1.883 lest ·
2 svar
2k lest
2 svar
Leca og flytsparkel til etasjeskiller i tre (lydisolering)
Bor på en gammel gård fra 1800-tallet der en overetasje ble bygd rundt 1970. Gulvet mellom etasjene består av bjelker som er synlige fra underetasjen. På disse ligger spontet tre, tror det er 28 mm. Deretter kommer 45 mm isolasjon og lekter, og til slutt et spontet undergulv på 22 mm. Dette gir altså et bjelkelag på ca. 10 cm med 45 mm isolasjon. To små barn som løper i overetasjen høres tydelig, for å si det sånn.
Holder på å renovere et av rommene og skal bryte opp det øverste spontede gulvet og fjerne lekter og isolasjon. Dette mest på grunn av at det heller forstyrrende mye til den ene siden. Tanken var å bygge det opp igjen på lignende måte, men rettere. Vil ikke bygge tykkere bjelkelag.
Nå har jeg begynt å tenke på alternativ utfylling. Har forstått at man vil ha litt tyngde i konstruksjonen for å dempe trinnlyd? Har tidligere brukt lecakuler blandet med avrettingsmasse i forbindelse med utfylling av et betongbjelkelag. Det ble hardt og stumt som bare det. Kanskje det kan fungere også her? 5 cm slik blanding blir ca. 22 kg/m². Bekymrer meg ikke for bæreevnen da det er vegger under rommet som renoveres.
Eller EPS-betong? Har aldri selv brukt det. Vektmessig liknende leca/flyt, men blir det like hardt? Krever vel egentlig et lag med avrettingsmasse også?
Skal for øvrig legges gulvspon med gulvvarme over.
Holder på å renovere et av rommene og skal bryte opp det øverste spontede gulvet og fjerne lekter og isolasjon. Dette mest på grunn av at det heller forstyrrende mye til den ene siden. Tanken var å bygge det opp igjen på lignende måte, men rettere. Vil ikke bygge tykkere bjelkelag.
Nå har jeg begynt å tenke på alternativ utfylling. Har forstått at man vil ha litt tyngde i konstruksjonen for å dempe trinnlyd? Har tidligere brukt lecakuler blandet med avrettingsmasse i forbindelse med utfylling av et betongbjelkelag. Det ble hardt og stumt som bare det. Kanskje det kan fungere også her? 5 cm slik blanding blir ca. 22 kg/m². Bekymrer meg ikke for bæreevnen da det er vegger under rommet som renoveres.
Eller EPS-betong? Har aldri selv brukt det. Vektmessig liknende leca/flyt, men blir det like hardt? Krever vel egentlig et lag med avrettingsmasse også?
Skal for øvrig legges gulvspon med gulvvarme over.
Har vært i de samme funderingene. Det er jo vekten som er ulempen. Hva tåler bjelkene, som i mitt tilfelle sitter ganske spredt? I mitt tilfelle endte det med vanlig steinull, og jeg får vel leve med litt lydoverføring mellom etasjene.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Grund av Lecasten till uterum
Grund & Markarbeten -
Bytte tresvill til lecagrunn låve
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Skrue og plugg til lecablokker
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Tunnt flytspackel ovanpå rör till golvbrunn
Badrum -
Leca eller lösvirke till orangeri