Hei!

Jeg har begynt å renovere vaskerommet, fikset tak og vegger, huset er fra 1970-tallet med kjeller. Jeg må slipe betonggulvet i vaskerommet da det er dekket med en form for epoksymaling fra mange år siden som nå har begynt å sprekke på grunn av litt fukt som kommer nedenfra.
Jeg skal leie gulvsliper fra en lokal utleier, og en bekjent skal legge flisene.

Må jeg bytte sluket? Jeg hadde tenkt å komme litt billigere unna.. Sluket er laget av støpejern og ikke så pent, men rommet brukes bare til vaskemaskinen og kun vann fra vaskemaskinen går ned der.

Ville dere brukt 3-5000:- på å bytte den driten eller bare legge flisene og la den være?

Vaskerommet er i kjelleren.

Skulle bytte ellers er renoveringen ikke verdt en krone ved fremtidig salg.
Så ruster brønnen i stykker og begynner å lekke ut vann her og der, så er renoveringen uansett bortkastet.
Gjør det riktig fra starten og unngå hodepinen senere (y)

• Liker
mbrt og 1 annen
  • Laddar…
Blir det en forsikringsspørsmål kan forsikringsselskapet hevde at det ikke er gjort etter de regler som gjaldt ved renoveringen (om nå ikke brønnen som finnes der i dag oppfyller reglene). Så jeg ville byttet.

Tror det er umulig for en støpejernsbrønn å oppfylle Boverkets regler i dag ved renovering, standarden i bransjen er alltid å bytte.

Alt avhenger nok av hva man mener med renovering også. Å friske opp litt, male og legge fliser ser jeg ikke som en renovering som antyder noe mer. Så lenge man vet hvordan det står til, spiller det jo ingen rolle, men selger man og hevder at det er totalrenovert, da er man jo på feil spor. Men for ens egen del ville jeg ikke ha byttet brønn bare fordi man normalt gjør det ved helrenoveringer.

Skal man først bruke tid på å legge nye fliser, ville jeg byttet sluk, ingen stor sum og slippe problemet med passformen mot fliser og vite at det ikke vil bli problemer om ett år eller to.

Leie bilmaskin og kjøpe en brønn og litt albuefett så er det fikset for under tusenlappen. (y)

Fersk ny klinkers i dag er jo ikke verre enn en bøtte veggmaling i kostnad om man bare vil pynte opp. Det var så jeg mente. Man må jo dra grensen et sted. Det ville jo vært forskjell om man la noe marmorgulv eller noe som man liksom ikke har til hensikt å bryte opp i det hele tatt.

Uansett hva så hadde jeg bilat opp og byttet brønnen. Rommet er jo ikke våtromsbeskyttet i dag og kommer ikke til å være det etterpå heller, så mange av reglene for hva man bør/må gjøre gjelder jo uansett ikke.

Men, visst ville det vært godt å ha en ting mindre å bekymre seg over. Det handler jo ikke om mer enn en tusenlapp i materialkostnad og noen få timers arbeid.

Om hele avløpsfrosken er av støpejern, så føles det jo litt dumt å bare bytte brønnen...…
Enten lar du være å bytte noe som helst, med de ev. fremtidige bekymringene, eller så bytter du hele frosken = alle avløp i tvst.

Om huset er fra 70-tallet så er jo rørene i plast. Det finnes ingen grunn til å gi seg på mer enn gulvsluket da.

pacman42 pacman42 skrev:
Om huset er fra 70-tallet så er jo rørene i plast. Det finnes ingen grunn til å gi seg på mer enn sluket da.
Som jeg skrev...OM øvrige avløp også er støpejern!
Har revet mange bad med hele frosken i støpejern fra tidlig 70-tall, selv om plast er det vanligste!

Hva spiller det for rolle om det er støpejern eller plast.. plastrørene fra 70-tallet er dritt og bør byttes..

A Alltoinget skrev:
Hva spiller det for rolle om det er støpejern eller plast.. plastrørene fra 70-tallet er dritt og bør byttes..
Hvorfor ?? I mitt hus fra 1971 så har jeg svarte sveisede plastrør. Jeg fjernet en del pga brønnbytte. De svarte "drittrørene" fra 1971 var helt feilfrie, betydelig seigere enn dagens markrør. De ligger uten videre 100 år til.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.