger til kommunen i forbindelse med byggemeldingen. Man må også se på om fundamentet tåler punktlasten fra stolpene.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.