Hei, jeg holder på å bygge et lager mot garasjen, har problemer med hvordan jeg skal feste bjelken mot fasaden, limtrestolpe går jo men helst vil jeg slippe det. Noen som har kunnskap om hvordan man eventuelt kan løse dette?
Jeg antar at du tenker å bruke en limtredrager som mønedrager som i sin indre ende skal være lagt opp på garasjeveggen på en eller annen måte? For at det skal være mulig uten en spesiell stolpe, må det finnes en regel bak garasjens panel som du kan bruke for innfesting av en eller annen type vinkelbeslag.
Hei og takk, jo jeg skal ha åpent opp til mønet og da trengs det en bjelke som blir bærende i takkonstruksjonen, hva tror dere om en kort limtrebjelke ca 60 cm mellom stenderne i garasjen som man fester bjelken til taket?
Mange Takk! Lageret er 5,30 X 2,70 og taket blir jo noe større, hellingen vil jeg ha samme som garasjen som du ser på bildet, vet ikke helling men kan finne ut av det. Tenkte først å ha takstein men kanskje metall blir enklere så hjelper det kanskje for bæreevnen.
Hvis jeg setter en kort limtrebjelke mellom bjelkene i garasjen og så plasserer limtrebjelken på den og deretter en til kort limtrebjelke bak som holder den i enden "vanskelig å forklare" kanskje holder.
Lasten på mønebjelkens ende kan bli opp mot 7 kN dvs ca 700 kg. Det er ikke dimensjonen på den bjelken du setter mellom garasjeveggens stendere som er viktig, men dens feste. Hva som er mulig avhenger jo av hvordan det ser ut på garasjeveggens innside.
Hei og Takk! Limtrebjelken jeg bruker er 45x270, både som mønebjelke og "bærebjelke" i garasjen så jeg tror det holder, spørsmålet er om stenderne i garasjen holder 45x140?
Legger ved bilder av hvordan jeg har tenkt, der limkneken sitter tenkte jeg å sette en bjelke som "lokk".
Det aller beste ville vært om den korte limtrebjelken kunne hvile i begge ender på en ekstra 45x95 regel som går hele veien ned til syllen og som ligger an mot de eksisterende stående reglene. Tverrbjelken trenger egentlig ikke være så kraftig, men siden du har et slikt stykke tilskåret er det ingen ulempe.
Det aller beste ville være om den korte limtresperren kunne hvile i begge ender på en ekstra 45x95 regel som går hele veien ned til syllen og som ligger inntil de eksisterende stående reglene. Tverrbjelken trenger egentlig ikke være så kraftig, men siden du har et slikt stykke tilkappet, er det ingen ulempe.
Ok. Det er ikke mulig å få dit en bjelke ned til syllen og da er vel likevel løsningen en limtresøyle utenpå garasjeveggen.
Om det ikke går å få ned stolper til svillen, kan du nøye deg med å feste limtreet i de omkringliggende bærebjelkene. Dels to kraftige vinkeljern nede, dels et antall kraftige skruer gjennom de stående bjelkene. Sammenlagt må skruene tåle 700 kg + margin, dvs minst 1000 kg i last på tvers av lengderetningen. Franske skruer blir nok best.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.