Hei!

Jeg hadde tenkt å bygge en utendørstrapp i denne skråningen (se bilde). Planen var å bruke trykkimpregnerte bjelker 45x220 som vangstykker. Problemet er at de trenger å være over 6 m, men jeg finner som lengst 5,4 m bjelker av denne typen i byggevarehandelen.

Noen ideer?

• En gresskledd skråning med en smal sti, omgitt av små steiner. Terrenget er ujevnt med spredte planter.
Lynskjøt kanskje? Fungerer best på tømmerstokker men jeg har med godt resultat brukt teknikken når jeg vil ha "lange" planker. Forbor og skru i lange spax som holder sammen skjøten. Blixtskarv på tømmerplank, med synlige spor etter forboring og skruehull, brukt for å forlenge lengden på planken.

• Liker
Najtråden og 2 andre
  • Laddar…
Du kan ikke sette en plint på midten? Så du tar 2stk 3.6m og skjøter over en plint?

• Liker
Najtråden
  • Laddar…
K Krombacher skrev:
Hei!

Jeg hadde tenkt å bygge en utendørstrapp i denne skråningen (se bilde). Planen var å bruke trykkimpregnerte lekter 45x220 som vangstykkene. Problemet er at de trenger å være drøyt 6 m, men jeg finner som lengst 5,4 m lekter av denne typen i byggevarehuset.

Noen ideer?
Ta kontakt med hvilket som helst byggevarehus (som er større) og bestill hjem 6 meters, fingerskjøt. Har selv bestilt 10 slike fra Beijer.

Så at du trenger drøyt 6 meter, har ikke oversikt over hvor lange det går an å få.

A Autodidak1 skrev:
Ta kontakt med hvilken byggevarehandel som helst (som er større) og bestill hjem 6 meters, fingerskjøtet. Har selv bestilt 10 slike fra Beijer.

Så at du trenger litt over 6 meter, har ikke oversikt over hvor lange det går å få.
Trykte?

W Willewonka skrev:
Trykte?
Japp (y)

Takk alle for innspill!

Hva tror dere om å skru sammen to 45x220 slik at vangstykkene sammen blir 90x220. Det ville altså kreves 4 "biter" per vangstykke, to lange og to kortere som man så å si legger overlappende slik at det blir en skjøt oppe i den ene "halvdel" og en skjøt "nede" i den andre halvdelen.

Petteri Koste Petteri Koste skrev:
Skarv som i tråden Ett trädäcksprojekt vid sommarstugan
[lenke]
Såga ut trianglar och skruva og lim på vagnstykket. Ett plansteg + 2 sättsteg (Høyer) skal ha summen 63 cm. Da blir den behagelig å gå i.
Takk Petteri for svar!
Jeg hadde tenkt å ha planstegene innenfor vangstykkene, da synes jeg det blir litt rart med en slik skjøt. Men hva tror du om mitt forslag med doble 45x220 som jeg har skrevet nedenfor (eller om det havner ovenfor...)?

K Krombacher skrev:
Takk alle for input!

Hva tror dere om å skru sammen to 45x220 slik at vangestykkene til sammen blir 90x220. Det ville altså kreve 4 "biter" per vangestykke, to lange og to kortere som man så å si legger overlappende slik at det blir en skjøt oppe i den ene "halvparten" og en skjøt "nede" i den andre halvparten.
Det fungerer utmerket, men sjekk om det ikke blir billigere og enklere med en trykket limtrebjelke.

A Autodidak1 skrev:
Det fungerer utmerket, men sjekk om det ikke blir billigere og enklere med en trykket limtre bjelke.
Hmm, googler rundt litt og finner ikke et stort utvalg på trykkimpregnert limtre. Blir det til at man må spesialbestille mener du?

K Krombacher skrev:
Hmm, googler litt rundt og finner ikke noe stort utvalg på trykkimpregnert limträ. Betyr det at man må spesialbestille?
Igjen, bare snakk med byggevarehandelen, det meste finnes (y)

Hvor mange plinter hadde du tenkt totalt, jeg tror det blir litt gynging i trappen om du ikke har støtte på 3 punkter. Mer materialforbruk med det opplegget inni men kanskje penere?

Petteri Koste Petteri Koste skrev:
Hvor mange stolpesko hadde du tenkt totalt, jeg tror det blir litt bevegelse i trappen om du ikke har støtte på 3 punkter. Mer materialforbruk med det opplegget innenfor men kanskje penere?
Jeg hadde tenkt 3 stolpesko (per vangestykke altså totalt 6 støttepunkter). Har nok bestemt meg nå for å kjøre doble 45x220 så det blir 90x220. Spørsmålet er bare egnet skrue for å feste sammen to 45x220?

K Krombacher skrev:
Jeg hadde tenkt 3 pilar (per vagnstykke altså totalt 6 stødpunkter). Har nok bestemt meg nå for å kjøre doble 45x220 så det blir 90x220. Spørsmålet er bare hvilken skrue som passer for å feste sammen to 45x220?
Trelim for utendørs bruk og type 6x80 treskrue? Evt. gjennomgående med skive og mutter/fransk skrue, men det føles som overkill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.