Hei!
Skal begynne å renovere kjeller. Og for å gjøre det så smidig som mulig. Med støping og avløp osv. Så skal jeg fjerne et par vegger for å åpne opp så mye som mulig. Er det noen som har noen tanker rundt disse tingene. Om det i det hele tatt er mulig?
Se bildene.
Tanken er at den grønne veggen skal bort helt. Og erstattes med en solid limtrebjelke. Vil helst slippe stolpe på midten. Lengde 4,9 m. Som jeg tolker tegningen så bærer den markplanets bjelkelag. Og der står et kjøkken. Den bærer ikke noe annet?
Tanker om dimensjon på limtre? Kan skjule den opp i taket ca 20 cm og feste bjelkelaget i bjelkesko, men takhøyden er bare 2 m. Forhåpentligvis kan man senke platen litt, men det vet man jo ikke før. Ideer?
De blå skal også bort på en eller annen måte. Tanken er en limtrebjelke fra yttervegg mot murpipe 2 m. Men ingenting den andre veien. Det er hva jeg ser ikke bærende.
De røde strekene er gamle vegger som ikke finnes lenger.
Skal man kunne regne på denne typen av problem kreves det måltegnede tegninger. Info om husets byggemåte og byggeår har også betydning for vurderingen.
Det holder om du målsätter de eksisterende tegningene. Lengde og bredde på huset samt hjertveggens plassering. Sannsynligvis er huset tilbygget gjennom årene, garasje i kjelleren var ikke så vanlig før 1909. Fortell også hva slags materiale det er i kjellerveggene og i bjelkelaget mellom kjeller og første etasje.
Hei! Beklager sent svar, men det ble en reise til varmere breddegrader.
Nå har jeg lagt inn litt mål, håper det hjelper.
Når det gjelder veggene er det betonghullstein 200x190x400mm på de veggene som er bredere på tegningen. Og 120x190x400mm på de smale veggene ifølge tegningen.
Gulvbjelkelag er 230x80mm, varierer litt, føles som det er egenhugget. CC 600mm.
Vi snakker om avlastning av den veggen som er 4,9 m lang. Den laveste limtredrageren som kan komme på tale er 215x315. Det går fint an å bruke smalere men høyere varianter også.
Vi taler om avveksling av den veggen som er 4,9 m lang. Den laveste limtrebjelken som kan komme på tale er 215x315. Det går fint å bruke smalere men høyere varianter også.
Ja, det er den det gjelder.
Hadde vært smartere med limtre med tanke på vekten. Skal støtte opp ordentlig. Og rive noen steiner så man ser hvor høyt man kan felle inn den.
Takk for tips!
Vi taler om avveksling av den veggen som er 4,9 m lang. Den laveste limtrebjelken som kan komme på tale er 215x315. Det går bra å bruke smalere men høyere varianter også.
Virker som det vil bygge ned for mye. Hva er alternativet i HEA? 200?
Mvh