1.952 lest ·
7 svar
2k lest
7 svar
Leca-kjellervegg med utenpåliggende isolasjon, skal man ha celleplastlist rundt kjellervindu
Hvis man lager kjellervegg i Leca og har utenpåliggende isolasjon. Hvor store skal hullene da bli for kjellervinduer?
Skal man lage hullene med noen cm margin til karmen passe for å tette, eller skal man ha margin for f.eks. 5cm xps rundt vinduet så man ikke får en kuldebro rundt vinduet?
Grunnen til xps er at jeg vurderer at eps er i mykeste laget.
Skal man lage hullene med noen cm margin til karmen passe for å tette, eller skal man ha margin for f.eks. 5cm xps rundt vinduet så man ikke får en kuldebro rundt vinduet?
Grunnen til xps er at jeg vurderer at eps er i mykeste laget.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Skal du ha puss utenpå isolasjonen? Hva har du for tykkelse på isolasjon og Leca?
Isolasjonen skal kles med noe. Enten puss eller enda bedre fasadestein
http://www.molnsatra.se/umbraco/ImageGen.ashx?image=/media/302628/murbeklädnad grafit-1.jpg
Jeg er åpen for forslag angående isolasjonen. Ett eller to lag av 5 cm celleplast er det jeg heller mot.
Jeg har imidlertid bare funnet festesystem av metall.
http://www.liuskemestarit.fi/images...ct/luonnonkivi-musta-laatta-himalaja-0103.jpg
Jeg ville foretrekke et innfestningssystem som isolerer noe bedre.
En idé jeg har hatt er å feste inn lekter utenpå første laget celleplast som jeg så fester fasadesteinen i. Da blir avstanden mellom lektenes indre og ytre festepunkter "isolasjon".
Kompositt terrassebord har jeg vurdert som lektemateriale.
Jeg har også vurdert å gjøre innfestning med skruer med flatt hode, dvs ikke forsenket så de kan hvile på skruene og holdes på plass av skruehodene. Det må være skruehoder som ikke er for små. Med det systemet ville det være mulig å bytte en steinbit ved behov.
http://www.molnsatra.se/umbraco/ImageGen.ashx?image=/media/302628/murbeklädnad grafit-1.jpg
Jeg er åpen for forslag angående isolasjonen. Ett eller to lag av 5 cm celleplast er det jeg heller mot.
Jeg har imidlertid bare funnet festesystem av metall.
http://www.liuskemestarit.fi/images...ct/luonnonkivi-musta-laatta-himalaja-0103.jpg
Jeg ville foretrekke et innfestningssystem som isolerer noe bedre.
En idé jeg har hatt er å feste inn lekter utenpå første laget celleplast som jeg så fester fasadesteinen i. Da blir avstanden mellom lektenes indre og ytre festepunkter "isolasjon".
Kompositt terrassebord har jeg vurdert som lektemateriale.
Jeg har også vurdert å gjøre innfestning med skruer med flatt hode, dvs ikke forsenket så de kan hvile på skruene og holdes på plass av skruehodene. Det må være skruehoder som ikke er for små. Med det systemet ville det være mulig å bytte en steinbit ved behov.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Utsparingen for vinduskarmen bør være like stor både i lecamuren og i det som kommer utenfor. Passende stort er karmens ytterdimensjoner pluss ca 15 mm på hver side. I dybden bør karmen plasseres slik at det kan bli tett, om det trengs med fugemasse. I en vegg med utvendig teglstein (fasadetegl) sitter vanligvis karmen på 1/4-steins dybde, dvs ca 6 cm. Hvis du velger en eller annen form for puss utenpå isolasjonen, bør pussen også være på vindusåpningens sider. I en trefasade setter man vanligvis vinduskarmen i flukt med ytterpanelet, slik at fôret kan spikres utenpå både karm og panel.
Jeg tror man bør unngå organisk materiale på lecasteinens utside. Det vanlige er at man bruker ulike former for festekramper av metall for å feste isolasjonen. Når man kler en hel fasade med naturstein som i dine eksempler, holdes hver enkelt stein oppe ved hjelp av metallfester. Som regel er det ingen isolasjon direkte bak slike steinfasader.
Jeg tror man bør unngå organisk materiale på lecasteinens utside. Det vanlige er at man bruker ulike former for festekramper av metall for å feste isolasjonen. Når man kler en hel fasade med naturstein som i dine eksempler, holdes hver enkelt stein oppe ved hjelp av metallfester. Som regel er det ingen isolasjon direkte bak slike steinfasader.
"Utsparingen for vinduskarmen bør være like stor både i lecamuren og i det som kommer utenfor. Passe stort er karmens ytterkantmål pluss ca 15 mm på hver side. I dybden bør karmen plasseres slik at det kan bli tett, om nødvendig med fugemasse. I en vegg med utvendig tegl (fasadetegl) pleier karmen sitte på ¼-stens dybde, dvs ca. 6 cm. Hvis du velger en form for puss utenpå isolasjonen, bør pussen også finnes på vindusåpningens sider. I en trevegg setter man vanligvis vinduskarmen i liv med ytterpanelet slik at karmen kan spikres utenpå både karm og panel."
Jeg kjøper alt dette, spørsmålet er om det ved siden av vinduet og bortom de 15 mm skal være et lag med celleplast, typ 5 eller 10 cm, før man kommer til lecaveggen eller om det skal være leca som grenser til de 15 mm.
"Jeg tror man bør unngå organisk materiale på lecasteinens utside."
Jeg er helt enig, og jeg fikk tydeligvis hjerneblødning når jeg skrev for jeg vil ikke bruke materiale som kan råtne. Noe materiale som ikke påvirkes av fukt og som er rimelig isolerende og som det går an å skru i er hva jeg vil ha.
Typ, Komposittrevirke, om det nå ikke råtner det med. Jeg antar at det må kunne komme inn fukt et sted og søke seg fram langs trådene så det råtner, om enn langsomt.
"Det vanlige er at man bruker forskjellige former av kramper av metall for å feste isoleringen. Når man kler en hel fasade med naturstein som i dine eksempler, holdes hver enkelt stein oppe med hjelp av metallfester. Som regel finnes det ingen isolasjon direkte bak slike steinfasader."
Om man vil ha isolasjon mellom leca og stein, går det da an å ordne? i så fall hvordan?
Eller så går man over til isoleca straks under den flaten som skal kles med stein.
Nede blir det da puss leca puss celleplast
oppe blir det da puss isoleca puss fasadestein
Jeg kjøper alt dette, spørsmålet er om det ved siden av vinduet og bortom de 15 mm skal være et lag med celleplast, typ 5 eller 10 cm, før man kommer til lecaveggen eller om det skal være leca som grenser til de 15 mm.
"Jeg tror man bør unngå organisk materiale på lecasteinens utside."
Jeg er helt enig, og jeg fikk tydeligvis hjerneblødning når jeg skrev for jeg vil ikke bruke materiale som kan råtne. Noe materiale som ikke påvirkes av fukt og som er rimelig isolerende og som det går an å skru i er hva jeg vil ha.
Typ, Komposittrevirke, om det nå ikke råtner det med. Jeg antar at det må kunne komme inn fukt et sted og søke seg fram langs trådene så det råtner, om enn langsomt.
"Det vanlige er at man bruker forskjellige former av kramper av metall for å feste isoleringen. Når man kler en hel fasade med naturstein som i dine eksempler, holdes hver enkelt stein oppe med hjelp av metallfester. Som regel finnes det ingen isolasjon direkte bak slike steinfasader."
Om man vil ha isolasjon mellom leca og stein, går det da an å ordne? i så fall hvordan?
Eller så går man over til isoleca straks under den flaten som skal kles med stein.
Nede blir det da puss leca puss celleplast
oppe blir det da puss isoleca puss fasadestein
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja.U utbygget skrev:
Komposittmaterialer har jeg for dårlige kunnskaper om. Der må man nok lese produsentens råd i hvert enkelt tilfelle.
Når man bruker naturstein som veggbekledning, vil man nok gjerne ha en luftspalte bak. I slike (og mange andre tilfeller) er isoleca et utmerket alternativ. En yttervegg av isoleca som er pusset på inn- og utside er en underbart enkel konstruksjon med utmerkede egenskaper. Hvis en lecavegg skal bli lufttett må den pusses på begge sider.
Hvorfor er det bedre med leca enn celleplast rundt kjellervindu?
Hvorfor skal man ha luftspalte under halve husets høyde? Jeg tenker at i nedre halvdel er det undertrykk og i øvre halvdel er det overtrykk i huset. I kjelleren vil det derfor suges inn luft om vinteren, og jo lengre inn luften kommer desto varmere blir det, altså tørker luften. Trengs det da en luftspalte under halve husets høyde?
Hvis det er risiko for at luft kommer ut, altså i overetasjen er det selvfølgelig med luftspalte.
Jeg tenker meg komposittrigler som disse for at de ikke skal risikere å råtne og for at de skal isolere hjelpsomt og være tilstrekkelig sterke til å skru fast fasadesteinen i. Jeg tenker meg at skruen skal nå gjennom første kammeret slik at skruen har støtte i to lag av plasten og så tar opp vekten av steinen når skruen stikker ut ca 3 cm og har skruhodet utenfor steinkanten.
http://janssonpartner.se/parkmobler/plankorreglarsyllar/fyrkants-reglarsyllar-i-returplast
utenfor den pussete (for å gjøre det vindtett) lecaen.
Deretter PU-skum mellom reglene for å få et tynt, godt isolerende lag under mellom stein og leca.
Hvorfor skal man ha luftspalte under halve husets høyde? Jeg tenker at i nedre halvdel er det undertrykk og i øvre halvdel er det overtrykk i huset. I kjelleren vil det derfor suges inn luft om vinteren, og jo lengre inn luften kommer desto varmere blir det, altså tørker luften. Trengs det da en luftspalte under halve husets høyde?
Hvis det er risiko for at luft kommer ut, altså i overetasjen er det selvfølgelig med luftspalte.
Jeg tenker meg komposittrigler som disse for at de ikke skal risikere å råtne og for at de skal isolere hjelpsomt og være tilstrekkelig sterke til å skru fast fasadesteinen i. Jeg tenker meg at skruen skal nå gjennom første kammeret slik at skruen har støtte i to lag av plasten og så tar opp vekten av steinen når skruen stikker ut ca 3 cm og har skruhodet utenfor steinkanten.
http://janssonpartner.se/parkmobler/plankorreglarsyllar/fyrkants-reglarsyllar-i-returplast
utenfor den pussete (for å gjøre det vindtett) lecaen.
Deretter PU-skum mellom reglene for å få et tynt, godt isolerende lag under mellom stein og leca.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En vinduskarm må kunne festes inn i et stivt materiale.U utbygget skrev:
Jeg forstår ikke helt hvordan du tenker her. En luftspalte bak f.eks. fasadestein står jo ikke i forbindelse med noe rom innendørs. Derimot har du jo rett i at det oppstår trykkforskjeller i alle luftfylte rom der det er temperaturskjell på høyden.U utbygget skrev:
Det er meget mulig at det du tenker angående komposittrammer kan fungere. Jeg har ikke sett eksempler på slike utførelser. Spørsmålet er om plasten har tilstrekkelig beständighet. Når det gjelder naturstensbekledde fasader har jeg viss prosjektledererfaring, selv om den ligger langt tilbake i tid da isolasjon ikke var noe større problem.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Rekommendation på mindre, utanpåliggande kombicentral?
El -
Övergång luftledning till utanpåliggande kabel
El -
Ventilasjonsisolasjon løsner – installatør svarer ikke
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Tilläggsisolering, utanpåliggande
Isolering -
Utvendig isolasjon, på eller utenfor platen?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi