Jeg skal mure opp en kant på en garasjeplate for å unngå å få fasaden for nær markoverflaten. På denne kanten skal deretter veggen plasseres (ikke bærende da jeg har separate stolper/søyler som bærer taket). Skal jeg bruke Leca eller lettbetongblokker? Kanskje finnes det noe annet alternativ (betonghålsten...)? Hvordan er det å feste bjelkelaget i Leca blokker? Kommentarer mottas med takk.
Det kommer an på hva du vil oppnå utover å få fasaden høyere opp over bakken.
Både Leca og lettbetong er isolerende. Det er betonghulstein bare marginalt (knapt nevneverdig).
I både Leca og lettbetong kan du få vannopptak med fryserisiko.
I betonghulstein også, men med mye mindre skade.
I alle tilfeller stopper du kapillær oppsuging til svillen og veggen ved å legge en grunnpapp under svillen.
Den enkleste måten å feste svillen i de to første tilfellene er å bruke spesiell murplugg med skrue (fabrikat Fischer).
I betonghulstein kan du sette ned et 10 mm armeringsjern i et av hullene + litt 'slurpahicka' (vann+sement) slik at du støper fast jernet. Bor så hull i svillen og tre den på og bøye jernet og fest med kramper eller to spikers (en på hver side) som du bøyer over jernet.
Konklusjon: bruk Leca. Det er det optimalt beste alternativet i ditt tilfelle.
I betonghulstein også, men med mye mindre skade.
I alle tilfeller stopper du kapillær oppsuging til svillen og veggen ved å legge en grunnpapp under svillen.
Den enkleste måten å feste svillen i de to første tilfellene er å bruke spesiell murplugg med skrue (fabrikat Fischer).
I betonghulstein kan du sette ned et 10 mm armeringsjern i et av hullene + litt 'slurpahicka' (vann+sement) slik at du støper fast jernet. Bor så hull i svillen og tre den på og bøye jernet og fest med kramper eller to spikers (en på hver side) som du bøyer over jernet.
Konklusjon: bruk Leca. Det er det optimalt beste alternativet i ditt tilfelle.