Vår lampe i stuen falt ned i dag, heldigvis var ingen hjemme. Litt skremmende, noen kunne ha fått den i hodet, det kunne ha endt dårlig.

Satte opp lampen for ca. en måned siden.
Gipstak, boret og satte inn en mollyplugg med krok i. (Denne tror jeg det er https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...s/gipsexpanders/metallexpander-c-krok-365122/)

Lampen er en IKEA calypso (https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20032415/) og veier ca. 2,5 kg.

Jeg selv synes at en mollyplugg i taket bør klare å holde oppe en lampe på 2,5 kg.
Pluggen i seg selv klarte seg, men gipstaket gikk i stykker.

Her er et bilde av kroken
Metallkrok med vingemutter liggende på et trebord.
Vingene som sitter over gipsplaten er ikke helt symmetriske, se nedenfor. Vet ikke om det kan være noe.
En hånd holder en metallkrok med vingemuter, brukt for å henge en lampe i et gipstak. Krokens vinger vises tydelig.

Her er litt bilder av taket, dårlig med lys nå når lampen har falt ned :(
Hull og sprekker i et gipstak, sannsynligvis der en taklampe har falt ned. Det er synlig skade på overflaten rundt et sirkulært hull. Hull og sprekk i hvitt gipstak, der en del av overflaten har falt av. Skadet område i sirkulær form med avslørte indre lag. Hull i gipsvegg med ujevn kant, opplyst i mørket. Likner på fallskader etter en krok som har trukket gjennom gipstaket. Hull i gipstak med sprukne kanter, der en lampekrok har falt ut, skaper et ujevn og usymmetrisk åpning i lyset fra en lommelykt.

Hvorfor har det blitt slik?

Vi har andre taklamper i huset som jeg nå er litt redd for at de skal falle ned. Har plukket ned glasdelene fra de tyngste for sikkerhets skyld.

Fest lampene i glespanelen.

• Liker
Nannami72
  • Laddar…
Du har ikke vanlige gipsplater i taket - da hadde det nok funket - ser ut som at du har en slags takplate i svakere materiale enn en vanlig gips.

Som sagt, ta en krok og dra fast i undertak eller spikerlekt om sådan finnes.

C
Synes det ser ut som at taket er pusset og deretter pappbelagt :thinking:
Hvis du banker på taket, høres det hult ut eller er det massivt?

Vanskelig å se på bildene, men er det virkelig gips? Synes de ser ut som et gammelt oppspent innertak.

R
D Dub361 skrev:
tipsade om "plattiplugg
Butterfly ikke bedre enn molly i den platen, men i skjøten mellom platene som synes der til venstre på siste foto, er sikkert en regel å feste i der og platene er festet i den med. kommer til å holde bra

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Syns det ser ut som at taket er pusset og så pappbekledd :thinking:
Hvis du banker på taket, høres det hult eller er det stumt?
Syns det høres hult når man banker på det.

H Hasse C skrev:
Vanskelig å se på bildene men er det virkelig gips? Syns det ser ut som et gammelt oppspent innertak.
Jeg har mest antatt at det er gips.

Her er et bilde til av taket
Tak med rette kanter og synlige skjøter som kan indikere bruk av gipsplater i et hus fra 1981.
Tyder ikke skjøtene på at det er gipsplater i taket?

Huset er fra 1981 om det kan være en ledetråd til hva det er.

Skulle tro at det er takplater av masonitt. Vi har sånne i vårt hus bygd -84

//Wsp

• Liker
Grillo
  • Laddar…
Men det går vel ikke an å henge noe i en gipsplate slik selv om det er gips? Det er stor forskjell på vertikal gipsplate og horisontal. Du har stendere i skjøtene, der kan du sette i skruer.

• Liker
twoody
  • Laddar…
Ser ut som et "under tak" av en eller annen form,
materialet tror jeg mest kan lignes ved trefiber eller en tykkere form av porøs plate. (Hadde et lignende i et tidligere hus, men der hva det limt mot det gamle taket)
Nå når du har et hull kan du løsne en bit og titte om det finnes et bjelketak ovenfor eller om du ser evt. gles.

Sist redigert:
  • Liker
tobiasssss og 1 annen
  • Laddar…
Jeg tror at du har strammet kroken for mye ved din installasjon så mothållet over platen har presset nedover og knust platen.

• Liker
jjohannes
  • Laddar…
Det der ser ut som liknende takplater som satt i det huset jeg bodde i som barn, jeg hadde også noen slike overflødige plater å snekre med, og hvis det er samme materialet er det nesten papplignende, men ganske likt tretex. Det er et meget lett og porøst materiale som jeg ikke ville ha forsøkt å henge noe som helst i.

• Liker
MultiMan og 1 annen
  • Laddar…
R
Magnus Brange Magnus Brange skrev:
Synes det høres hult ut når man banker på det.
Klart hult om platene sitter på lekter, sett opp en lang meisel eller annet i ditt hull der og kjenn om det finnes tre der som andre sier, finnes det tre så er det nok ikke noe fare å henge en krok der. kan bli en lang krok Når du drar dit en krok så kjenn om det går tregt hele veien, da er det mer massivt der

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.