13.771 lest ·
16 svar
14k lest
16 svar
Legge eikeparketten først og deretter bygge innervegg på den eller omvendt?
Side 1 av 2
Skal legge 5 mm skumplater som underlag og eikeparkett 14,5 mm på det i et stort rom med rupanel gulv. Jeg skal i dette rommet bygge 2 walk-in-garderober, hvilket medfører at jeg må bygge en innervegg som deler det store rommet.
Hva er mest fornuftig - legge parketten først og så bygge innerveggen på denne? Fordelen med dette er jo at (om man ikke skader parketten, hvordan man nå skal kunne unngå det) kan fjerne innerveggene en gang i fremtiden om man skulle ønske det, og da ha et helt parkettgulv over hele rommet.
Eller bygge innerveggen først direkte på rupanelen, og deretter legge parketten rundt?
Hvis jeg legger parketten først - kan jeg på noen måte unngå å skade parketten med innerveggen jeg bygger?
Kan innerveggen bli "svai" om den står på parkett med 5 mm skumplate under?
Takknemlig for svar.
Hva er mest fornuftig - legge parketten først og så bygge innerveggen på denne? Fordelen med dette er jo at (om man ikke skader parketten, hvordan man nå skal kunne unngå det) kan fjerne innerveggene en gang i fremtiden om man skulle ønske det, og da ha et helt parkettgulv over hele rommet.
Eller bygge innerveggen først direkte på rupanelen, og deretter legge parketten rundt?
Hvis jeg legger parketten først - kan jeg på noen måte unngå å skade parketten med innerveggen jeg bygger?
Kan innerveggen bli "svai" om den står på parkett med 5 mm skumplate under?
Takknemlig for svar.
Jeg tror ikke at du kommer til å få noen problemer med en vaklevoren innervegg. Det eneste problemet er, som du selv sier, at man må unngå å skade gulvet.
Er det en veldig lang innervegg kan det kanskje bli problemer, for om du lager innerveggen først så fester du svillen nederst i gulvet, men nå kommer du bare til å klemme fast den med loddrette stendere. Med setter du litt vinkeljern så blir det nok stabilt nok.
Er det en veldig lang innervegg kan det kanskje bli problemer, for om du lager innerveggen først så fester du svillen nederst i gulvet, men nå kommer du bare til å klemme fast den med loddrette stendere. Med setter du litt vinkeljern så blir det nok stabilt nok.
Hvis jeg bygger innerveggen oppå den nye parketten så vil jeg unngå å skru i parketten (unngå vinkeljern). Jeg snakket med en snekker som mente det gikk an å klemme fast veggen ved å gjøre de loddrette stenderne litt for lange og så banke dem inn. Og i tillegg sette en slags gummilist mellom parketten og den liggende veggstenderen.
Og hvis dette blir for svakt får jeg vel bite i det sure eplet og skru fast stenderne i parketten.
Og hvis dette blir for svakt får jeg vel bite i det sure eplet og skru fast stenderne i parketten.
Medlem
· Västra Götaland
· 164 innlegg
Hvis jeg vil gjøre det motsatte: Dele et rom i to med en innervegg, men fjerne gulvet akkurat der veggen skal stå. Hvordan gjør jeg da? Tanken er at veggen skal bli mer stabil, og at det skal være mulig å bytte gulv i rommene hver for seg i fremtiden.
Sirkelsag og sag bort en stripe gulv der du skal bygge vegg? Mål nøye bare...Skogsbullen skrev:
I tilfelle der sirkelsagen var involvert så var jo forsåvidt ikke veggen bygd ennå.Mäster skrev:
Enig i at det kan bli problemer med å klemme en vegg på et flytende gulv. Dessuten tror jeg ikke på funksjonen å fjerne veggen og kunne bruke gulvet etterpå. Det vil være fargeforskjell og merker og kreve sliping for å bli fint og hvem orker det.
Hmm, jeg antar at det allerede finnes fire vegger i rommet, hvor sporet for den nye veggen skulle sages mellom 2 av dem, det var den siste desimeteren når man er fremme ved eksisterende vegg jeg tenkte på.
edit: Gikk glipp av at han ønsket muligheten til å fjerne veggen,
edit: Gikk glipp av at han ønsket muligheten til å fjerne veggen,
Om ikke veggen blir alt for tung bør det gå bra, om du legger foam under stålregelen så kanskje du slipper knirk og smell når gulvet beveger seg... man regner tross alt 1,5mm bevegelsesrom per bredde meter parkett 
Om du så river veggene vil du få en misfarging som avhengig av treslag vil komme seg tilbake i varierende grad, det kan ta noen måneder.
Skulle det ikke fungere står du uansett foran det samme problemet om du skulle rive veggene og ha sprekker der du ikke har lagt gulv = nytt gulv
Om du så river veggene vil du få en misfarging som avhengig av treslag vil komme seg tilbake i varierende grad, det kan ta noen måneder.
Skulle det ikke fungere står du uansett foran det samme problemet om du skulle rive veggene og ha sprekker der du ikke har lagt gulv = nytt gulv
Hmm, jeg hadde ikke tenkt på problemet med at parketten beveger seg. Hvordan er det nå, beveger parketten seg mest i lengderetningen eller tversretningen?
Vekten på veggen - planlegges å bli en 47x70 regel vegg med 13 mm gips på begge sider. Lengde 5 meter med en dør i midten. Høyde ca 2,20 m på ca 2,5 meter, deretter skråtak på resterende 2,5 meter. Eventuelt blir det også OBS plater under gipsen.
Spiller vekten på veggen så stor rolle egentlig?
Vekten på veggen - planlegges å bli en 47x70 regel vegg med 13 mm gips på begge sider. Lengde 5 meter med en dør i midten. Høyde ca 2,20 m på ca 2,5 meter, deretter skråtak på resterende 2,5 meter. Eventuelt blir det også OBS plater under gipsen.
Spiller vekten på veggen så stor rolle egentlig?
Medlem
· Södermanland
· 243 innlegg
Om du tar reglene litt for lange og ikke har støtte direkte under en takstol (om du har den konstruksjonen) vil taket og lektene bøyes oppover du får en "bulk" i taket.
Jeg ville stifte gjennom bunnregelen ned i gulvet så for å forhindre at veggen kan gli av gårde.
Jeg ville stifte gjennom bunnregelen ned i gulvet så for å forhindre at veggen kan gli av gårde.
OK. Hvordan "stifter" man på best mulig måte? Med minst mulig skade på parketten?peter.holm skrev:
I taket har jeg gips på 22 mm rupanel så det skal holde synes jeg. Men selvfølgelig, best er å sette veggen rett under en hanebjelke.
Medlem
· Västra Götaland
· 164 innlegg
Nja, trådskaparen ville kunne fjerne veggen, jeg var mer inne på å sage spor i mitt eksisterende gulv for å feste en ny vegg. Om jeg absolutt vil fjerne veggen i fremtiden (ikke spesielt trolig) får jeg vel legge et nytt gulv.Mäster skrev:
Jeg er enig med ditt synspunkt der. Sirkelsag fungerer nok, men lengst inn mot eksisterende vegger blir det vanskelig.
Finnes det noen type styreskinne som man kan sette sirkelsagen i så det blir et rett snitt? Det handler om ca 330 cm lengde.