Under pågående tilbygg så ble snekkerne overrasket over at jeg ønsket ventilasjon i luftspalten bak fasaden, det trengs ikke var deres vurdering. Nå har jeg uansett satt inn musebånd nederst og skal begynne å sette panel. (Liggende panel falspanel/halvspont 145mm). Det fantes en del gamle tråder om emnet, men jeg fant ikke noe godt eksempel på dette.
-Hvordan løser man ventilasjonen pent i overkant på gavlen enklest?
Hadde spontant ikke tenkt å bygge inn rupanelet, men malte dette som dere kan se
så var snekkerne forbauset over at jeg ville ha ventilasjon i luftspalten bak fasaden, det trengs ikke var deres vurdering.
Jeg forstår snekkerne!
Men jeg er like spørrende som deg.
Tror at jeg aldri har sett at man ordnet slik ventilasjon av luftspalten øverst.
Og det har aldri blitt gjort på mine hus, verken de jeg selv har vært med og bygget eller de som har blitt bygget av proffer..
Det kan jo være så at det er unødvendig, og at luftspaltens hovedsakelige formål er at vann ikke skal samles kapillært mellom ytterpanel og vindsperre eller splittplate, men kunne renne ned, og at et "lufttrekk" bak panelet er unødvendig.
Men jeg har aldri sett at dette har blitt utredet "vitenskapelig" under ordnede former med kontroll av fuktigheten i luftspalten og på ytterpanelets innside.
Med en sammenligning mellom konstruksjoner med åpning i luftspalten øverst eller ikke.
Kanskje noe for Christer Harrysson, vår eminente professor emeritus i byggteknikk å utrede.
Uansett, hvis du lager et spalte inn til luftspalten øverst, så bør du nok sette inn et insektnett der, så det ikke blir vinterbolig for fluer, veps og andre småkryp.
Noe drag bak panelet er ikke nødvendig. Har aldri sett noen slik løsning. Men skal du få det til, må du vel legge på en ytterligere lekter så panelet kommer lenger ut, og når du lager dekkbordene for takutstikket, må du la det være en glipe mot undertaket slik at luften kan sirkulere mellom. Eller så tar du bort lekterne rundt takutstikket og høvler dem ned noen cm. Jeg vil tippe at det er helt unødvendig merarbeid.
Takk, det høres bra ut. Da fortsetter jeg med nåværende konstruksjon.
Nåværende fasade var spikret direkte mot det stående tømmeret med en fastklemt papp imellom. Den konstruksjonen lek mye av varmen, noe som burde ha lettet uttørking etter regn. Nå blir det jo en betydelig kaldere konstruksjon. Der burde jo en luftveksling være positivt for uttørking etter skikkelig regn.
Vekker tråden.
Vi bytter også panel og jeg reagerte på akkurat det samme.
I min verden vil jeg ha luftspalte også på oversiden men her gjør byggene det samme som i ditt tilfelle.
Kanskje det ikke er en vel uttalt løsning å ha åpent opp også..
Det er bare å sage bort en bit av den liggende lekten i hver seksjon. Avslutt panelet 10-20mm fra råsponten og dekk sprekken med en lekt med distanser fra panelet.
Vekker tråden.
Vi bytter også panel og jeg reagerte på akkurat det samme.
I min verden vil jeg ha luftspalte også på oversiden, men her gjør byggmesterne det samme som i ditt tilfelle.
Kanskje er det ikke en vel uttalt løsning å ha det åpent opp også..
Ville si at det er unødvendig så lenge det finnes en luftspalte..
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.