Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
28 står for bøyefastheten i MPa. h betyr at samtlige lameller er av samme klasse (homogen). c betyr at 66% av lamellene (de i midten) har en lavere fasthetsklasse (kombinert). s betyr at bjelken har blitt til ved kløyving av en tykkere bjelke. Normalt er 90 mm minste produksjonsbredde. 56x225 GL24h tror jeg ikke finnes. Det burde være 90x225 GL28h. Fullstendige beskrivelsen finner du på følgende lenke: https://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/hallfasthetsklasser-for_limtra.pdf
Aha, takk for svaret!
Hornbach selger den ene 24h og Beijer b selger den andre 28cs, begge som Lagerførte varer ifølge hjemmesiden.
Men fortsatt forstår jeg ikke om den ene er for eksempel stivere eller "bedre" enn den andre.
Hornbach selger den ene 24h og Beijer b selger den andre 28cs, begge som Lagerførte varer ifølge hjemmesiden.
Men fortsatt forstår jeg ikke om den ene er for eksempel stivere eller "bedre" enn den andre.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
GL28cs er både sterkere og stivere selv om forskjellen ikke er stor. Styrken kan avleses fra bøyningsstyrken som i det ene tilfellet er 24 MPa og i det andre 28 MPa. Forskjellen i stivhet fremgår når man sammenligner elastisitetsmodulene. For GL28cs er den 12500 MPa og for GL24h 11600 MPa.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hjelp til å beregne dimensjon på limtrebjelke omgående.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hjelp med beregning av limtredrager.
Bygningsfysikk -
Dimensjoneringshjelp Limtredrager
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hjälp att avgöra dimension på limträbalk
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Limtredrager hjelp - Dette bør fungere ikke sant?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi