Nybygg? Innredet bebodd kjeller, eller bare for oppbevaring? Dorotherm er noe som synes å være noe helt annet, en celleplastkjerne med armert plate utenpå. Ikke noe jeg ville bruke til å bygge kjellervegger av og så sette et hus på. Leca med en celleplast på utsiden burde være en bedre løsning. Eller er det et annet produkt fra dorotherm du mener?
Er det ikke motsatt? Ut- og innside av EPS og så fyller man med betong?nimhed skrev:Nybygg? Ferdig innredet kjeller, eller bare for lagring? Dorotherm er noe som ser ut til å være noe helt annet, en celleplastkjerne med armert plate utenpå. Ikke noe jeg ville bygge kjellervegger av og så sette et hus på. Leca med en celleplast på utsiden burde være en bedre løsning. Eller er det et annet produkt fra dorotherm du mener?
Slik skriver Svensk Byggtjänst:
Vegglementer av celleplast, som fylles med betong på byggeplassen, beregnet for kjellervegger i småhus, garasjer, støttemurer, krypgrunner.
Innredet bebodd kjeller
Det er som store legoklosser som settes sammen og deretter fylles med betong. Tror at selve blokken er isoleringen eller? U-verdi 0,17w/m2 K
Rent spontant synes jeg selv at det høres mye enklere ut enn leca men skulle gjerne høre hva andre syns, om det er noen som har erfaring med dette?
Rent spontant synes jeg selv at det høres mye enklere ut enn leca men skulle gjerne høre hva andre syns, om det er noen som har erfaring med dette?
Jeg har murt ca 60 kvm kjeller med leca. I dag ville jeg nok heller ha brukt dorotherm selv om det ville vært litt dyrere. Har en arbeidskollega som har bygget hele huset i dorotherm, og han er kjempefornøyd.
Om jeg har forstått det riktig, får man en bedre isolert vegg enn med lecan. Dessuten, som du påpeker, er det betydelig lettere å stable disse klossene. Man får også en homogen betongvegg på 15 cm, som burde motstå det meste. Tenk så gøy når man kan ta med kona og ungene og alle hjelper til å bygge. Kjelleren klar på 1 dag! Ja, det var kanskje å ta i, men raskt går det.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Leca eller lösvirke till orangeri
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Plintar, leca eller annat?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kan jeg fjerne denne søylen av lecablokker eller er den bærende?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Støttemur - Leca eller Betonghulstein?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Velge leca eller trestamme i kjelleren?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi