17.288 lest ·
27 svar
17k lest
27 svar
Lange vanger til utetrapp i skråning
Skarve som i tråden Et treddekkprosjekt ved sommerhytta
https://www.byggahus.se/forum/threads/ett-traedaecksprojekt-vid-sommarstugan.260414/
Sag ut trekanter og skru og lim på vangeelementet. Et trinn + 2 opptrinn (Høyder) skal ha summen 63 cm. Da blir den komfortabel å gå i.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ett-traedaecksprojekt-vid-sommarstugan.260414/
Sag ut trekanter og skru og lim på vangeelementet. Et trinn + 2 opptrinn (Høyder) skal ha summen 63 cm. Da blir den komfortabel å gå i.
Du kan ikke sette en plint på midten? Så du tar 2stk 3.6m og skjøter over en plint?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 innlegg
Ta kontakt med hvilket som helst byggevarehus (som er større) og bestill hjem 6 meters, fingerskjøt. Har selv bestilt 10 slike fra Beijer.K Krombacher skrev:
Så at du trenger drøyt 6 meter, har ikke oversikt over hvor lange det går an å få.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 innlegg
Takk alle for innspill!
Hva tror dere om å skru sammen to 45x220 slik at vangstykkene sammen blir 90x220. Det ville altså kreves 4 "biter" per vangstykke, to lange og to kortere som man så å si legger overlappende slik at det blir en skjøt oppe i den ene "halvdel" og en skjøt "nede" i den andre halvdelen.
Hva tror dere om å skru sammen to 45x220 slik at vangstykkene sammen blir 90x220. Det ville altså kreves 4 "biter" per vangstykke, to lange og to kortere som man så å si legger overlappende slik at det blir en skjøt oppe i den ene "halvdel" og en skjøt "nede" i den andre halvdelen.
Takk Petteri for svar!Petteri Koste skrev:
Jeg hadde tenkt å ha planstegene innenfor vangstykkene, da synes jeg det blir litt rart med en slik skjøt. Men hva tror du om mitt forslag med doble 45x220 som jeg har skrevet nedenfor (eller om det havner ovenfor...)?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 innlegg
Det fungerer utmerket, men sjekk om det ikke blir billigere og enklere med en trykket limtrebjelke.K Krombacher skrev:Takk alle for input!
Hva tror dere om å skru sammen to 45x220 slik at vangestykkene til sammen blir 90x220. Det ville altså kreve 4 "biter" per vangestykke, to lange og to kortere som man så å si legger overlappende slik at det blir en skjøt oppe i den ene "halvparten" og en skjøt "nede" i den andre halvparten.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 innlegg
Hvor mange plinter hadde du tenkt totalt, jeg tror det blir litt gynging i trappen om du ikke har støtte på 3 punkter. Mer materialforbruk med det opplegget inni men kanskje penere?
Jeg hadde tenkt 3 stolpesko (per vangestykke altså totalt 6 støttepunkter). Har nok bestemt meg nå for å kjøre doble 45x220 så det blir 90x220. Spørsmålet er bare egnet skrue for å feste sammen to 45x220?Petteri Koste skrev:
Trelim for utendørs bruk og type 6x80 treskrue? Evt. gjennomgående med skive og mutter/fransk skrue, men det føles som overkill.K Krombacher skrev: